2013-11-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Många här räknar helt åt helvete fel. Vi har hög skatt i Sverige ja, men 85% är att ta i. Gissar att den uträkningen ser ut ungefär såhär: 30% kommunalskatt + 30% arbetsgivaravgift/egenavgifter + 25% moms = 85% skatt, har jag rätt?

Problemet är att 30% av 100 är inte samma sak som 30% av 80. Lite snabb räkning, vi börjar med 100kr inkl moms: 100 * 0.8 = 80:- kvar efter momsen är dragen.

Nu till arbetsgivaravgiften, vanligtvis räknar folk 80 * 0,7 = 56:-. Men det är fel, eftersom arbetsgivaravgiften räknas från bruttolönen. Så en bättre uträkning är 61 * 1.3 = 79.3:-, close enough.

Kommunalskatt: 61 * 0.7 = 42,7:-. Nu är vi ganska nära det riktiga skattetrycket, det kommer skilja sig rejält beroende på vem man är och var man bor, men för vanlig svensson är det sällan mer än 60%. Att vi bara får ut 15:- per hundring är kvalificerat skitsnack.
Momsen dragen? Du betalar ju momsen med redan skattade pengar!
Nästan alltid närmare 70% i totalt skattetryck.
Givetvis dras skatten från bruttolönen då arbetsgivaren betalar in den, annars hade ju människor blivit medvetna om skatten om dom själv fick betala in den.
Citera
2013-11-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Nästan alltid närmare 70% i totalt skattetryck.
Givetvis dras skatten från bruttolönen då arbetsgivaren betalar in den, annars hade ju människor blivit medvetna om skatten om dom själv fick betala in den.
Ur en företagares synpunkt dras 20% av all omsättning i form av moms. Att det är konsumenten som betalar den är bara ett spel för galleriet. När fyllde du senast i en momsblankett som privatperson?

Lek inte efterbliven.
Citera
2013-11-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Men den kalkylen bygger på att du har 0:- i kostnader? Det är väl knappast realistiskt för någon som driver en enskild firma.

Om man har kostnader så minskar ju både egenavgifterna och momsen för den enskilde företagaren.

"det vara bara ett exempel, Helge" men visst kan man driva en enskild firma med 0 kr eller iaf. nära 0 kr i kostnader.
Citera
2013-11-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ur en företagares synpunkt dras 20% av all omsättning i form av moms. Att det är konsumenten som betalar den är bara ett spel för galleriet. När fyllde du senast i en momsblankett som privatperson?

Lek inte efterbliven.

Vad har momsblankett med detta att göra? Det jag säger är att privatpersoner betalar 25% moms på sina inköp med REDAN skattade pengar, var ligger felet i det när du säger att jag inte ska leka efterbliven? Kom inte dragandes med att det inte alltid är 25% överallt, det är alla redan medvetna om, ex rest momsen som är lägre…...
Citera
2013-11-13, 11:20
Medlem
Varför blandar vissa här in momsen när man diskuterar företags skattekostnader?
Citera
2013-11-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willek

Diskussionen böljar över gränserna, läs hela tråden så hänger du med!
Citera
2013-11-13, 13:53
Medlem
Citat:
Vad har momsblankett med detta att göra? Det jag säger är att privatpersoner betalar 25% moms på sina inköp med REDAN skattade pengar, var ligger felet i det när du säger att jag inte ska leka efterbliven? Kom inte dragandes med att det inte alltid är 25% överallt, det är alla redan medvetna om, ex rest momsen som är lägre…...
Vi diskuterar hur mycket man får ut för en hundring. Då är moms en relevant kostnad för företaget för den ska betalas på allt. Varför skulle jag dra upp skillnader i moms? Vadfan har det med något att göra? Om man faller i den kategorin behöver man förhoppningsvis inte få skatt förklarat för sig.

Momsen dras på varje krona man omsätter, att utelämna den vore att vilseleda okunniga. Följer du med?
Citat:
Ursprungligen postat av willek
För att förklara hur mycket man får ut på varje krona tjänad, på papper är det en konsumtionsskatt, men i realiteten blir det en kostnad för företagaren. Útan momsen hade man kunnat stoppa de pengarna i egen ficka, konsumenten hade inte tjänat på det.
Citera
2013-11-13, 15:00
Medlem
[quote=hustlerinc|46122354]Vi diskuterar hur mycket man får ut för en hundring. Då är moms en relevant kostnad för företaget för den ska betalas på allt. Varför skulle jag dra upp skillnader i moms? Vadfan har det med något att göra? Om man faller i den kategorin behöver man förhoppningsvis inte få skatt förklarat för sig.

Momsen dras på varje krona man omsätter, att utelämna den vore att vilseleda okunniga. Följer du med?

Varför skriver du till mig, jag ifrågasätter ju inte momsen!!!
Citera
2013-11-13, 15:13
Medlem
Citat:
Varför skriver du till mig, jag ifrågasätter ju inte momsen!!!
Varför jag skriver till dig? Du citerade mig kompis... Jag svarar. Och du ifrågasätter visst momsen, vad kallar du annars det här:
Citat:
Har du redan glömt det inlägget? Du ifrågasatte varför jag drog upp moms i min uträkning av företagets skatter.
Citera
2013-11-14, 07:32
Medlem
Citat:
Varför jag skriver till dig? Du citerade mig kompis... Jag svarar. Och du ifrågasätter visst momsen, vad kallar du annars det här:

Har du redan glömt det inlägget? Du ifrågasatte varför jag drog upp moms i min uträkning av företagets skatter.

Jag ifrågasätter ju inte momsen utan påtalar att man betalar momsen med redan skattade pengar!!!
Citera
2013-11-14, 11:22
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter ju inte momsen utan påtalar att man betalar momsen med redan skattade pengar!!!
Därför ska man inte ta med det när man räknar ut skatten för sin omsättning menar du?
Citera
2013-11-14, 11:38
Medlem
Citat:
Därför ska man inte ta med det när man räknar ut skatten för sin omsättning menar du?

Om det är vilken omsättning ett företag har så är aldrig momsen med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in