Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-10, 09:25
  #1
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har börjat tugga enalapril för högt blodtryck, måste medicinen tas på morgonen eller kan jag tugga i mig den på kvällen utan tråkiga effekter?
/Arne.Anka
Citera
2013-11-10, 09:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har börjat tugga enalapril för högt blodtryck, måste medicinen tas på morgonen eller kan jag tugga i mig den på kvällen utan tråkiga effekter?
/Arne.Anka

Läs bipacksedeln eller rådfråga läkar, ffs.
Vid tappad bipacksedel finns fass.se eller vad det är. GL&HF!
Citera
2013-11-10, 09:44
  #3
Medlem
ParadiseRoads avatar
Ta den när du vill, men ta den samma tid varje dag.
Citera
2013-11-10, 10:24
  #4
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Man brukar ta den på morgonen för att dra nytta av den trycksänkande effekten under den aktiva delen av dygnet, dvs dagtid. Förhoppningsvis har du ett fysiologiskt sänkt blodtryck under natten. Det viktiga är att du tar den ungefär vid samma tid på dygnet, vilket ParadiseRoad redan har nämnt.
Citera
2013-11-10, 12:07
  #5
Medlem
Och gärna i samband med frukosten!
Citera
2013-11-10, 12:23
  #6
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har börjat tugga enalapril för högt blodtryck, måste medicinen tas på morgonen eller kan jag tugga i mig den på kvällen utan tråkiga effekter?
/Arne.Anka

Tuggar du tabletten eller sväljer du den hel?
Citera
2013-11-13, 04:47
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Ta den när du vill, men ta den samma tid varje dag.
Citat:
Ursprungligen postat av avva98
Och gärna i samband med frukosten!
2 bud på när tabletten ska tas :/

Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Man brukar ta den på morgonen för att dra nytta av den trycksänkande effekten under den aktiva delen av dygnet, dvs dagtid.
Är effekten sån så vette fan om det är nåt för mig, har extremt svårt för jämna tider.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Tuggar du tabletten eller sväljer du den hel?
Försöker svälja hel men har alligatorkäft.


Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
rådfråga läkar,
Hur skulle det gå till hade du tänkt dig?
Citera
2013-11-13, 05:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
2 bud på när tabletten ska tas :/

Är effekten sån så vette fan om det är nåt för mig, har extremt svårt för jämna tider.


Försöker svälja hel men har alligatorkäft.


Hur skulle det gå till hade du tänkt dig?

Ring sjukvårdsupplysningen
Citera
2013-11-13, 06:16
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hur skulle det gå till hade du tänkt dig? penna och papper funkar inte så bra över telefon.
Citera
2013-11-13, 10:57
  #10
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Du måste inte ta den exakt 07.32 varje dag. Ta den i samband med frukost, dvs det blir ungefär samma tid på vardagsmorgnar och kanske lite senare på lördag/söndag. Försök däremot ta tabletten under morgontimmarna dagligen. Inte att du tar den på morgonen vissa dagar och på kvällen andra dagar.

Tänk på ordinationen "morgon, middag, kväll". Det innebär att den första dosen kommer någonstans i intervallet 7-9, nästa 12-14 och den sista ca 17 -19 översatt till sjukhusmiljö.
Citera
2013-11-13, 21:09
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Du måste inte ta den exakt 07.32 varje dag. Ta den i samband med frukost, dvs det blir ungefär samma tid på vardagsmorgnar och kanske lite senare på lördag/söndag.
Frukost för mig är allt mellan 07.00 till 20.00 typ, lägg sen till sjukligt glömsk så blir de lite si och så :/
Citera
2013-11-13, 21:29
  #12
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Aj,aj frukost 20.00 är lite sent. Sätt en väckarklocka på 09.00 dagligen
, ta tabletten och somna om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback