Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-09, 23:21
  #1
Medlem
Vet inte om detta är rätt postat men jag chansar. Har ett recept med tre veckors intervall. Hämtade sist den 21/10. Hur räknas det då? Tre veckor är ju 21 dagar och 21 dagar räknat från den 21/10 blir imorgon, alltså den 10/11. Det är den tjugoförsta dagen imorgon. Men ska det ha gått 21 dagar så blir det på måndag, den 11/11. Någon som vet hur de räknar på Apoteket?
Citera
2013-11-10, 00:09
  #2
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Inte säker på hur det räknas, men du borde kunna se när du kan hämta ut medicin igen på Mina Sidor på Apoteket.

http://www.apoteket.se/privatpersone...c/default.aspx
Citera
2013-11-10, 00:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Inte säker på hur det räknas, men du borde kunna se när du kan hämta ut medicin igen på Mina Sidor på Apoteket.

http://www.apoteket.se/privatpersone...c/default.aspx

Det är ett pappersrecept, inte elektroniskt
Citera
2013-11-10, 00:56
  #4
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaudJerker
Det är ett pappersrecept, inte elektroniskt
Jag är ganska säker på att elektroniskt recept är ett krav numera. Alltså, att du kan få ett recept på papper, men receptet överförs ändå elektroniskt till apoteken och därför kan du se dina recept om du loggar in på Mina Sidor.
Citera
2013-11-10, 01:01
  #5
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Jag är ganska säker på att elektroniskt recept är ett krav numera. Alltså, att du kan få ett recept på papper, men receptet överförs ändå elektroniskt till apoteken och därför kan du se dina recept om du loggar in på Mina Sidor.
Visst är det så, du har helt rätt. Det är bara att logga in på apoteket.se med hjälp av bank-id, så finns alla uppgifter där.
Citera
2013-11-10, 01:05
  #6
Medlem
Jag har kollat, det finns inte där
Citera
2013-11-10, 01:37
  #7
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaudJerker
Jag har kollat, det finns inte där
Då misstänker jag tyvärr att du gör något fel, för allas recept finns där. Har du verkligen kollat igenom allt på sidan, och har du verkligen loggat in ordentligt med hjälp av bank-id? Du ser att det finns två olika inloggningar på sidan va? En är ju bara till den receptfria delen, och en är till den receptbelagda delen.
Citera
2013-11-10, 01:44
  #8
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Jag läste runt lite om det här, och tydligen så finns det vissa läkare, psykiater osv som inte är anslutna till e-receptsystemet alls och därför skriver ut rena pappersrecept.

Det bästa är nog helt enkelt att gå till ett apotek och kolla om ingen kan svara på frågan här.
Citera
2013-11-10, 01:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Då misstänker jag tyvärr att du gör något fel, för allas recept finns där. Har du verkligen kollat igenom allt på sidan, och har du verkligen loggat in ordentligt med hjälp av bank-id? Du ser att det finns två olika inloggningar på sidan va? En är ju bara till den receptfria delen, och en är till den receptbelagda delen.

Ja, jag har loggat in ordentligt. Alla mina andra elektroniska recept finns där men inte detta
Citera
2013-11-10, 18:34
  #10
Medlem
foshobros avatar
Jag vet inte hur dom brukar räkna, men en dag hit eller dit har jag svårt att tro att någon ens nämner något om. Jag brukade hämta ut mina xanor minst en vecka före utsatt datum varje gång. Nämnde apotekaren att det var för tidigt drog jag allltid till med att jag skulle iväg och resa den närmsta tiden och skulle få svårt att besöka apoteket när tabletterna var slut. Aldrig några problem
Citera
2013-11-10, 18:54
  #11
Medlem
Monorailcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshobro
Jag vet inte hur dom brukar räkna, men en dag hit eller dit har jag svårt att tro att någon ens nämner något om. Jag brukade hämta ut mina xanor minst en vecka före utsatt datum varje gång. Nämnde apotekaren att det var för tidigt drog jag allltid till med att jag skulle iväg och resa den närmsta tiden och skulle få svårt att besöka apoteket när tabletterna var slut. Aldrig några problem

Skojar du? Det är ju helt omöjligt att få ut tidigare. Jag har stått inne på apoteket på eftermiddagen en dag för tidigt, helt trasig med uppenbar svår panikångest utan att få ut min jävla 25-burk med Stesolid. Hade också pappersrecept och trodde att det var den dagen som gällde. Slutade med akuten och portionspåse med Stesolid för att klara natten istället Så en dag hit och dit spelar verkligen roll. Det är möjligt att det skiljer på olika apotek, men har svårt att tänka mig att en apotekare vill riskera jobbet genom att dela ut medicin för tidigt.
Citera
2013-11-10, 19:07
  #12
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Skojar du? Det är ju helt omöjligt att få ut tidigare. Jag har stått inne på apoteket på eftermiddagen en dag för tidigt, helt trasig med uppenbar svår panikångest utan att få ut min jävla 25-burk med Stesolid. Hade också pappersrecept och trodde att det var den dagen som gällde. Slutade med akuten och portionspåse med Stesolid för att klara natten istället Så en dag hit och dit spelar verkligen roll. Det är möjligt att det skiljer på olika apotek, men har svårt att tänka mig att en apotekare vill riskera jobbet genom att dela ut medicin för tidigt.

Shit, det har jag aldrig upplevt. Jag gick på xanor i 2år och annat flödder innan dess. Men xanoren skulle jag få 200st på 3 månader men hämtade nästan alltid ut ett hundrapack i månaden. Ibland blev någon i apotekskassan tveksam och nekade men då var det bara att försöka på ett annat. Som sagt så drog jag "reselögnen" ganska många gånger och dom gick med på det nästan varenda gång.

Jag bor förvisso i en liten stad där jag antar antalet folk som skall scamma läkare/apotek är ganska lågt så dom trodde väl mig helt enkelt oftast
__________________
Senast redigerad av foshobro 2013-11-10 kl. 19:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback