2008-10-05, 22:52
Bannlyst
Det kommer inte vara några problem!
Citera
2008-10-05, 22:58
Medlem
Skönt att höra!!

Är det någon av er som är slöjdlärare eller liknande förresten? Eller kanske jobbar som lärare och är polare med slöjdlärarn
Citera
2008-10-17, 02:50
Medlem
Jag tror att jag har varit sjuk i 5-6 veckor nu och är så trött på skiten. Det som har varit värst och är värst är väl hostan. Var hos läkaren förra veckan och fick Cocillana, dvs en hostmedicin med morfin, så jag går runt som en zombie på dagarna. Lyckades även pricka in min resa till Prag med alla rökiga puber för några veckor sen. Det var mums för lungorna!
Citera
2008-10-29, 09:41
Medlem
CookieMastahs avatar
Röda kliande ögon

Hej Flashbackare.

Jag haft problem med mina ögon i säkert 2-3 år nu. De blir illröda och kliar. Det varierar i styrka och ibland, kan det tom försvinna en liten stund. Jag har besökt läkarna väldigt mycket på senaste tiden och det visade sig att jag är känslig mot pollen och kvalster. De har skrivit ut minst 6 olika ögondroppar och 3 sorters allergitabletter hitills men inget har hjälpt. De fick mig tom o byta alla mina sängkläder till syntettäcke och syntetkudde.

Är det någon som har någon aning vad detta kan bero på? Någon som haft nått liknande? Måste det verkligen bero på kvalstern/pollen som mina ögon är röda för? Måste säga att alla dessa onödiga mediciner de skriver ut är även sjukt dyra... massa pengar bortkastade för inget.

Tack på förhand.
Citera
2008-10-29, 10:00
Medlem
julolofs avatar
Rödöga
Förklaring: Tjej som prickas i ögat av satsen och därefter blir rödögd och i vissa fall förbannad. ett knep för att bli bra prickskytte är att öva på syrrans nallebjörns ögon.

Exempel: Jocke och Hanna ligger och nullar. Då det är dags för Jocke, vill han komma i Hannas ansikte. Då Hanna inte är beredd på att stänga ögonen får hon en rejäl dos av sås i ena ögat. Svedan är outhärdlig och snart är ögat rött. - Fan Jocke du pricka med flit! - Stäng ögonen nästa gång då! Rödöga..

http://www.fittkramp.se/svordom/sv/v...odoga.415.html
Citera
2008-10-29, 11:09
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julolof
Rödöga
Förklaring: Tjej som prickas i ögat av satsen och därefter blir rödögd och i vissa fall förbannad. ett knep för att bli bra prickskytte är att öva på syrrans nallebjörns ögon.

Exempel: Jocke och Hanna ligger och nullar. Då det är dags för Jocke, vill han komma i Hannas ansikte. Då Hanna inte är beredd på att stänga ögonen får hon en rejäl dos av sås i ena ögat. Svedan är outhärdlig och snart är ögat rött. - Fan Jocke du pricka med flit! - Stäng ögonen nästa gång då! Rödöga..

http://www.fittkramp.se/svordom/sv/v...odoga.415.html

Intressant, enligt Bengt G. Dagrin i boken "Stora Fula Ordboken" är ordet "rödöga" slang för klitoris.

Till topic: testa en natt utan att fisa på kudden innan du somnar. Väntar med spänning på resultat!
Citera
2008-10-29, 13:10
Medlem
Eliza CTs avatar
Ögonen kan bli torra och röda om man arbetar med dator och sitter mycket framför den.
Vanligaste anledningen är ju allergi. Men det verkar svårt att hitta någon hjälp till dej.
Mvh
Citera
2008-10-29, 13:53
Medlem
prudenss avatar
Kan det vara så att du även är överkänslig mot hårschampo, ansiktskrämer, tvättmedel etc. ? Om du inte redan gjort det kan du testa med uteslutningsmetoden. Det finns en olja i de flesta makeupprodukter och rengöringskrämer som många reagerar på. Jag vet inte vad oljan kallas, men den är aggressiv för vissa allergiker. Ögonen kliar och rinner.

Sedan har vi ju den trevliga allergin; födoämnesallergi, som sätter guldkant på tillvaron för den drabbade (obs ironi) .

Har du varit hos ögonläkaren och kollat slemhinnor och dylikt? Vid vissa hormonförändringar och ögonsjukdomar kan ögonen bli torra och irriterade.

Ja, det blir nog ett litet detektivarbete för dig att försöka komma på om ögonbesvären beror på något annat än pollen och kvalsterallergi - det är kanske en kombination?

Lycka till!
Citera
2008-10-29, 16:55
Medlem
CookieMastahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Ögonen kan bli torra och röda om man arbetar med dator och sitter mycket framför den.
Mvh

Det tänkte jag faktiskt på för ett tag sedan. Minskade tiden framför datorn rejält och hittade några ögondroppar för torra ögon. Hjälpte inte dock.

Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Kan det vara så att du även är överkänslig mot hårschampo, ansiktskrämer, tvättmedel etc. ? Om du inte redan gjort det kan du testa med uteslutningsmetoden. Det finns en olja i de flesta makeupprodukter och rengöringskrämer som många reagerar på. Jag vet inte vad oljan kallas, men den är aggressiv för vissa allergiker. Ögonen kliar och rinner.

Sedan har vi ju den trevliga allergin; födoämnesallergi, som sätter guldkant på tillvaron för den drabbade (obs ironi) .

Har du varit hos ögonläkaren och kollat slemhinnor och dylikt? Vid vissa hormonförändringar och ögonsjukdomar kan ögonen bli torra och irriterade.

Ja, det blir nog ett litet detektivarbete för dig att försöka komma på om ögonbesvären beror på något annat än pollen och kvalsterallergi - det är kanske en kombination?

Lycka till!

Det med schampo och balsam har jag faktiskt inte tänkt på... Det vi har här innehåller massa olivoljor och olika extrakter etc... kan ha någon koppling till pollen kanske? Får fixa någon naturell schampo och testa med det... detsamma vad gäller hårgelé, tvål etc.

Det där med födoämnes allergi är väl hur jobbigt som helst och ta reda på... borde de inte har visats när de gjorde allergiprovet i så fall?

Ögonläkare har jag varit hos... 2 månaders väntetid och jag fick ögondroppar mot "bristningar" som är helt irrelevant till varför mina ögon är röda. Något annat hittade hon inte.

Tack för svaren.
Citera
2008-11-30, 17:36
Medlem
vgers avatar
Pollen i Stockholm redan nu?

Märkte idag i ögon och luftrör samma symtom som jag brukar få i början av året, som jag tror orsakas av hassel (eller al). Funderar på om det kan vara lite varmare klimat som ligger bakom. Någon annan som märkt något?
Citera
2008-11-30, 19:13
Medlem
Eliza CTs avatar
Själv reagerar jag på pollen men jag reagerar också omkring jul - när det är gran och hyacinter i omgivningen. Måste alltid vara beredd med lite antihistamin när jag går någonstans. Hemma undviker jag givetvis det jag vet.
Mvh
Citera
2009-02-27, 12:47
Medlem
Haha shit, jag har exakt samma problem nu. Har vart småförkyld hur länge som hälst känns det som. Det jobbigaste är när jag gymmar, ska sova eller åker på resor. När jag gymmar så blir jag helt cp trött efter första övningen. När jag ska sova så har jag slem i hela halsen så jag inte kan andas så bra, är täpt i näsan när jag vaknar med. Och när jag drar på resor så blir jag sjuk efter ungefär 2 dagar

Jag får väll ta och göra som någon innan sa, att man skulle basta, käka och sova mycket under en hel vecka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in