Citat:
Ursprungligen postat av
Shuyin
Det är väl Portugal, Uruguay, Kroatien och Nederländerna som de senaste åren varit vassare än Sverige. Belgien har dock en bra generation på gång nu. Tjeckien har det tvärtom inte, ser rätt mörkt ut. Serbien är överskattade och viker ned sig gång på gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Okej då. Men ibland får man intrycket av att Zlatan var en medelmåtta, när han istället var en stökig, möjligtvis missförstådd talang.
Mm, så är det. Tyvärr.
Precis, det jag syftade på också var inte enbart riktat till den jag citerade utan jag hör nästan dagligen att nä men z var ingen stor talang som ung bara för att någon var tidigt utvecklad och bättre än honom.
Håller med dig om det där med distriktslagen de som är förbundskapten måste ha den kompetensen för att se vilka som är spelmässigt duktiga som förstår sig på spelet och inte bara ta dem som är tidigt utvecklad. U17 är ett bra exempel vi klagar på att Nigeria ålders fuskar medan vi har grabbar som är större än deras, berisha, Strandberg m.fl.
Man måste hålla en bredare trupp så länge som möjligt, enligt mig i de lag jag tränat så kan jag påstå att jag vet vilka som kan bli bra då jag ser att de vill(kämparglöd) spelförståelse osv så dem jag räknar bort är ju inte för att de är dåliga utan för att de inte ser på spelet som de bättre gör och de är inge jävlar anamma med dem. Vår målskytt och den kanske bästa spelaren i distriktet i sin årskull är ett bra exempel, detta är 2 olika spelare alltså. Målskytten har dragit mer och mer ifrån sina kompisar och gjorde mer mål nu än när han var 9 trots att han är bland de mindre för att han vill spela fotboll jämt och började spela när han var 9. Den andra som började tidigare har bara fått sett de andra komma närmare och närmare honom. När han var 9-10 så gick det inte att ta bollen av men nu har de andra börjat komma ikapp så det är svårt att veta hur utvecklingen kommer att gå.
Skrivit från telefonen så blev kanske lite luddigt men det jag ville få fram är att bara för att man är grym när man är liten behöver man inte vara grym i tonåren.
Edit: RAE som jag var inne på tidigare (Relative Age Effect) har ju en stor betydelse, i distriktslagen är de fler födda i första kvartalet än andra kvartal och en majoritet som är född första halvåret. Bara för att man är född tidigt på året betyder inte att man kommer vara bättre än honom som är född i slutet av året när man är vuxen. Jag tycker man borde ta ut 16 st födda Jan-Juni och 16 Juli-Dec för att få en bra bredd, 32 stycken är det som skall vara med i varje distriktslag för att träna och sedan skickar man 16(Tror jag) till elitlägret i Halmstad.