2007-08-05, 05:37
Medlem
Himmelsk_Drogs avatar
Sov i ett annat rum med nytvättade sängkläder och se om det blir någon skillnad.
Citera
2007-08-05, 12:19
Medlem
Bobo_SEs avatar
En gång var jag förkyld i en helt höst så jag vet hur det känns. Men det gick över tillslut iaf.
Citera
2007-09-07, 18:24
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesolateWastes
Som varit förkyld hela sommaren? Jag håller på att bli förtvivlad, jag har en lättare förkylning som legat över mig under nästan hela sommaren, två gånger har den brutit ut och jag lev frisk i två dagar men sedan slog det till igen och nu sitter jag här helt matt och hostar. Huskurer någon?
Känner flertal personer som har haft långvarig hosta .....några upp till 3 månader.....antagligen rör det sig om virus och så har de fått ett nytt virus som hittat nya vägar....Tendensen verkar vara den att virus håller i sig längre nuförtiden...Man ska ju uppsöka läkare om man haft hostan uppemot ngn månad så gör det så kan du ju kanske få hostdämpande.Undrar om klimatet med dessa värmeväxlingar o regn i sommar kan ha bidraget till det här problemen som många verkar haft i sommar
Citera
2007-09-08, 00:26
Bannlyst
Nej - du är inte ensam!

Citat:
Ursprungligen postat av DesolateWastes
Som varit förkyld hela sommaren? Jag håller på att bli förtvivlad, jag har en lättare förkylning som legat över mig under nästan hela sommaren, två gånger har den brutit ut och jag lev frisk i två dagar men sedan slog det till igen och nu sitter jag här helt matt och hostar. Huskurer någon?

Både jag och min äkta hälft har varit förkyld till och från hela sommaren. Ena dagen kan man känna sig pigg för att nästa dag känna sig helt däckad.
Vet också många fler som klagat på de varit krassliga till och från hela sommaren.
Det sägs att om man blir förkyld sommartid så är det svårt bli kvitt förkylningen.
Huruvida det är en skröna eller fakta vet jag dock inte.

En någorlunda fungerande huskur.....Om du börjar känna dig förklyld så massor av c-vitamin, ingefära, vitlök och honung i vatten.
Fast i och för sig har inte ens den gamla huskuren hjälpt mig denna sommar förståss......men gjorde det förut!
Citera
2008-02-24, 14:17
Medlem
De Larges avatar
Ok, gammal tråd men fortfarande aktuellt ämne.

VÅREN är här i FEBRUARI, så nu dröjer det väl inte länge tills helvete bryter ut igen.

Så ut och skaffa er pollenmedicin och börja medicinera inom nån månad.

Dom jag kör med är cetrizintabletter, flutide nasal nässpray och zaditen ögondroppar.

Fick min pollenallergi i sena tonåren, då mycket av mitt eksem och min matallergi försvann.

Tog kortisonsprutor 2 somrar i rad för 2-3 år sen, hjälpte jättemycket, men dom är farliga då dom kalkar ur skelettet, så jag slutade ta dom.
Senast redigerad av De Large 2008-02-24 kl. 14:21.
Citera
2008-04-20, 16:25
Bannlyst
Pollen...

...runt hörnet. Sveda i ögonen, näsan rinner - det gamla vanliga.

Är det vanlig clarityn som gäller? Finns det några bra mediciner mot pollenallergi? Nässpray ska ju vara bra.
Citera
2008-04-20, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
...runt hörnet. Sveda i ögonen, näsan rinner - det gamla vanliga.

Är det vanlig clarityn som gäller? Finns det några bra mediciner mot pollenallergi? Nässpray ska ju vara bra.

Har ofta undrat om nässpray behandlar samtliga symptom eller endast snuvan? Ja jag ska börja knapra clarityn nu
Citera
2008-04-20, 16:38
Medlem
knut_1s avatar
Behandlas näsan bra (kroppens filter) med kortisonspray så minskar allergiska besvären rörande näsa, ögon, gomklåda, ev allergisk astma; bör vara bas i behandlingen och helst påbörjas 1-2 veckor innan pollensäsongen.
Som komplement exv allergitablett såsom loratadin samt ögondroppar (antingen antihistamin eller natriumkromoglikat - testa vilken som funkar bäst).
Allt finns receptfritt.
Citera
2008-04-20, 16:41
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Behandlas näsan bra (kroppens filter) med kortisonspray så minskar allergiska besvären rörande näsa, ögon, gomklåda, ev allergisk astma; bör vara bas i behandlingen och helst påbörjas 1-2 veckor innan pollensäsongen.
Som komplement exv allergitablett såsom loratadin samt ögondroppar (antingen antihistamin eller natriumkromoglikat - testa vilken som funkar bäst).
Allt finns receptfritt.

Shit, hade ingen aning om att näsan var så viktig. Spray skall genast inhandlas!
Citera
2008-04-26, 10:51
Medlem
1987s avatar
Jag har en fråga om pollenallergi. Såhär ligger det till.

Igår stack jag ut för att springa säsongens första joggingrunda. Direkt efter jag kommit hem så började jag nysa oavrutet i några minuter plus att det började rinna ifrån både näsa och ögonen. Först tog jag det bara för en förkylning men efter att ha lallat runt på internet ett tag växer oron för att jag kan ha utvecklat en pollenallergi.

Jag aldrig haft de här syntomerna förut. Det rinner nu nästan oavbrutet ifrån mitt vänstra öga samtidigt som jag får hålla på och snyta mig med jämna mellanrum. Jag har varken ont i hals eller huvud. Känner mig inte heller trött eller dåsig vilket tydligen skall vara en av de mest tydliga symtonerna.

Så, vad är det jag kan ha drabbats av? Pollenallergi? Hösnuva?
Citera
2008-04-28, 01:44
Bannlyst
Citat:

Jag har använt mig av Nezeril nässpray lite över en vecka (ska inte användas i mer än 10 dagar enligt Apoteket). Känner fortfarande av en viss täppa, och vad jag har hört så får man inte bruka kortisonspray under en längre tid då man förstör kroppens egna filter (?). Nån kanske kan rätta mig, men det är vad jag har fått höra. Vad händer med bihålorna när man överbrukar nässpray?

Citat:
Allt finns receptfritt.

Yes, Loratadin är det jag använder (1 tablett om dan). Ska vara exakt samma som Clarityn fast billigare. Även ögondroppar har jag testat.
Det enda som jag känner av är nästäppa, men jag har ingen lust att fortsätta med Nezeril-sprayen när man inte ska göra det.

För övrigt tackar jag för ditt svar!
Citera
2008-04-28, 02:02
Medlem
SinCitys avatar
Du kanske måste ringa hälsocentralen för ett recept, men det kan det vara värt för att testa Nasonex som nässpray istället för Nezeril. Jag tycker den sprayen funkar kanon, fast det kanske finns receptfria alternativ som fungerar tillfredställande med... Sedan finns det ju ögondroppar, tror de är receptfria båda två, nämligen Lecrolyn eller kanske Livostin. Nässpray och ögondroppar är ett bra komplement till antihistamintabletterna tycker jag då tabletterna inte tar bort alla besvär för mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in