Citat:
Det kan inte accepteras att vi än idag förföljs i KRG. Den dagen vi kan ses som likvärdiga medborgare och inte behöver få våra kyrkor, butiker, hem brända och vandaliserade respektive våra egna barn och föräldrar slagna, kidnappade eller mördade, då kommer jag säga tack. Det finns kurder som har betett sig exemplariskt mot oss, skyddat oss och stått upp mot diskrimineringen som mindre delar av den kurdiska befolkningen utsatt oss för. Dessa förtjänar eloge. Det är likt ovan konstaterat inte hela den kurdiska befolkningen i KRG som ogillar assyrisk närvaro, utan en mindre andel. Det är här KRG i form av auktoritet kommer in, försöka förhindra diskrimineringen. KRG har kunnat göra mer.
Det jag talar om ovan baseras på Human Rights Watch rapport om assyriernas situation i Irak och KRG. Du kan läsa om det ovan här: http://www.aina.org/reports/acehrr2011.pdf
Despite a general decrease of violence in 2011, Assyrians and other minorities are constantly experiencing targeted violence, threats and intimidation. They do not have their own militias to defend them and do not receive effective protection or justice. In addition, minorities are also subjected to a pattern of official discrimination, marginalization and neglect, and suffer from the effects of corruption and a policy based on sectarian interests. Assyrians perceive that they do not belong to the current Iraq and that they are being excluded from civil society. Because of the continuing displacement processes, many Assyrians are not able to sustain themselves, lacking a regular source of income, opportunities and education, and neither the Kurdish Regional Government (KRG) nor the central Iraqi government provides sufficient assistance. In addition to the lack of life opportunities, especially in the KRG region and in the Nineveh Plains, Assyrians and other minorities experienced a significant rise in hostile acts and riots
inside the KRG boundaries in 2011 compared to 2010. Feeling desperation, Assyrians have become restless people moving from one place to the other, and often express the desire to emigrate.
Slutsatsen i rapporten:
Members of the Assyrians minority suffered from violence, threats, and intimidation, against which both the Iraqi and the Kurdish Regional Government have not provided effective protection.
Jag rekommenderar dig att läsa hela rapporten. Då kanske du får en klar bild över varför assyrier inte skriver "Tack KRG" på sina demonstrationsplakat. De har sina anledningar och den som läser HRW:s rapport kommer förstå varför vi sätter på "offerkoftan" som du så fint kallar det och som din grupp själv använt i över 100 år, med all rätt. Ni har diskriminerats på samma sätt som oss. Nu när kurdiska makthavare har makten utövar man samma diskriminering på andra minoriteter. Ja, hycklande. Min poäng är att man inte ska lyfta KRG till skyarna och tala om för assyrierna att de ska vara nöjda, då de skyddas av kurderna. Vi kräver mer än så. Vi kompromissar inte med våra mänskliga rättigheter, respektera det.
Det jag talar om ovan baseras på Human Rights Watch rapport om assyriernas situation i Irak och KRG. Du kan läsa om det ovan här: http://www.aina.org/reports/acehrr2011.pdf
Despite a general decrease of violence in 2011, Assyrians and other minorities are constantly experiencing targeted violence, threats and intimidation. They do not have their own militias to defend them and do not receive effective protection or justice. In addition, minorities are also subjected to a pattern of official discrimination, marginalization and neglect, and suffer from the effects of corruption and a policy based on sectarian interests. Assyrians perceive that they do not belong to the current Iraq and that they are being excluded from civil society. Because of the continuing displacement processes, many Assyrians are not able to sustain themselves, lacking a regular source of income, opportunities and education, and neither the Kurdish Regional Government (KRG) nor the central Iraqi government provides sufficient assistance. In addition to the lack of life opportunities, especially in the KRG region and in the Nineveh Plains, Assyrians and other minorities experienced a significant rise in hostile acts and riots
inside the KRG boundaries in 2011 compared to 2010. Feeling desperation, Assyrians have become restless people moving from one place to the other, and often express the desire to emigrate.
Slutsatsen i rapporten:
Members of the Assyrians minority suffered from violence, threats, and intimidation, against which both the Iraqi and the Kurdish Regional Government have not provided effective protection.
Jag rekommenderar dig att läsa hela rapporten. Då kanske du får en klar bild över varför assyrier inte skriver "Tack KRG" på sina demonstrationsplakat. De har sina anledningar och den som läser HRW:s rapport kommer förstå varför vi sätter på "offerkoftan" som du så fint kallar det och som din grupp själv använt i över 100 år, med all rätt. Ni har diskriminerats på samma sätt som oss. Nu när kurdiska makthavare har makten utövar man samma diskriminering på andra minoriteter. Ja, hycklande. Min poäng är att man inte ska lyfta KRG till skyarna och tala om för assyrierna att de ska vara nöjda, då de skyddas av kurderna. Vi kräver mer än så. Vi kompromissar inte med våra mänskliga rättigheter, respektera det.
Denna rapport syftar nog mest på upploppet i Zaxo för några år sen. ALLA kurdiska företrädare, främst Barzani, agerade tydligt efter den händelsen. Det är såklart beklagligt det som hände, och jag tror och hoppas att KRG aktivt arbetar för att förhindra att liknade händelser uppstår igen.
Jag diskuterar gärna dessa ämnen, och vad KRG kan göra för att skydda sina minoriteter ännu bättre. Det ligger i KRGs intresse att befolkningen inte känner sig diskriminerade. Problemet är att era företrädare mitt i denna konflikt, anordnar en demonstation i Södertälje där de attackerar kurdernas försök att hindra ISIS från att en gång för alla tömma Irak på kristna. Hur mycket hjälper det kurderna att känna mer sympati för er då, när de offrar sina döttrars och söners liv för er samtidigt som ni i Sverige till synes visar mer avsky för Kurder än ISIS? Min släkting (avled som tur inte) blev skjuten på Nineveslätten för några dagar sedan när han gav ditt folk beskydd, klart som fan jag blir uppretad när jag ser vad ni håller på med i Södertälje.
Det som era företrädare basunerar ut här i Sverige, är direkt osmakligt. Hade kurderna bara brytt om sig själva, hade de först INTE gått in i Nineveslätten, utan låtit ISIS göra sitt jobb, och först därefter gått in. Då hade ni blivit ännu svagare i Irak. Men istället offrar kurder sina liv för att skydda er från att rensas av ISIS, tar emot ENORMA mängder flyktingar utöver det (Som i sin tur hotar säkerheten i KRG) och här likställer ni Kurder dem ISIS. Inte nog med det visar många av er MER avsky mot kurder än mot ISIS.
Alla kunniga inom det här ämnet förstår såklart att detta är en strategi av era nationalister. Det ligger inte i era nationalisters intresse att ha en bra relation med kurderna. Därför kissar ni nästan på er av glädje så fort ni får en möjlighet att förtala/misskreditera kurder.
På grund av geopolitiska skäl finns det ingen chans i världen just nu för en Assyrisk stat att uppstå. Ert bästa kort är ett ”enigt” Irak. Ett Irak där en auktoritär ledare använder er som ett vapen mot kurderna. Ni hade hoppats på att Maliki skulle ge er autonomi i Ninveslätten som ett taktiskt drag mot KRG. Det hade han såklart inte gjort om ni samarbetade med KRG. Därför vill era företrädare måla upp en bild av kurder som er största fiende.
Hela denna plan spricker dock om det inte finns en ”status quo” i Irak, alltså ett klister mellan sprickorna som tvingar Irak att ”hålla ihop”, något som KIRKUK. Nu när kurderna har återtagit full kontroll över alla omtvistade områden, håller den konstgjorda staten Irak på att försvinna, och troligtvis gå mot en konfederation med tre självstyrande områden. Era nationalister är rädda att det då inte längre kommer finnas en politisk vilja att ge er autonomi.
Nu vet jag inte Zuparn om du är så smart att du redan själv listad ut detta, men era företrädare har åtminstone gjort det. Och det är deras agenda du för vidare när du försöker påstå att Kurdernas kontroll över Kirkuk är ”fegt” och "borde lämnas tillbaka".

Era nationalisters plan hänger på att någon kan använda er som ett vapen, alltså ha nytta av er, och det skulle Maliki ha om en konflikt mellan Irak och KRG skulle fortsätta. Kirkuks status är därför på sätt och vis avgörande för er framtid.
Troligtvis kommer Nineveslätten att ingå i KRG, alla tecken pekar på det just nu. Era nationalister kommer dock fortsätta att misskreditera kurder även när Nineveslätten tillhör KRG. De hoppas på så vis att deras krav på autonomi (inom KRG då) ska få mer legitimitet. Som tur är vet KRG hur de ska hantera er, Ni kommer aldrig att utgöra ett hot som t.ex PKK gör i Turkiet. Ni har helt enkelt inte den möjligheten av flera skäl. Ur ett rent logiskt perspektiv kommer KRG alltså inte behöva förtrycka er så som Iran, Syrien, Irak och Turkiet har gjort mot kurderna. KRG kommer istället låta era nationalister göra sig själva till ”pojken som ropade varg”. Ni kommer bara tänja på er egen trovärdighet när ni överdriver och ljuger om "Kurdisk förföljelse och förtryck av kristna assyrier".
Redan idag har de stora trovärdiga medierna synat eran tveksamma inställning till KRG. När SVT t.ex visade ett inslag om demonstrationen i Södertälje, var de noga med att inte visa plakaten där folk skrivit ”no to kurdish occupation”. Assyriska riksförbundets ordförande, Afram Yakoub, talade friskt om ”kurdisk ockupation” i Södertälje, men under intervjuer med t.ex SVT var han inte lika taggad på det, för han fattar att SVT då inte skulle ge honom utrymme igen i framtiden. Jag har uppmärksammat flera fall där era företrädare tonar sin retorik om kurder rejält när de får utrymme i stora medier. KRG vet alltså hur de ska hantera er.

Ditt folk kommer säkert få det jättefint i KRG som tur är. KRG är unikt i mellanöstern, och ni borde vara tacksamma att det är dem ni har att göra med och ingen annan. Sen kan ni inte riktigt jämföra er med Kurder pga demografiska och geopolitiska skäl. Ni är och kommer i all framtid att vara helt beroende av era grannar, och KRG ser ut att vara det bästa alternativet. Men era nationalister kan inte svälja sin stolhet och erkänna det, de har lagt ner alldeles för mycket energi på att hata Kurder för att plötsligt vända 180 grader. Precis som vissa kurder inte kan acceptera att KRG är beroende av Turkiet faktiskt. Värt att notera dock är att KRGs inställning till assyrier är 1000 gånger bättre än Turkiets inställning till kurder. Så lite tur har ni.
Senast redigerad av zinava 2014-06-25 kl. 09:08.
Senast redigerad av zinava 2014-06-25 kl. 09:08.