2008-04-28, 06:15
Medlem
Tiwazs avatar
Ögonklåda

Har sen ungefär två månader fått kraftig ögonklåda till och från. Jag vet inte vad det beror på och har inte haft det innan. Finns det pollen ute nu? Om det inte är det, vad skulle det kunna vara? Hur tar jag reda på det?
Citera
2008-04-28, 07:17
Medlem
nette84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Har sen ungefär två månader fått kraftig ögonklåda till och från. Jag vet inte vad det beror på och har inte haft det innan. Finns det pollen ute nu? Om det inte är det, vad skulle det kunna vara? Hur tar jag reda på det?

Använder du kontaktlinser??
Jag fick samma problem plötsligt och mitt öga slutade inte rinna. När jag slutligen åkte till ett sjukhus för att kolla up detta, märker läkaren att det saknas en del av min hornhinna, slitits bort med linserna....

Bästarådet jag kan ge dig: Gå till en läkare!!!!!!
Citera
2008-04-28, 07:59
Medlem
Memas avatar
Jag säger som nette84: Gå till läkare! Behöver inte vara lika allvarligt som det nette råkade ut för. Kan t ex vara allergi men inget du får svar på här. Uppsök sjukvården.
Citera
2008-04-28, 13:31
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1987
Jag har en fråga om pollenallergi. Såhär ligger det till.

Igår stack jag ut för att springa säsongens första joggingrunda. Direkt efter jag kommit hem så började jag nysa oavrutet i några minuter plus att det började rinna ifrån både näsa och ögonen. Först tog jag det bara för en förkylning men efter att ha lallat runt på internet ett tag växer oron för att jag kan ha utvecklat en pollenallergi.

Jag aldrig haft de här syntomerna förut. Det rinner nu nästan oavbrutet ifrån mitt vänstra öga samtidigt som jag får hålla på och snyta mig med jämna mellanrum. Jag har varken ont i hals eller huvud. Känner mig inte heller trött eller dåsig vilket tydligen skall vara en av de mest tydliga symtonerna.

Så, vad är det jag kan ha drabbats av? Pollenallergi? Hösnuva?

Pollenallergi/hösnuva, samma sak.

Hade du varit ute och gått hade du säkert inte fått den allergiska reaktionen, men när man springer så drar man i sig så otroligt mycket mer p.g.a. andningen.

Gå till apoteket och köp cetrizin och ögondroppar, och kanske nässpray, blir du inte bättre får du kontakta läkare.
Citera
2008-04-28, 14:41
Medlem
1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Pollenallergi/hösnuva, samma sak.

Hade du varit ute och gått hade du säkert inte fått den allergiska reaktionen, men när man springer så drar man i sig så otroligt mycket mer p.g.a. andningen.

Gå till apoteket och köp cetrizin och ögondroppar, och kanske nässpray, blir du inte bättre får du kontakta läkare.

Misstänker att det var ett falskt alarm. Mådde redan mycket bättre dagen efter och idag känner jag ingeting fastän jag har varit ute mycket. Får se hur det blir nästa gång jag löptränar dock.

Kan man få allergiska reaktioner fastän man inte är allergisk egentligen?
Citera
2008-04-28, 18:02
Medlem
[Shinra Corp]s avatar
Citat:

Ja. Vid mycket höga pollenhalter kan individer utan allergi få besvär.

Mitt råd är att du prövar ett receptfritt läkemedel innehållande cetirizin (Zyrlex, Sandoz, Merck mfl). För att se om besvären minskar.
Citera
2008-04-28, 18:05
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Misstänker att det var ett falskt alarm. Mådde redan mycket bättre dagen efter och idag känner jag ingeting fastän jag har varit ute mycket. Får se hur det blir nästa gång jag löptränar dock.

Ja det kan du helt klart få, om du t.ex är hängig och trött, psykiskt och fysiskt så kan du bli mer känslig för allergiframkallande ämnen.

Jag har inte pollenallergi utan pollenöverkänslighet, men mår ändå så dåligt att jag måste köra med tabletter, ögondroppar och nässpräy hela sommaren, och har det rätt jobbigt trots dom grejerna.

Sen har man inte den allergin man har som något konstant genom hela livet, allergi kan framkomma helt plöstligt och vara i några år för att sen försvinna.

Jag fick min pollenallergi i tonåren.
Citera
2008-04-29, 19:35
Bannlyst
SinCity: Tack för ditt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Jag har använt mig av Nezeril nässpray lite över en vecka (ska inte användas i mer än 10 dagar enligt Apoteket). Känner fortfarande av en viss täppa, och vad jag har hört så får man inte bruka kortisonspray under en längre tid då man förstör kroppens egna filter (?). Nån kanske kan rätta mig, men det är vad jag har fått höra. Vad händer med bihålorna när man överbrukar nässpray?

Bump, och jag lägger till en fråga:

När man puffat 1-2 gånger i vardera näsborre med nässpray, ska man dra upp det i näsan eller snyta ut det direkt? Om man direkt snyter så kanske inte alla ämnen hinner verka i näsan. Ska man försöka snyta sig innan nässprayen? Hur ska man göra på ett korrekt sätt?
Citera
2008-04-29, 22:47
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
SinCity: Tack för ditt svar.

Bump, och jag lägger till en fråga:

När man puffat 1-2 gånger i vardera näsborre med nässpray, ska man dra upp det i näsan eller snyta ut det direkt? Om man direkt snyter så kanske inte alla ämnen hinner verka i näsan. Ska man försöka snyta sig innan nässprayen? Hur ska man göra på ett korrekt sätt?
Du ska inte snyta ut sprayen. Då ger den ingen effekt. Snyt dig innan, spraya och dra sen in sprayen.
Citera
2008-04-29, 22:49
Medlem
Memas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Du ska inte snyta ut sprayen. Då ger den ingen effekt. Snyt dig innan, spraya och dra sen in sprayen.

Ja, snyter man sig innan så gör man det ju lättare för sprayen att nå längre in om man är tät/snorig.
Citera
2008-04-29, 22:51
Medlem
choralones avatar
Jag är kraftigt allergisk mot gräs. Fruktansvärd klåda i hals och gom och öron(!).
Förrförra säsongen testade jag Aerius - funkar så jävla bra. Obeskrivligt mycket bättre än clarityn och alla andra receptfria mediciner jag har testat. Det enda det inte hjälper emot är kli i ögonen. Till detta brukar jag ta lomudal, funkar hyfsat i alla fall.
Citera
2008-04-29, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av choralone
Jag är kraftigt allergisk mot gräs. Fruktansvärd klåda i hals och gom och öron(!).
Förrförra säsongen testade jag Aerius - funkar så jävla bra. Obeskrivligt mycket bättre än clarityn och alla andra receptfria mediciner jag har testat. Det enda det inte hjälper emot är kli i ögonen. Till detta brukar jag ta lomudal, funkar hyfsat i alla fall.

Jag håller med! Det är de receptbelagda små blå pillren va? Dom gör under! Kan faktiskt vara ute nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in