2013-11-14, 22:32
Medlem
buttnutters avatar
Sverige suger inte på fotboll, vi har en mycket god förmåga att ta fram talanger. Man måste se till folkmängd för att det egentligen ska bli intressant. Ta Indien och Kina till exempel, hur bra är de? Nämn en namnkunnig spelare från ett av de landslagen så blir jag imponerad. Tillsammans utgör länderna ungefär en tredjedel av världens befolkning. Sverige utgör ca 1 promille.
Citera
2013-11-15, 06:53
Medlem
Har ställt samma fråga också,att ett sånt framgångsrikt idrottsland som Sverige har svårt att få fram världsstjärnor i fotboll är konstigt.. Ni pratat om invånare och sport-storlek osv, men det biter inte på mig. Sverige spottar ut talanger/stjärnor i ishockey,golf,skidor, curling , pingis, tennis, e-sport, ridning, friidrott.. Men i en så stor sport som fotboll, har vi lyckats få fram en handfull stjärnor som är ens värda att nämna.. Och man kan inte leva på statistik i VM och os sen 1945. Nu snackar vi att Sverige har problem att föda stjärnor i fotboll, varför?
Förklara gärna , men glöm invånarantal, statistik från 1945. Va lite moderna.
Ang invånare så gäller det väl samma sak med de andra sporterna?
Min åsikt är nu hörd. Tack!
Citera
2013-11-15, 08:08
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RageExtreme
Har ställt samma fråga också,att ett sånt framgångsrikt idrottsland som Sverige har svårt att få fram världsstjärnor i fotboll är konstigt.. Ni pratat om invånare och sport-storlek osv, men det biter inte på mig. Sverige spottar ut talanger/stjärnor i ishockey,golf,skidor, curling , pingis, tennis, e-sport, ridning, friidrott.. Men i en så stor sport som fotboll, har vi lyckats få fram en handfull stjärnor som är ens värda att nämna.. Och man kan inte leva på statistik i VM och os sen 1945. Nu snackar vi att Sverige har problem att föda stjärnor i fotboll, varför?

Men... De sporter du nämner går ju inte att jämföra med fotboll sett till utbredning, tillgänglighet och intresse ur ett globalt perspektiv. Du är alltså på allvar konfunderad över det faktum att Turkiet har svårt att producera habila ishockeyspelare? Att det saknas framgångsrika DoTA-team från Elfenbenskusten? Att de chilenska pingisspelarna har svårt att nå resultat i VM och OS?

I Sverige har vi en ekonomi, en organisation (i form av förbund och föreningar) samt ett brett idrottsintresse som gör det möjligt för oss att vara framstående i de sporter där den globala konkurrensen är minimal jämfört med fotboll.
Citera
2013-11-15, 12:04
Medlem
Svenska landslaget behöver inte ställa sig i skamvrån, tvärtom så har de överpresterat, egentligen genom hela historien. Man kan istället fråga sig varför Svenska spelare har så sjukt dålig teknik, och varför inga unga spelare nuförtiden lyckas i Europa. Det behövs göra en revolution på ungdomsnivån annars kommer Sverige bli riktigt dåliga inom en snar framtid (när Zlatan, Källström, Taco osv slutar).
Citera
2013-11-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RageExtreme

Men jösses Varför skulle inte invånartal och storleken på sporten spela roll?
Förresten spottar knappast Sverige ut stjärnor i pingis, tennis och friidrott nu för tiden
Citera
2013-11-15, 16:24
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Svenska landslaget behöver inte ställa sig i skamvrån, tvärtom så har de överpresterat, egentligen genom hela historien. Man kan istället fråga sig varför Svenska spelare har så sjukt dålig teknik, och varför inga unga spelare nuförtiden lyckas i Europa. Det behövs göra en revolution på ungdomsnivån annars kommer Sverige bli riktigt dåliga inom en snar framtid (när Zlatan, Källström, Taco osv slutar).
Otroligt egentligen i hur många år vi har pratat och det har skrivit om Zlatan, Svensson, Elmander och Källström. Vem ska spela vad, ska denne få starta? Mer än 10 år är det säkert. När debattörer dessutom önskar Mellberg och Chippen tillbaka börjar man verkligen fundera.

Vad har svensk fotboll sysslat med i 10 år, inte är det talangutveckling direkt.

Eller är det bara dumma Hamren? Svårt att laga soppa på en spik, även för en tönt utan kockkunskap.
Citera
2013-11-19, 20:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Otroligt egentligen i hur många år vi har pratat och det har skrivit om Zlatan, Svensson, Elmander och Källström. Vem ska spela vad, ska denne få starta? Mer än 10 år är det säkert. När debattörer dessutom önskar Mellberg och Chippen tillbaka börjar man verkligen fundera.

Vad har svensk fotboll sysslat med i 10 år, inte är det talangutveckling direkt.

Eller är det bara dumma Hamren? Svårt att laga soppa på en spik, även för en tönt utan kockkunskap.

Saken är den snarare att det i den generationen var många som etablerade sig som proffsspelare. Vilket ter sig svårare numera. De som gjort det som Olsson och Kacaniklic har blivit etablerade även i landslaget men de är inga störra spelare i sina klubblag vilket vi hade betydligt fler av i den tidigare generationen. Frågan där är om man ska satsa på yngre spelare och få de att lyckas på landslagsnivå innan de ens spelar ordinarie i en hyfsad liga eller hålla kvar vid äldre spelare.
Citera
2013-11-20, 09:43
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segtwoaw
Rent befolkningsmässigt så är det få länder som kan hävda sig mot oss i fotboll.

Portugal, Uruguay, Kroatien, Tjeckien, Grekland, Nederländerna, Belgien, Serbien...
Senast redigerad av TSK1453 2013-11-20 kl. 09:46.
Citera
2013-11-20, 09:48
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Portugal, Uruguay, Kroatien, Tjeckien, Grekland, Nederländerna, Belgien, Serbien...

Det är väl Portugal, Uruguay, Kroatien och Nederländerna som de senaste åren varit vassare än Sverige. Belgien har dock en bra generation på gång nu. Tjeckien har det tvärtom inte, ser rätt mörkt ut. Serbien är överskattade och viker ned sig gång på gång.
Citera
2013-11-20, 10:00
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453

Europeiska länder som har fler invånare än Sverige av dom du just nämnde: Holland(16m invånare), Grekland(11), Portugal(10), Belgien(10) och Tjeckien(10).

Europeiska länder vi slår, eller är jämbördiga med, i fotboll trots att vi har mindre befolkning: Turkiet(75m invånare), Polen(38), Ukraina(46), Rumänien(22), Ungern(10) Vitryssland(10).

Vad var poängen med ditt inlägg?
Citera
2013-11-20, 10:04
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Europeiska länder som har fler invånare än Sverige av dom du just nämnde: Holland(16m invånare), Grekland(11), Portugal(10), Belgien(10) och Tjeckien(10).

Europeiska länder vi slår, eller är jämbördiga med, i fotboll trots att vi har mindre befolkning: Turkiet(75m invånare), Polen(38), Ukraina(46), Rumänien(22), Ungern(10) Vitryssland(10).

Vad var poängen med ditt inlägg?

Uppenbarligen seg efter gårdagen, skrev först, tänkte sen . Givetvis korrekt att det finns länder som har liknande population som konkurrerar starkt med Sverige. Dock kan jag väl lägga in att det finns fler parametrar som bör tas hänsyn till. Nåväl.
Citera
2013-11-20, 10:07
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Uppenbarligen seg efter gårdagen, skrev först, tänkte sen . Givetvis korrekt att det finns länder som har liknande population som konkurrerar starkt med Sverige. Dock kan jag väl lägga in att det finns fler parametrar som bör tas hänsyn till. Nåväl.

Det var inte ditt inlägg jag hakade upp mig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in