• 6
  • 7
2013-11-20, 10:09
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Det var inte ditt inlägg jag hakade upp mig på.

Det går bra nu! Men nåväl, då korrigerade jag mig själv!
Citera
2013-11-20, 10:18
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Europeiska länder som har fler invånare än Sverige av dom du just nämnde: Holland(16m invånare), Grekland(11), Portugal(10), Belgien(10) och Tjeckien(10).

Det är ungefär samma befolkningsmängd. Förutom Holland då kanske.

Citat:
Europeiska länder vi slår, eller är jämbördiga med, i fotboll trots att vi har mindre befolkning: Turkiet(75m invånare), Polen(38), Ukraina(46), Rumänien(22), Ungern(10) Vitryssland(10).

Bättre än Turkiet, knappast. Turkiet har VM brons från 2002 och EM brons från 2008 och mycket bättre liga.
Ukraina är nog också bättre än Sverige just nu. De har också bättre liga.
Polen är jämnbördig med Sverige för tillfället gissar jag. Samma sak med Ungern (ok Sverige är nog liite bättre).
Bättre än Rumänien och Vitryssland, ja.

Citat:
Vad var poängen med ditt inlägg?

Att kommentera formen på Sveriges landslag?
Citera
2013-11-20, 10:30
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Bättre än Turkiet, knappast. Turkiet har VM brons från 2002 och EM brons från 2008 och mycket bättre liga.
Ukraina är nog också bättre än Sverige just nu. De har också bättre liga.
Polen är jämnbördig med Sverige för tillfället gissar jag. Samma sak med Ungern (ok Sverige är nog liite bättre).
Bättre än Rumänien och Vitryssland, ja.

Som jag ser det så är Turkiet minst lika medelmåttiga som Sverige. Man hamnade efter både Ungern och Rumänien i sin grupp. Fotbollstokig nation med 75m invånare. Visst har man haft en del framgångar men man är trots allt där i mellanskiktet tillsammans med Ukraina, Serbien och Sverige, m.fl. Ena gången tar man sig till mästerskapen för att nästa gång misslyckas. Polen har inte visat något som skulle antyda att man tillhör det gänget.
Citera
2013-11-21, 23:36
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Känns som att jag som både fotbollstränare och fotbollsspelare skall svara på varför det är som det är.
Först och främst är det ju spelarmaterialet vi är för få i vissa delar i Sverige, överflöd i Sthlm, Göteborg, Malmö e.tc. medan andra mindre klubbar runt om i Sverige inte har tillräckligt med spelare för att ha lag i varje årskull. Detta medför att årskullar klumpas ihop så duktiga 00or får spela med dåliga 01or för att det inte finns tillräckligt med spelare.
Det är svårt för föräldrar att skjutsa barn en längre bit för att de ska få träna med ett större och bättre lag i unga åldrar. Vi skulle behöva fler föreningar som tänker som BP som satsar på dem som är duktiga men de får inte bli på bekostad av dem som är sämre utan det måste finnas en balans, 25%,50%,25% metoden är enligt mig nånting som kan vara bra att införa i föreningarna. Detta betyder att 25% ska spelaren få spela med dem som är sämre och lika mycket med dem som är bättre och 50% med dem som är lika bra, då individen känna på att vara en av de bästa, medioker och få kämpa på planen.

I Sverige tänks det för mycket på att laget skall vara jämt och jantelagen förstör. Kollektiven sätts framför individen vilket det inte skall göras i låga åldrar. Bara att se på laget jag själv tränar, vår målskytt får spela på en defensiv position för han även är hyfsad där trots att han är bäst offensiv för att vi har några i laget som ej kan spela fotboll och då sätts de på toppen för att göra minst skada. Vi har spelare som grinar när vi förlorar och spelare som kan fråga efter slutsignal om vi vann eller förlorade att dessa spelare skall spela i samma lag gör mig grin färdig. Vissa spelare vill spela fotboll jämt som t.ex. vår målskytt som vill vara först på träningen och skjuta och sedan stanna efteråt och träna, även dagar vi inte har träningar brukar jag som tränare och några av de bättre spelarna träna för att de älskar fotboll och vill bli bättre fotbollsspelare medan andra i laget sitter hemma och spelar dator. På matcher engagerar sig de bästa och även när de sitter på bänken skriker på dem som är på planen, uppmuntrar och ger kritik medan de sämre kan prata tv-spel, kolla på nånting annat än matchen osv. Det är inte schysst mot någon av dessa olika individer att de skall spela tillsammans, de sämre får skäll av de bättre för att de är dåliga och de bättre blir sur för att de förlorar pågrund av att någon inte insett att fotboll inte är deras grej. På träningar förstör även dessa dåliga fotbollsindivider då de ej kan leverera passningar när vi kör t.ex. direktskott or what so ever. Jag säger inte att de ej skall få spela fotboll utan att man ej skall klumpa ihop de som inte är intresserad av fotboll med dem som brinner för fotboll.

Man måste försöka nivåanpassa fotbollen i Sverige och att de större klubbar som inte gör som BP börjar göra det. Vi har t.ex. vår storklubb här där jag bor som är ett av de sämre klubbar i de yngre årskullarna trots att de har bästa möjligheterna för att skapa ett bra lag, de har en stor förening så det är aldrig problem med cuper de har många spelare bra träningstider och planer osv men ändå så klumpar även denna förening ihop dem som brinner för fotboll med dem som borde byta sport. Jag själv slutade spela fotboll som ung då jag tilläts ha total dominans tills jag skulle börja satsa, jag hängde inte med dem som hade spelat i en bra fotbollsförening hela sin karriär med bra träningar osv jag hade ingen speluppfattning då jag fick gå själv varje match för att det var så vi vann, de större föreningarna måste försöka dra åt sig de större "talangerna" i en hyfsad tidig ålder för att det inte skall bli som i mitt fall då jag slutade istället. Jag började spela fotboll igen efter några år men tog en alldeles för lång paus för att kunna satsat igen.

En till sak varför vi i Sverige inte får fram så många storspelare är för att i Sverige så vill oftast inte föräldrarna att du ska satsa på någon sport, skolan är viktigast och träningar mer än 2-3 gånger i veckan är enligt många föräldrar onödigt då de tycker att det tar för mycket tid. Man blir inte proffs om man inte utför det man skall bli bra i. Sen är det som många påpekat vi har inte klimat eller sporthallar så vi kan spela fotboll året runt. Vi får inte tid i en riktig sporthall för att innebandy får alla tider och konstgräs är det ju bara drömma om för de yngre lagen och mindre föreningarna.

Även Relative Age Effect(RAE) tror jag påverkar, tidigt utvecklade spelare sätts i de lagen som satsar och vi har inte pengarna eller material att satsa på dem som inte är bäst i ganska unga år så då flyttas de åt sidan och är man inte bland de bästa när man är 15-16 så söker man inte till fotbollsgymnasium och då är det svårt att satsa. Många tränare går efter fysik och inte att personen i sig är tidigt utvecklad och puttar bort dem som inte kommit lika långt fysiskt men har bättre speluppfattning, teknik osv. Såg en match med Gefle P02, någon som känner deras tränare eller att ni läser detta själv, shame on you! Stor kille som vägde närmare 60-70 som target spelare och sedan en till som fiskade bra spelsätt, ni vann säkert matcher men inte utvecklande för fem öre!
Blev väldigt långt detta och jag hoppas någon tyckte det var intressant i varje fall inte så ofta jag får skriva vad jag tycker och tänker!
Jag brinner för fotbollen och har tränat flera lag i unga åldrar och har även gått flera utbildningar som tränare så jag hoppas att någon fick en inblick i hur ungdoms/barn fotbollen ser ut i Sverige. Har säkert glömt massor som kan vara viktigt att nämna men har ni några funderingar får ni gärna fråga, kan även tilläga att jag läser väldigt mycket forskning kring det här med talangutveckling och RAE osv.
Tack för mig!
Citera
2013-11-22, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArsenalRamboRamsey
Tro mig. Det är inte bara en gyllene generation. Inte när vi snackar om Belgien. I Sverige så satsar man bara på de som är bra/visar stor talang medan man i Belgien plockar in många unga duktiga som kanske till och med inte är bra alls.
Sverige hade ju någon landslag, ungdoms tror jag det var. De va alla bra och mycket talangfulla, men vissa av de spelar nu i korpenlag.
Halva sveriges startelva var inte tillräckligt bra när de var yngre men är nu viktiga och grymma spelare. T.ex. Zlatan! Anders Svensson, kommer inte ihåg resten Det var samma sak med Henke Larsson tror jag, han var inte tillräckligt bra/talangfull men de hade tur o på någon vänster så blir de vad rätt många i Sverige kan bli men som inte blir det för att Sverige bara satsar på de "lovande" spelarna. Och de lovande spelarna blir det ibland inget av
Jag tror inte z var dålig när han var liten, han sa i en intervju att han gjorde 8 mål när hans lag vann med 8-4 så han var inte dålig. Han var inte bäst när han var liten men jag tvivlar på att han var dålig eller inte en "talang". Inte ens de som är talanger i de lagen jag tränat/mött gör någon 8 mål på en match...
Citera
2013-11-22, 00:33
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Jag tror inte z var dålig när han var liten, han sa i en intervju att han gjorde 8 mål när hans lag vann med 8-4 så han var inte dålig. Han var inte bäst när han var liten men jag tvivlar på att han var dålig eller inte en "talang". Inte ens de som är talanger i de lagen jag tränat/mött gör någon 8 mål på en match...

Jepp. Ytterligare en mediamyt som kommit upp. Zlatan var bra men inte bäst.

Edit: Annars kloka tankar i inlägget ovanför. Jag vill bara understryka att i unga åldrar så lägger man för stor vikt vid att ta ut de som är fysiskt överlägsna. Snabbhet, styrka, kroppsvolym. Det är en kombination av feghet till att förlora matcher, men också en okunskap av att inte kunna se vilka som har blicken, tekniken eller "touchen". Folk går även till de bästa storklubbarnas akademier på dessa fysiska grunder, vilket är ännu mer horribelt. De, om några, bör kunna se potential, och väl i dessa klubbar har de ju en enorm tid att låta spelare bygga upp sig, utvecklas och ändå nå överlägsna resultat. Jag har många exempel på fysiskt överlägsna 14-15-åringar i min närhet som gick före i distriktslag och flyttade till akademier. Inte en jävel är högre än mig just idag. Tänk då var jag skulle vara om istället jag fick deras utbildning...
Senast redigerad av anteri17 2013-11-22 kl. 00:39.
Citera
2013-11-22, 00:44
Medlem
snillet_1s avatar
Det finns ingen mediamyt som säger att Zlatan var "dålig". ArsenalRamboRamsey skrev "inte tillräckligt bra". Det är ni som övertolkar.

Stämmer det dock verkligen med Anders Svensson? Jag har för mig att han var överlägsen från tidig ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Jag har många exempel på fysiskt överlägsna 14-15-åringar i min närhet som gick före i distriktslag och flyttade till akademier. Inte en jävel är högre än mig just idag. Tänk då var jag skulle vara om istället jag fick deras utbildning...

Känner också igen det där, speciellt kombinationen viss längd och snabbhet var/är löjligt överskattat. Vad hade det blivit av två till synes oatletiska spelare som Busquets och Xavi om de växte upp i Sverige?

(Jag var inte nödvändigtvis en tillräckligt talangfull spelare men just spelsinne och i viss mån teknik var min styrka, inte det fysiska.)
Senast redigerad av snillet_1 2013-11-22 kl. 00:47.
Citera
2013-11-22, 00:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det finns ingen mediamyt som säger att Zlatan var "dålig". ArsenalRamboRamsey skrev "inte tillräckligt bra". Det är ni som övertolkar.

Stämmer det dock verkligen med Anders Svensson? Jag har för mig att han var överlägsen från tidig ålder.

Känner också igen det där, speciellt kombinationen viss längd och snabbhet var/är löjligt överskattat. Vad hade det blivit av två till synes oatletiska spelare som Busquets och Xavi om de växte upp i Sverige?

(Jag var inte nödvändigtvis en tillräckligt talangfull spelare men just spelsinne och i viss mån teknik var min styrka, inte det fysiska.)

Okej då. Men ibland får man intrycket av att Zlatan var en medelmåtta, när han istället var en stökig, möjligtvis missförstådd talang.

Mm, så är det. Tyvärr.
Citera
2013-11-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Det är väl Portugal, Uruguay, Kroatien och Nederländerna som de senaste åren varit vassare än Sverige. Belgien har dock en bra generation på gång nu. Tjeckien har det tvärtom inte, ser rätt mörkt ut. Serbien är överskattade och viker ned sig gång på gång.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Okej då. Men ibland får man intrycket av att Zlatan var en medelmåtta, när han istället var en stökig, möjligtvis missförstådd talang.

Mm, så är det. Tyvärr.
Precis, det jag syftade på också var inte enbart riktat till den jag citerade utan jag hör nästan dagligen att nä men z var ingen stor talang som ung bara för att någon var tidigt utvecklad och bättre än honom.

Håller med dig om det där med distriktslagen de som är förbundskapten måste ha den kompetensen för att se vilka som är spelmässigt duktiga som förstår sig på spelet och inte bara ta dem som är tidigt utvecklad. U17 är ett bra exempel vi klagar på att Nigeria ålders fuskar medan vi har grabbar som är större än deras, berisha, Strandberg m.fl.
Man måste hålla en bredare trupp så länge som möjligt, enligt mig i de lag jag tränat så kan jag påstå att jag vet vilka som kan bli bra då jag ser att de vill(kämparglöd) spelförståelse osv så dem jag räknar bort är ju inte för att de är dåliga utan för att de inte ser på spelet som de bättre gör och de är inge jävlar anamma med dem. Vår målskytt och den kanske bästa spelaren i distriktet i sin årskull är ett bra exempel, detta är 2 olika spelare alltså. Målskytten har dragit mer och mer ifrån sina kompisar och gjorde mer mål nu än när han var 9 trots att han är bland de mindre för att han vill spela fotboll jämt och började spela när han var 9. Den andra som började tidigare har bara fått sett de andra komma närmare och närmare honom. När han var 9-10 så gick det inte att ta bollen av men nu har de andra börjat komma ikapp så det är svårt att veta hur utvecklingen kommer att gå.

Skrivit från telefonen så blev kanske lite luddigt men det jag ville få fram är att bara för att man är grym när man är liten behöver man inte vara grym i tonåren.

Edit: RAE som jag var inne på tidigare (Relative Age Effect) har ju en stor betydelse, i distriktslagen är de fler födda i första kvartalet än andra kvartal och en majoritet som är född första halvåret. Bara för att man är född tidigt på året betyder inte att man kommer vara bättre än honom som är född i slutet av året när man är vuxen. Jag tycker man borde ta ut 16 st födda Jan-Juni och 16 Juli-Dec för att få en bra bredd, 32 stycken är det som skall vara med i varje distriktslag för att träna och sedan skickar man 16(Tror jag) till elitlägret i Halmstad.
Senast redigerad av Captain.Johansson 2013-11-22 kl. 11:47.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in