2013-11-08, 12:45
Medlem
Finntoks avatar
NÄR finns jag? - 12:45 i dagen 08 i månaden 11 i året 2013 och ungefär 13,7 miljarder år efter big bang. Det säger mig inte nånting om NÄR jag är.

VAR finns jag? - I rummet > huset > adressen > samhället > komunen > länet > landet > planeten > galaxen > universum. Fattar fortfarande inte var jag är.

VARFÖR finns jag? - Ja, varför?

HUR finns jag? - Ja hur är det möjligt?

Frågan VAR hade passat bättre i astronomi-delen av forumet i guess.
Frågan HUR kanske är biologi?

Men kategorierna NÄR och VARFÖR har jag missat all forskning om.

Jag är rakt av förbannad att ingen tog mig när jag var 3 år och sa: Välkommen till existensen, inte en jävel vet var, när, hur och varför du är här. Under hela min barndom då jag var som mest intresserad av världen så fyllde min omgivning mitt huvud med massa lögner (onödig information) som jag tog som sanning och sedan fick programmera om. När jag först hör ett ord blir jag liksom introducerad en kategori, som jag sedan fyller med information. Då måste väl fan omgivningen se till att det hamnar rätt information i den kategorin så inte grunden blir skit. (Kan ha fel)

Tänk om alla människor i filmen Cube hittade på ett samhällsspel och började leva ett konstgjort liv där 95% av tankarna berör nånting som inte naturen kommit på. Och så börjar dom fundera vad meningen med livet är och blir deprimerade. Ist för varför, när, var, hur man finns och hur man fan tar sig därifrån.

Jag förstår att oddsen att hitta svar på denna lilla yta i existensen som vi kallar vårt universum är väldigt liten. Det är som att jag skulle förvänta mig att hitta svaren i min sko. Men jag vill fortfarande att mina ungar (som jag aldrig kommer skapa då jag tvingar ett perspektiv att leva utan att fråga, och enda sättet perspektivet kan dra är genom att dö vilket inte är så jävla trevligt och något jag skulle vilja erbjuda mitt barn, så bästa gåvan jag kan ge är icke-existens för det är vad jag hade önskat) så tidigt som möjligt funderar på dessa frågor, då den tidiga åldern i princip formar resten av ditt liv. Då ska dom fan inte spendera sin tid åt andra människors fantasier.

Gick lite off topic från de snabba frågorna så får ändra titeln då det är skönt att skriva av sig lite.

Jag skriver som ett as för att jag inte var intresserad av skolan, säkert för att TVn i rummet fick mig att bli intresserad av något annat istället. Allt intresse har växt fram när jag blivit vuxen, och det är det jag inte vill att andra ska gå igenom, man ligger så långt efter.
Senast redigerad av Finntok 2013-11-08 kl. 13:20.
Citera
2013-11-08, 13:12
Medlem
Shuffless avatar
Du finns just nu, du har funnits sen spermien du kom ifrån blev till och du kommer att finnas tills dom sista atomerna som är du har sugits in i ett svart hål. Om vi ska gräva oss ner lite mer i detta så kan jag säga att du upplever inte nuet, allt du ser och hör är det förflutna. Du kommer aldrig att få uppleva nuet även fast du lever i det.

Vart du finns kan jag inte svara på då frågeställningen inte är tydlig. Du finns i universum, på Jorden i Sverige. Om någon frågar dig vart du bor så är det gatuadressen, om någon undrar vilket land du bor i så är det där du bor helt enkelt.

Jag kan inte med säkerhet säga varför du finns men jag tror att det är en slump. Att det finns något som lever är en slump men att just du lever är evolution, sen tror jag inte att det finns någon universellt syfte med livet. Njut, skratta, gråt och älska. Hitta en eller flera meningar med livet, ingen kommer säga till dig vad meningen är så det gäller att vara stark.

Du frågar hur allt börja, det är rätt så löjligt. Ingen levande människa vet till 100% hur allt kom till att bli. Visst finns det folk som "vet", men jag tillsammans med många fler har svårt att tro på en varelse över oss alla som skapat allt. Tänker inte gå in på det mer men man vet inte hur allt har kommit till och du gör enklast i att acceptera det.
Citera
2013-11-08, 13:22
Medlem
Finntoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Du finns just nu, du har funnits sen spermien du kom ifrån blev till och du kommer att finnas tills dom sista atomerna som är du har sugits in i ett svart hål. Om vi ska gräva oss ner lite mer i detta så kan jag säga att du upplever inte nuet, allt du ser och hör är det förflutna. Du kommer aldrig att få uppleva nuet även fast du lever i det.

Vart du finns kan jag inte svara på då frågeställningen inte är tydlig. Du finns i universum, på Jorden i Sverige. Om någon frågar dig vart du bor så är det gatuadressen, om någon undrar vilket land du bor i så är det där du bor helt enkelt.

Jag kan inte med säkerhet säga varför du finns men jag tror att det är en slump. Att det finns något som lever är en slump men att just du lever är evolution, sen tror jag inte att det finns någon universellt syfte med livet. Njut, skratta, gråt och älska. Hitta en eller flera meningar med livet, ingen kommer säga till dig vad meningen är så det gäller att vara stark.

Du frågar hur allt börja, det är rätt så löjligt. Ingen levande människa vet till 100% hur allt kom till att bli. Visst finns det folk som "vet", men jag tillsammans med många fler har svårt att tro på en varelse över oss alla som skapat allt. Tänker inte gå in på det mer men man vet inte hur allt har kommit till och du gör enklast i att acceptera det.

Var tvungen att ändra lite då jag inte undrar hur det börjar, kategorin HUR handlar om allt som gör att det är möjligt.

"Om vi ska gräva oss ner lite mer i detta så kan jag säga att du upplever inte nuet, allt du ser och hör är det förflutna. Du kommer aldrig att få uppleva nuet även fast du lever i det." - Har jag faktiskt råkat kommit fram till själv då jag läst att det tar tid för information att nå mina sinnen, och tid för hjärnan att skapa uppfattning om det jag ser.

Jag tror absolut att det kan vara intelligent design, jag har så många teorier och intelligent design är med i flera. Men självklart kan man inte stanna där, för varför, när, hur och var befinner sig denna intelligenta designer? Det är där alla religösa stannar och jag har aldrig fattat varför. Jag stannar aldrig nånstans, jag fortsätter gräva.

Jag undrar egentligen inte i grunden om denna värld, utan existensen. (Jag har fler funderingar) Av någon anledning har jag fått för mig att folk tror att en "gud" har skapat existensen. Det låter knäppt. Ska han ha befunnit sig i icke-existensen när han av någon anledning skapade existensen?

Sen har jag en moralisk fråga. Och är det moraliskt rätt att tvinga "saker" att existera? Vilket existensen gör. Jag är livrädd att existensen är en gigantisk möjlighetskalkylator som kalkylerar fram varenda möjlighet som går. En följdfråga till det är: Tror ni det kan existera mer hemskheter än godheter? Även om det finns exakt lika många, är det balanserat eller överväger 1 hemskhet flera godheter? Det är viktigt för mig innan jag skapar ett barn.
Senast redigerad av Finntok 2013-11-08 kl. 13:43.
Citera
2013-11-08, 13:40
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finntok
Var tvungen att ändra lite då jag inte undrar hur det börjar, kategorin HUR handlar om allt som gör att det är möjligt.

"Om vi ska gräva oss ner lite mer i detta så kan jag säga att du upplever inte nuet, allt du ser och hör är det förflutna. Du kommer aldrig att få uppleva nuet även fast du lever i det." - Har jag faktiskt kommit fram till själv då jag läst att det tar tid för information att nå mina sinnen, och tid för hjärnan att skapa uppfattning om det jag ser.

Jag tror absolut att det kan vara intelligent design, jag har så många teorier och intelligent design är med i flera. Men självklart kan man inte stanna där, för varför, när, hur och var befinner sig denna intelligenta designer? Det är där alla religösa stannar och jag har aldrig fattat varför. Jag stannar aldrig nånstans, jag fortsätter gräva.
Jag vet inte just varför livet finns, men att det finns intelligent liv är just på grund av evolutionen. I början så existera inte intelligent liv men genom evolutionen har organismer som som varit bättre anpassade spridit sig. Vissa varelser var smartare, dessa klara sig bra och kunde därför sprida vidare detta. Dom smartare varelserna beblandade sig med andra smarta varelser samtidigt som miljön har krävt att dom måste bli smartare, det ligger i grunden till människors intelligens. Fast det kanske är onödigt att jag förklarar evolutionen för dig men det är iallafall hur intelligent liv har kommit till.

Det är kul att gräva och tänka på allt möjligt. Men just hur allt kom till är inte roligt att tänka på, det tar liksom stopp. Det går inte att tänka sig att allt har funnits hela tiden, men med en teknologi flera hundra gånger mer avancerat än vad vi har idag så kanske vi får ett svar. Men jag tror inte att det svaret kommer att dämpa nyfikenheten så svaret kommer vara utanför vår förståelse, på samma sätt som att det är omöjligt att tänka sig att allt som universum består av alltid har funnits. Det jag alltså menade är att om du verkligen vill ha svar och veta saker så ska du inte spendera tid på just den frågan då det är omöjligt för dig, mig och hela flashback eliten att knäcka just den nöten.
Senast redigerad av Shuffles 2013-11-08 kl. 13:45.
Citera
2013-11-08, 13:46
Medlem
Finntoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Jag vet inte just varför livet finns, men att det finns intelligent liv är just på grund av evolutionen. I början så existera inte intelligent liv men genom evolutionen har organismer som som varit bättre anpassade spridit sig. Vissa varelser var smartare, dessa klara sig bra och kunde därför sprida vidare detta. Dom smartare varelserna beblandade sig med andra smarta varelser samtidigt som miljön har krävt att dom måste bli smartare, det ligger i grunden till människors intelligens. Fast det kanske är onödigt att jag förklarar evolutionen för dig men det är iallafall hur intelligent liv har kommit till.

Det är absolut inte onödigt då den kategorin är så stor och fylld med så mycket information så skadar det inte med samma information förklarat på ett annat sätt från ett annat perspektiv. Tack att du tar dig tid och skriver. Jag lever i en värld där allting kostar tyvärr, så jag måste (borde) jobba nu. Kommer tillbaka senare och hoppas på en intressant läsning.

Jo det tar stopp, och det nästan svider i hjärnan när du försöker penetrera men jag kan inte sluta haha. Synd att jag inte var bland de intelligentare % av befolkningen då det kanske hade hjälpt. Men det finns internet, och folk som du som tar sig tid att förklara även fast jag kanske inte får de svar jag vill åt.
Senast redigerad av Finntok 2013-11-08 kl. 13:48.
Citera
2013-11-08, 13:56
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finntok
Sen har jag en moralisk fråga. Och är det moraliskt rätt att tvinga "saker" att existera? Vilket existensen gör. Jag är livrädd att existensen är en gigantisk möjlighetskalkylator som kalkylerar fram varenda möjlighet som går. En följdfråga till det är: Tror ni det kan existera mer hemskheter än godheter? Även om det finns exakt lika många, är det balanserat eller överväger 1 hemskhet flera godheter? Det är viktigt för mig innan jag skapar ett barn.
När det handlar om existens så har moral inget med det att göra, att allt har kommit till och att vi existerar är inte verket av någon som besitter en moral men. Men om vi kollar på det rent moraliskt för sakens skull så skulle jag säga att det är försvarbart rent moraliskt. Alla var vi får göra, skapa våra egna liv och uppleva lycka. Sedan så finns det sorg också, men utan sorg så finns det inte lycka och en lycklig dag är värd flera i misär.

Jag ser inte på händelser som en summa av en möjlighets kalkylator, alltså finns det ingen universell regel för vad som är "hemskt" och vad som är "gott". Du upplever en sak som en bra sak medans jag tycker att det är dåligt tex. Sen så är det inte en dator som räknar ut om ditt barn ska födas defekt eller inte, det är medicinskt och där finns det en viss slump tack vare genetiska sjukdomar. Kan inte gå in mer på det medicinska då jag inte har så stor koll på det, men hoppas att du förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in