Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-08, 02:55
  #1
Avstängd
Som rubriken, vad har ni på er när ni är ute och cyklar, har ni utrustat cykeln med vinterdäck också?
Citera
2013-11-08, 08:18
  #2
Medlem
PreciousCobras avatar
Jag har ett par vaderade långa tights som jag använder om benen. På över kroppen har jag i princip samma som på sommaren fast en jacka utanpå, något som stoppar vind effektivt men inte är allt för tjock. Om du, som jag, använder cykelskor så köp antingen "skoskydd" som värmer/skyddar mot fukt eller nya vinterskor. Ett par handskar av lite tightare modell är skönt att ha, tjockare på vintern. Ibland använder jag även en typ av tunn mössa under hjälmen för att undvika "brainfreeze" och kalla öron

Ang cykeln så ändrar jag inget, men jag cyklar heller inte när det är snö ute. Hade jag gjort det hade jag övervägt att skaffa däck med mycket mönster och bredare, alt köpt en moutainbike.

Lycka till!
Citera
2013-11-08, 12:20
  #3
Medlem
Grövre skor som är vattenskyddade, regn/vindbyxor med layer 1 långkalsonger i andasmaterial.
tillhörande tröja för understället samt regn o vindjacka, löparhandskar och en balaklavamössa för cykling skyddar öron, hals o ansikte mot fartvinden.

Cykeln får man skölja av några gånger i veckan o rengöra/smörja kedja o växlar i täta intervall.
Kommer sätta på dubbdäck när det behövs.
Citera
2013-11-15, 02:15
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MartinezzZ
Grövre skor som är vattenskyddade, regn/vindbyxor med layer 1 långkalsonger i andasmaterial.
tillhörande tröja för understället samt regn o vindjacka, löparhandskar och en balaklavamössa för cykling skyddar öron, hals o ansikte mot fartvinden.

Cykeln får man skölja av några gånger i veckan o rengöra/smörja kedja o växlar i täta intervall.
Kommer sätta på dubbdäck när det behövs.



vilken typ av cykel?
Citera
2013-11-15, 11:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Som rubriken, vad har ni på er när ni är ute och cyklar, har ni utrustat cykeln med vinterdäck också?

skoteroverall ballaklava sockar och kängor
Citera
2013-11-15, 12:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
vilken typ av cykel?

Hybrid som det så fint heter
Citera
2013-11-18, 17:47
  #7
Medlem
Jacka (Castelli Radiation 1-2-3)
http://www.bike24.com/1.php?content=...0,18,64;mid=89

Bibs (Castelli Sorpasso)
http://www.bike24.com/1.php?content=...;pgc=1686:1692

Skor (Northwave Celsius Artic GTX)
http://www.bike24.com/1.php?content=...0,18,58;mid=33

Sen hyfsat varma handskar, underställ om det är riktigt kallt och kniper det så blir det Nanoflex arm/benvärmare+väst. Brukar funka några timmar på distanspassen i -20.

Kan rekommendera Ice Spiker däcken, aldrig vurpat med dem och man kan i stort sett cykla som på sommaren pga det fina greppet de ger.
__________________
Senast redigerad av Grimgor 2013-11-18 kl. 17:50.
Citera
2013-11-20, 20:51
  #8
Medlem
Benvärmare under fodrade bibs. Underställströja, fodrad jacka, balaklava, fodrade vantar samt vinterskor.
Citera
2013-11-21, 22:37
  #9
Medlem
xdrs avatar
Än så länge (ner till 4-5 minus) har det funkat med långa shorts, knäskydd, underställströja och funktions t-shirt. Senare får jag väl komplettera med en lager två tröja och ett par tights under shortsen. Kör på höga Five ten impacts på fötterna och där har jag väl inte riktigt fått till någon fungerande lösning.
Citera
2013-11-23, 21:12
  #10
Medlem
svampgaffels avatar
Har en vindtät regnjacka och ett par överdragsbyxor utan några andra byxor under. Har ett pannband, men även en funktionsmössa om det blir kallare. Blir det neråt -10 så tar jag långkalsoner / underställ på mig. Däremot fryser jag som fasen om händerna. Köpte ett par riktiga alpinhandskar, men det hjälper inte. Behöver troligen två feta sälar att trycka in händerna i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback