2013-12-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Är inte så insatt men stötte på den här tråden och tar tillfället i akt som kurd och frågar er hur stor chansen är att Kurdistan blir ett självständigt land?
Sannolikheten ökar i takt med tiden och under dom senaste 10 åren har den växt exponentiellt. På 100 år har kurder aldrig haft så här mycket makt som man har idag, då både Irakiska och syriska delen är befriad och självstyrande. KRG benämns som autonom region som ingår i ett federalt Irak, men sanningen är att den riktiga termen är asymmetrisk federalism. Det innebär att ena parten är överdrivet mäktig och har mer befogenheter i förhållande till centralmakten. Egentligen är KRG redan en separat stat, men det är mer fördelaktigt att inte vara det på pappret.

Det finns inte en enda autonom region i världen som har egen militär, underrättelsetjänst, över 50 konstlater, skriver naturresurskontrakt själv samt exporterar och bedriver handel utan någon insyn från den federala staten. Dom bestämmer allt själva och gör vad dom vill. En asymmetrisk federalism.

Sedan så är det mycket tjöt om att allt detta berodde på att USA hjälpte oss, men det är ren lögn utan någon verklighets förankring alls. USA upprätta No-fly-zone i Basra och Kurdistan enbart för att inte Saddam skulle utföra gasattacker likt den han gjorde i Halabja. Sedan så hade kurderna hundra tusentals peshmerga så i och med det så fick dom total kontroll över sina områden. Detta var inget som USA kunde förutspå och inget som gynnade dom alls. Det innebar att deras Nato medlem Turkiet fick svagare inre säkerhet.

Utöver detta så påstår våra kära kurdhatare att USA skapade den autonoma regionen KRG efter att Saddam avsattes och Bathpartiet upplöstes. Detta är också en lögn. I själva verket så gav inte USA något alls till kurderna och i efterhand så kände dom sig blåsta av kurderna. Enligt deras egna beskrivning så kapade vi förhandlingarna och fick igenom vår vilja med tvång. Vi blockerade alla deras förslag och tvingade på dom vår egen modell av Irak. Dom ville införa en federal stat med över 20 delstater och vi ville bara ha en enda delstat och det var den kurdiska.

USA var oerhört bekymrade över att kurderna fått såpass stor makt och man ansåg att det var ett fiasko ur amerikansk synvinkel. Granskar man hela grejen i detalj så finns det inget alls som tyder på att USA kunde förutse vad som höll på att ske och det finns inte heller något som tyder på att dom uppmuntrade det som skedde. Det var snarare tvärt om. Det samma gäller idag med. I varje fråga som dyker upp när det blivit en dispyt mellan KRG och Irak, så hänvisar USA till att centralmakten får bestämma.

Detta är sanningen. Ingen ger oss något gratis för ingenting är gratis. Vi får det vi vill ha genom tvång. Kurdisk självständighet är ett axiom.
Citera
2013-12-24, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Vilken smörja.

1. Vi har tagit PKK:s högsta befälhavare, hunden Öcalan.
2. Det är normalt att fler civila kurder dödas eftersom konflikten utspelar sig i sydöst där majoriteten är kurder.
3. Det är inte Turkiska väpnade styrkorna som attackerar civila kurder utan PKK. Eftersom huvuddelen av kurderna är lojala mot Turkiet och när dessa civila inte hjälper PKK attackeras de av PKK.
4. Som zvennen sa (och jag har sagt tidigare men mina inlägg har blivit raderade) så är majoriteten av soldaterna och polisen som bekämpar PKK i sydväst själva kurder. Så det är våra kurder som bekämpar PKK. HahahH
5. För varje "turkisk" soldat som dödas är det 6-7 PKK kurder som stryker med (värre blir det ofta för deras familjer).
6. Och detta är det allra viktigaste: vi når våra strategiska mål dvs att försvara Turkiets territorium och att utrota terrorister inne i Turkiet och utanför Turkiet. Det är PKK som inte har uppnått någonting på 40 år varken politiskt eller militärt. (Kurderna hade inte uppnått något i Irak för den delen heller om det inte hade varit för USA och Israel)
7. Vi har inte ens tagit i med hårdhandskarna utan låter simpla kurdiska värnpliktiga bekämpa PKK, tro inte att vi inte kan bomba sönder hela sydöst så som Israel gör med Gaza.
Varför är du ens stolt över Turkiet när det är islamisten Erdogan som regerar landet? Inte nog med det så har han nästan sålt hela Turkiet. Lika lite som du bör vara stolt över Turkiet bör inte svenskar vara stolta över Sverige snart när Sverige är helt ockuperade av muslimerna.
Citera
2013-12-24, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Sannolikheten ökar i takt med tiden och under dom senaste 10 åren har den växt exponentiellt. På 100 år har kurder aldrig haft så här mycket makt som man har idag, då både Irakiska och syriska delen är befriad och självstyrande. KRG benämns som autonom region som ingår i ett federalt Irak, men sanningen är att den riktiga termen är asymmetrisk federalism. Det innebär att ena parten är överdrivet mäktig och har mer befogenheter i förhållande till centralmakten. Egentligen är KRG redan en separat stat, men det är mer fördelaktigt att inte vara det på pappret.

Det finns inte en enda autonom region i världen som har egen militär, underrättelsetjänst, över 50 konstlater, skriver naturresurskontrakt själv samt exporterar och bedriver handel utan någon insyn från den federala staten. Dom bestämmer allt själva och gör vad dom vill. En asymmetrisk federalism.

Sedan så är det mycket tjöt om att allt detta berodde på att USA hjälpte oss, men det är ren lögn utan någon verklighets förankring alls. USA upprätta No-fly-zone i Basra och Kurdistan enbart för att inte Saddam skulle utföra gasattacker likt den han gjorde i Halabja. Sedan så hade kurderna hundra tusentals peshmerga så i och med det så fick dom total kontroll över sina områden. Detta var inget som USA kunde förutspå och inget som gynnade dom alls. Det innebar att deras Nato medlem Turkiet fick svagare inre säkerhet.

Utöver detta så påstår våra kära kurdhatare att USA skapade den autonoma regionen KRG efter att Saddam avsattes och Bathpartiet upplöstes. Detta är också en lögn. I själva verket så gav inte USA något alls till kurderna och i efterhand så kände dom sig blåsta av kurderna. Enligt deras egna beskrivning så kapade vi förhandlingarna och fick igenom vår vilja med tvång. Vi blockerade alla deras förslag och tvingade på dom vår egen modell av Irak. Dom ville införa en federal stat med över 20 delstater och vi ville bara ha en enda delstat och det var den kurdiska.

USA var oerhört bekymrade över att kurderna fått såpass stor makt och man ansåg att det var ett fiasko ur amerikansk synvinkel. Granskar man hela grejen i detalj så finns det inget alls som tyder på att USA kunde förutse vad som höll på att ske och det finns inte heller något som tyder på att dom uppmuntrade det som skedde. Det var snarare tvärt om. Det samma gäller idag med. I varje fråga som dyker upp när det blivit en dispyt mellan KRG och Irak, så hänvisar USA till att centralmakten får bestämma.

Detta är sanningen. Ingen ger oss något gratis för ingenting är gratis. Vi får det vi vill ha genom tvång. Kurdisk självständighet är ett axiom.

Bra sammanfattat. Ett självständigt Kurdistan i dagens norra Irak och norra Syrien är precis som du säger ett axiom.
Senast redigerad av KAF8 2013-12-24 kl. 21:52.
Citera
2013-12-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Intressant att du tar upp armenier i samband med turkiska frihetskrig. Är du stolt över att ni utförde en etnisk rensning, ett folkmord på uppemot 1 miljon kristna?

Kurderna har i alla fall till skillnad från er hedern att erkänna folkmordet.
Idag i Turkiet så är det även bara kurder som aktivt försöker att stärka armeniernas ställning i samhället. Man skapar föreningar, bygger om gamla kyrkor och massa annat. BDP är den enda partiet som talar för alevierna, armenierna och kurderna i den turkiska parlamentet.
Citera
2013-12-24, 21:53
Bannlyst
Citat:

att du ger fel information till killen, hur vidrig får man vara? någon jävla måtta får det vara.

Så du menar att efter usas invasion i irak så var det bara en sammanträffande att krg uppstod och usa inte har alls något med autonomin att göra?

värre har jag inte sett, snacka om självförnekelse. en som förnekar sanningen men sanningen kommer alltid komma ikapp, glöm inte det yash.
Citera
2013-12-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
att du ger fel information till killen, hur vidrig får man vara? någon jävla måtta får det vara.

Så du menar att efter usas invasion i irak så var det bara en sammanträffande att krg uppstod och usa inte har alls något med autonomin att göra?

värre har jag inte sett, snacka om självförnekelse. en som förnekar sanningen men sanningen kommer alltid komma ikapp, glöm inte det yash.
Om du påstår att USA upprättade KRG så ljuger du. Även om du påstår att dom stödde kurderna i uppbyggandet så ljuger du. Och ifall du påstår att USA var i ett tillstånd där dom kunde förutse vad som skedde så ljuger du. Dessutom så var USA riktigt korkad och tog väldigt dumma beslut under den här perioden men det kanske du åtminstone känner till?

Du är inte påläst och talar om vad du tror. Men det är lugnt för det finns gott om källor så att du kan tillgodo se dig själv med fakta. Om du inte orkar läsa tjocka böcker eller långa artiklar, så finns det en videolänk som jag lagt upp. Där kan du se och lyssna på en diskussion med personer som har insikt i dessa saker. Bläddra tillbaks flera sidor och håll koll på order USA, KRG, självständighet och diskussion eller intervju kanske jag skrev.

Därefter kan du luta dig tillbaks och relaxa till ren och skär fakta som penetrerar dina öron. Du måste dock vara mottagbar och vettig, för annars hjälper det inte bara med att jag håller dig i handen och utbildar dig.
Citera
2013-12-24, 22:51
Bannlyst
Gränsövergången mellan KRG och Rojava kommer att öppnas om cirka 48 timmar.
Citera
2013-12-24, 23:53
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Hamidye alaylari som bestod av 200 kurder gör så att ett folkslag på 30miljoner ber om ursäkt snacka om att vi kurder är för snälla. Turkarna som skickade armeer för att slakta armenier ber inte om ursäkt men vi kurder ber om ursäkt för ''200''mans armen. Snart kommer turkar att påstå att kurder hade armeer då Hamidye alaylari var radikala muslimer dem dödade även alevi kurder så vet ej varför kurder ber om ursäkt ens. Verkar som att alla försöker lägga skulden på kurderna... en fråga varför säger ingen någonting om Armeniska banditerna som brände kurder i Erzurum ? Om vi tänker logiskt borde Turkarna be om ursäkt först sen kan kurder be om ursäkt.

Lägg ned nu. 200 kurder kan inte döda över 1 000 000 armenier, syrianer/assyrier och pontiska greker. Det var ett systematiskt folkmord strukturerat av den turkiska staten och som genomfördes av både kurder och turkar. Dessutom fanns det tendenser att både turkar och kurder bland lokalbefolkningen tittade bort när deras grannar deporterades in i döden.

Detta innebär inte att jag klandrar Er kurder, dagens kurder, för det som skedde 1915. Det handlar bara om att ta ansvar, det har kurderna gjort. Detta har inte Turkiet gjort och det är här problemet ligger. Det är dessutom tragiskt att du som kurd väljer att ha ovanstående inställning när ditt folkslag själva fått utstå etniska rensningar i Turkiet, Irak och andra länder.

Vi kan ta denna diskussion i en annan tråd, då detta börjar bli OT.
Citera
2013-12-25, 00:15
Medlem
Citat:
Lägg ned nu. 200 kurder kan inte döda över 1 000 000 armenier, syrianer/assyrier och pontiska greker. Det var ett systematiskt folkmord strukturerat av den turkiska staten och som genomfördes av både kurder och turkar. Dessutom fanns det tendenser att både turkar och kurder bland lokalbefolkningen tittade bort när deras grannar deporterades in i döden.

Detta innebär inte att jag klandrar Er kurder, dagens kurder, för det som skedde 1915. Det handlar bara om att ta ansvar, det har kurderna gjort. Detta har inte Turkiet gjort och det är här problemet ligger. Det är dessutom tragiskt att du som kurd väljer att ha ovanstående inställning när ditt folkslag själva fått utstå etniska rensningar i Turkiet, Irak och andra länder.

Vi kan ta denna diskussion i en annan tråd, då detta börjar bli OT.
Det är inte offtopic då detta har direkt koppling till topic som specificeras i trådstarten. Ingen kan förneka det som hände och dom flesta kurder är inte alls stolta över denna händelse. Det riktigt sorgliga är att armenierna och kurderna är väldigt nära varandra på alla viktiga plan. Man har levt sida vid sida i flera tusen år. Så det som hände är riktigt tragiskt.

Men det är inget ovanligt ifall man granskar det mänskliga släktet. Tvärt om det är vanligt förekommande med etnisk rensning och man har väldigt bra vetenskaplig kunskap om mekanismerna som ligger bakom dessa saker. Kort kan man säga att människor lyder andra människor med auktoritet och då kan dom mest vidrigaste grejerna utföras. Detta är en förklaring men det finns även andra relevanta aspekter som förklarar varför turkarna öht tänkte i dom här banorna under den här perioden. Det däremot är offtopic.

Som sagt på inget sätt försöker jag förminska det som hänt, vill enbart förklara. Sedan så vet jag att många kurder känner att dom fått bära hela lasten själv, men då är det turkarna och Turkiet man är sur på och ingen annan. Det är helt och hållet patetiskt att ett modernt land med EU-medlemskaps ambitioner förnekar att staten begått etnisk rensning på ett omfattande och systematiskt sätt. Det är 2014 liksom.

Sedan så finns det en massa annat svårhanterligt i samma skåp och det rör dom 22 miljoner kurderna som förnekas att dom existerar. Det här skåpet måste öppnas och allt måste ut. Man måste erkänna allt man gjort mot minoriteter i landet.

Jag är inte så insatt i vilken syn EU länderna har på den delen av Turkiet? Jag tror det bara är Frankrike som pressar dom på armeniska folkmordet och allt dom gjort mot kurderna och alevierna.
Senast redigerad av Zagrosi 2013-12-25 kl. 00:18.
Citera
2013-12-25, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Jag ser fredliga turkar stå och hålla en manifestation blandat av män, barn och kvinnor sen kommer det det trippla äckliga vidriga kurder som atackerar dom utan någon hänsyn till det med påkar, är det vad du kallar för mod?

Vet inte ens varför jag bemöter den här kommentaren från ett djur som alrig kommer förstå något, aldrig kommer skilja på bra eller dåligt!
Jaha, nu passar det att vara fin i kanten? På dina senaste inlägg hade du en annan hållning när det kommer till utövandet av våld samt empatisk förmåga.

Du kanske är blind eller något, för det enda jag såg var att män bråkade med män. Sedan att ni alla sprang i väg är en annan sak och det är givetvis svårsmält för dig. Det här räknar jag som 3/4.

På tal om kurdar/turkar och staden Paris. Det har gjorts stora framsteg i utredningen av trippelmordet på 3 kurdiska kvinnor som alla var EU medborgare. Det har visat sig vara turkisk nationalist som mördat dessa stackars kvinnor. Han bär på en guldring med tre halvmånar och det har konstaterats att han utfört detta med koppling till underrättelsetjänsten i Turkiet. Hur tror du ni betraktas med er historia och nu efter detta? Mörda tre kvinnor? Vilka är det som egentligen är djur? Det är många gravar som grävs upp nu i Turkiet och det är många människor som till slut får se sin släkt som dom misstänkt har massakrerats.

Du kommer ingen vart med argumentet att kurder är djur. Du kommer helt enkelt ingenvart. Det är en återvändsgränd och du kommer lida nederlag efter nederlag, innan du till slut inser att det är en återvändsgränd.

Förövrigt så förstår jag inte varför du uppvisar ett sånt tråkigt och deppigt lynne?
Citera
2013-12-25, 00:39
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Som sagt på inget sätt försöker jag förminska det som hänt, vill enbart förklara. Sedan så vet jag att många kurder känner att dom fått bära hela lasten själv, men då är det turkarna och Turkiet man är sur på och ingen annan. Det är helt och hållet patetiskt att ett modernt land med EU-medlemskaps ambitioner förnekar att staten begått etnisk rensning på ett omfattande och systematiskt sätt. Det är 2014 liksom.

Sedan så finns det en massa annat svårhanterligt i samma skåp och det rör dom 22 miljoner kurderna som förnekas att dom existerar. Det här skåpet måste öppnas och allt måste ut. Man måste erkänna allt man gjort mot minoriteter i landet.

Jag är inte så insatt i vilken syn EU länderna har på den delen av Turkiet? Jag tror det bara är Frankrike som pressar dom på armeniska folkmordet och allt dom gjort mot kurderna och alevierna.

Jag har aldrig klandrat kurder för det som skedde 1915, då jag vet att dagens kurder inte har samma ignoranta ställning som den turkiska staten. Den turkiska staten förnekar att detta har ägt rum, trots att händelserna är väldokumenterade. Jag håller inte med om att kurderna fått bära hela lasten själva, men du som kurd kanske upplever det på ett annat sätt, vilket är förståeligt.

Frankrike har varit den stat som drivit detta mest. Sverige erkände även i riksdagen, som många andra parlament, att det som skedde 1915 var ett folkmord. De europeiska staterna är i stora delar enade om den historiska frågan. Jag vet dock att Turkiet inte kommer komma in i EU på ett långt tag, vilket är glädjande. Speciellt nu efter att man har sätt deras agerande i Syrien och hur de stöttat islamister som skadat syrier i norra Syrien.
Citera
2013-12-25, 00:52
Medlem
Citat:
Jag har aldrig klandrat kurder för det som skedde 1915, då jag vet att dagens kurder inte har samma ignoranta ställning som den turkiska staten. Den turkiska staten förnekar att detta har ägt rum, trots att händelserna är väldokumenterade. Jag håller inte med om att kurderna fått bära hela lasten själva, men du som kurd kanske upplever det på ett annat sätt, vilket är förståeligt.

Frankrike har varit den stat som drivit detta mest. Sverige erkände även i riksdagen, som många andra parlament, att det som skedde 1915 var ett folkmord. De europeiska staterna är i stora delar enade om den historiska frågan. Jag vet dock att Turkiet inte kommer komma in i EU på ett långt tag, vilket är glädjande. Speciellt nu efter att man har sätt deras agerande i Syrien och hur de stöttat islamister som skadat syrier i norra Syrien.
I allra högsta grad är dom delaktiga i det som hänt i Syrien och utan Turkiets stöd hade AQ aldrig fått den omfattande storleken och betydelsen. Det är mycket som dyker upp om just detta och jag förväntar mig att det kommer fortsätta i samma takt.

Sedan så kan man vid det här laget konstatera att AQ enbart varit till nackdel för oppositionen och detta är något som många EU länder är förbittrade över. Dom ökade splittringen inom rebellerna, radikaliserade alla och förstörde perceptionen av oppositionen totalt. Den rådande uppfattningen är att inbördeskriget är mellan islamiska terrorister och en sekulär och inkluderande stat. Innan var det frihet och demokratikämpar mot en diktatur. Det var en riktigt korkad ide att släppa in dom.
Senast redigerad av Zagrosi 2013-12-25 kl. 00:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in