Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-08, 16:07
  #1
Medlem
Ett exempel: Vad händer om man skulle hamna i koma, eller va med i en olycka så drabbande att man nästintill blir invalid. (alltså ingen förmåga att göra sig förstådd)
Man har 2 barn och sambo. Hade det varit jag så vill jag ju att mina pengar ska gå till dem. Gör det de? Eller är det något man kan skriva in i ett testamente?
(nyfiken)
Citera
2013-11-08, 18:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Misstänker att någon i din närhet har hamnat i koma eller blivit invalid och du vill åt pengarna. Fy skäms din jävel

ah jo men så måste det ju va...
Sånna här svar får man väl räkna med att man får på flashback antar jag. För jag kom inte närmare svaret på frågan av ditt svar :P
Citera
2013-11-08, 18:33
  #3
Medlem
Sereenas avatar
Inget särskilt händer väl sålänge du fortfarande lever om det inte finns försäkringar som löser ut vid invailditet.

Har du och frun gemensamt så kan hon spendera alla pengarna, annars får hon vänta på att du kolar av och arvet fördelas.
Citera
2013-11-08, 18:35
  #4
Medlem
namgrebs avatar
Så länge du lever och inte är död i juridisk mening blir det inte aktuellt med arvskifte. Likväl är inte tanken den att ens ekonomi ska lämnas vind för våg om man råkar hamna i koma eller liknande, utan vad som i vart fall ska bli aktuellt, i ett sådant här sammanhang, är förordnandet av en god man. Det kan t.ex. vara din respektive som utses som god man för dig, och hon lär då, som det heter, förvalta din egendom, sörja för din person och bevaka din rätt.
Citera
2013-11-08, 20:19
  #5
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreWarp
ah jo men så måste det ju va...
Sånna här svar får man väl räkna med att man får på flashback antar jag. För jag kom inte närmare svaret på frågan av ditt svar :P
Hur kan man annars komma på att tanken att tänka en sån handikappad fråga?
Citera
2013-11-08, 21:25
  #6
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Så länge du lever och inte är död i juridisk mening blir det inte aktuellt med arvskifte. Likväl är inte tanken den att ens ekonomi ska lämnas vind för våg om man råkar hamna i koma eller liknande, utan vad som i vart fall ska bli aktuellt, i ett sådant här sammanhang, är förordnandet av en god man. Det kan t.ex. vara din respektive som utses som god man för dig, och hon lär då, som det heter, förvalta din egendom, sörja för din person och bevaka din rätt.

Går det verkligen? Jag har för mig att man måste godkänna att få en god man.

Eller är det förvaltare man får?
Citera
2013-11-08, 23:09
  #7
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Går det verkligen? Jag har för mig att man måste godkänna att få en god man.

Eller är det förvaltare man får?

Samtycke är huvudregeln för godmanskap, men det går att utse en god man när det inte finns ett samtycke, och då rör det sig typiskt sett om situationer likt koma.
Citera
2013-11-08, 23:35
  #8
Medlem
HerrKattssons avatar
I den mån enskild inte kan överhuvudtaget kommunicera torde förvaltarskap vara aktuellt då godmanskap förutsätter att huvudmannen godkänner besluten. Bara för att individen i fråga ligger i koma eller är gravt invalidiserad så kan han/hon inte behandlas som en bankomat... Menar självklart inte att du skulle utnyttja situationen, utan syftar bara på att allt ska göras i huvudmannens intresse, dvs bevaka huvudmannens rätt.

Länken beskriver det säkert bättre än vad jag gör efter sju öl.

http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/
Citera
2013-11-09, 17:36
  #9
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKattsson
I den mån enskild inte kan överhuvudtaget kommunicera torde förvaltarskap vara aktuellt då godmanskap förutsätter att huvudmannen godkänner besluten. Bara för att individen i fråga ligger i koma eller är gravt invalidiserad så kan han/hon inte behandlas som en bankomat... Menar självklart inte att du skulle utnyttja situationen, utan syftar bara på att allt ska göras i huvudmannens intresse, dvs bevaka huvudmannens rätt.

Länken beskriver det säkert bättre än vad jag gör efter sju öl.

http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/

Vid "sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållanden" krävs det inte samtycke för att godmanskap ska kunna anordnas, se 11 kap. 4 § 1 st föräldrabalken.

När man väljer mellan godmanskap och förvaltarskap ska man välja den minst ingripande av de två med beaktande av huvudmannens behov och omständigheterna i övrigt, se 11 kap. 7 § 1 st föräldrabalken. Vid förvaltarskap förlorar huvudmannen sin rättshandlingsförmåga, se 11 kap. 9 § föräldrabalken. Så är inte fallet vid godmanskap. Man väljer således förvaltarskap när godmanskap inte är tillräckligt. Förvaltarskap kan t.ex. bli aktuellt när huvudmannen förstör för sig själv genom att spela bort pengar som ska gå till hyra och mat.

Om huvudmannen är oförmögen att använda sin rättshandlingsförmåga, t.ex. pga. koma, saknas det anledning att beskära densamma. Man skulle således välja godmanskap i ett sådant fall. Denna lösning är dessutom mycket mer praktisk om och när huvudmannen frisknar till eftersom det inte blir kritiskt med ett snabbt upphävande av förvaltarskapet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback