• 1
  • 2
2013-11-11, 14:48
Medlem
Om man driver en enskild firma, vad ligger gränsen på hur mycket man ska tjäna för att betala 30%, 40%,45, 50% samt 60% skatt?

Någon som har en lista på uppgifterna?
Citera
2013-11-11, 14:52
Medlem
Bongomans avatar
Som företagare skall du skatta cirka 85%. Om du fakturerar en hundring inkl moms i arbete får du 15:- kvar när allt de nödvändiga som skatter och redovisning är betalt. Kommunalskatten och eventuell statlig skatt är en liten del av det hela.
Citera
2013-11-11, 15:06
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-ericsson
Om man driver en enskild firma, vad ligger gränsen på hur mycket man ska tjäna för att betala 30%, 40%,45, 50% samt 60% skatt?
Ingen större skillnad om du förvärvsarbetar eller driver enskild firma.
Arbetsgivaravgifter blir egenavgifter etc.
Gör du både och, så läggs inkomsterna på topp på varandra.
I bägge fallen beskattas du som fysisk person.

Citat:
Någon som har en lista på uppgifterna?
Skatteverket...
Citera
2013-11-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Som företagare skall du skatta cirka 85%. Om du fakturerar en hundring inkl moms i arbete får du 15:- kvar när allt de nödvändiga som skatter och redovisning är betalt. Kommunalskatten och eventuell statlig skatt är en liten del av det hela.

Skämtar du med mig? Skattar man 85% av det man drar in som företagare?! Vilket jävla sjukt land vi lever i.
Citera
2013-11-12, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redigtarg
Skämtar du med mig? Skattar man 85% av det man drar in som företagare?! Vilket jävla sjukt land vi lever i.

Hehehe……..Lite roligt är det att folk i allmänhet inte vet hur mycket skatt man betalar, det totala skattetrycket i Sverige är ca 70% och det är för alla, inte bara dom som är företagare. Problemet är att det är arbetsgivaren som betalar in en del av skatterna för annars blir det ett jävla liv på ALLA över skatterna i landet.

Exempel nedan!
Den skatt du betalar på din inkomst är bara en del av ditt totala skattebidrag till det offentliga Sverige. Det tydliggörs i en rapport från Institutet för Privatekonomi / Swedbank där man räknat på hur mycket svenskarna egentligen betalar i skatt om man inkluderar sådant som sociala avgifter och moms.
Två typhushåll i rapporten
En ensamstående löntagare som tjänar 25 000 kronor i månaden bidrar totalt med 17 200 kronor i skatt, enligt rapporten.
Av denna summa är 7 400 kronor kommunalskatt och 1 750 kronor pensionsavgift.
Den största delen är dock indirekta skatter i form av sociala avgifter som betalas in av arbetsgivaren till staten. Den delen motsvarar 7 860 kronor. Dessutom får staten in 3 580 kronor i form av moms och punktskatter när löntagaren spenderar sina pengar.
Det andra typhushållet i rapporten består av ett par med två barn där de vuxna tjänar 25 000 respektive 30 000 kronor i månaden.
Kommunalskatten för paret blir totalt 16 580 kronor medan pensionsavgifterna landar på 3 850 kronor. De sociala avgifterna bidrar med 17 280 kronor till staten.
Genom konsumtion får det offentliga Sverige in ytterligare 7 630 kronor i månaden från paret i form av moms och punktskatter.
Parets löner från arbetsgivarna på 55 000 kronor ger alltså ett totalt skattebidrag på 38 000 kronor.
Citera
2013-11-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Citat:
Ursprungligen postat av redigtarg

Om du driver enskild firma beskattas du på vinsten i bolaget vid årets slut. Hur mycket du tar ut från bolaget spelar därför inge roll.

När skatten räknas ut kan du även undandra en del av vinsten från beskattning via avsättningar till olika fonder. Jag arbetar uteslutande med aktiebolag så det finns säker andra som bättre kan berätta vilka avsättningsmöjligheter det finns för enskilda firmor.

På det som därefter är klart betalar du egenavgifter.

Så det här med att du betalar 85% i skatt är väl inte med sanningen överensstämmande. Speciellt när man som innehavare av enskild firma inte betalar inkomstskatt eller statlig inkomstskatt.
Citera
2013-11-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Om du driver enskild firma beskattas du på vinsten i bolaget vid årets slut. Hur mycket du tar ut från bolaget spelar därför inge roll.

När skatten räknas ut kan du även undandra en del av vinsten från beskattning via avsättningar till olika fonder. Jag arbetar uteslutande med aktiebolag så det finns säker andra som bättre kan berätta vilka avsättningsmöjligheter det finns för enskilda firmor.

På det som därefter är klart betalar du egenavgifter.

Så det här med att du betalar 85% i skatt är väl inte med sanningen överensstämmande. Speciellt när man som innehavare av enskild firma inte betalar inkomstskatt eller statlig inkomstskatt.

innehavare av enskild firma betalar såklart inkomstskatt, man skattar ju på inkomst av näringsverksamhet. är man "klantig" så får man dessutom betala statlig inkomstskatt men det ganska ovanligt. jag känner då ingen som är "klantig".

en någorlunda korrekt siffra för hur mycket som går i skatt är 60% vilket kan beräknas så här:

först momsen som tar 20%, då har man 80% kvar

sedan egenavgifter c:a 25% på de 80% som är kvar blir 20%

till sista skatt ungefär lika mycket c:a 25% på de 80% som är kvar vilket blir 20%

20 + 20 + 20 = 60.

den som påstår att man skattar 85% behöver nog läsa på lite...
Citera
2013-11-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
innehavare av enskild firma betalar såklart inkomstskatt, man skattar ju på inkomst av näringsverksamhet. är man "klantig" så får man dessutom betala statlig inkomstskatt men det ganska ovanligt. jag känner då ingen som är "klantig".

en någorlunda korrekt siffra för hur mycket som går i skatt är 60% vilket kan beräknas så här:

till sista skatt ungefär lika mycket c:a 25% på de 80% som är kvar vilket blir 20%

20 + 20 + 20 = 60.

Sedan tillkommer moms på 25% på allt du handlar i affärer, denna måste med för att du ska få med siffran i det TOTALA skattetrycket. Finns mer i form av skatt på försäljning av din fastighet mm mm. Så man kanske inte hamnar så långt bort ändå, fast bara skatten ur din näringsverksamhet så stämmer nog din beräkning.
Citera
2013-11-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Sedan tillkommer moms på 25% på allt du handlar i affärer, denna måste med för att du ska få med siffran i det TOTALA skattetrycket. Finns mer i form av skatt på försäljning av din fastighet mm mm. Så man kanske inte hamnar så långt bort ändå, fast bara skatten ur din näringsverksamhet så stämmer nog din beräkning.

ok, du tycker att vi ska addera 25% moms till mina 60% skatt så att det blir 85% skatt?

vi tar ett exempel:

jag jobbar 2.5 timma och fakturerar 600 kr / timma dvs 1500 kr inkl. moms.

av detta får jag enligt min uträkning behålla 40% dvs 600 dvs lika mycket som jag tog betalt för en timma.

för dessa pengar kan jag anlita någon annan som tar 600 kr/timma inkl. moms och låta honom jobba en timma.

moms, egenavgift och skatt har alltså tagit 60%.

det blir inte 85%
Citera
2013-11-12, 13:21
Medlem
Citat:

20 + 20 + 20 = 60.

Men den kalkylen bygger på att du har 0:- i kostnader? Det är väl knappast realistiskt för någon som driver en enskild firma.

Om man har kostnader så minskar ju både egenavgifterna och momsen för den enskilde företagaren.
Citera
2013-11-12, 13:56
Medlem
Många här räknar helt åt helvete fel. Vi har hög skatt i Sverige ja, men 85% är att ta i. Gissar att den uträkningen ser ut ungefär såhär: 30% kommunalskatt + 30% arbetsgivaravgift/egenavgifter + 25% moms = 85% skatt, har jag rätt?

Problemet är att 30% av 100 är inte samma sak som 30% av 80. Lite snabb räkning, vi börjar med 100kr inkl moms: 100 * 0.8 = 80:- kvar efter momsen är dragen.

Nu till arbetsgivaravgiften, vanligtvis räknar folk 80 * 0,7 = 56:-. Men det är fel, eftersom arbetsgivaravgiften räknas från bruttolönen. Så en bättre uträkning är 61 * 1.3 = 79.3:-, close enough.

Kommunalskatt: 61 * 0.7 = 42,7:-. Nu är vi ganska nära det riktiga skattetrycket, det kommer skilja sig rejält beroende på vem man är och var man bor, men för vanlig svensson är det sällan mer än 60%. Att vi bara får ut 15:- per hundring är kvalificerat skitsnack.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-11-12 kl. 14:04.
Citera
2013-11-12, 13:57
Medlem
Citat:
ok, du tycker att vi ska addera 25% moms till mina 60% skatt så att det blir 85% skatt?

vi tar ett exempel:

jag jobbar 2.5 timma och fakturerar 600 kr / timma dvs 1500 kr inkl. moms.

av detta får jag enligt min uträkning behålla 40% dvs 600 dvs lika mycket som jag tog betalt för en timma.

för dessa pengar kan jag anlita någon annan som tar 600 kr/timma inkl. moms och låta honom jobba en timma.

moms, egenavgift och skatt har alltså tagit 60%.

det blir inte 85%

Nej, jag tyckte inte att du skulle addera utan det var mer en upplysning om hur det ser ut med det totala skattetrycket i landet. Kolla lite med din omgivning om hur många som tror att dom betalar 30% 40% i skatt så får du se!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in