Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-11, 17:30
  #1
Medlem
Baalzamons avatar
Håller på och experimenterar lite med rostborttagning via elektrolys. Rätt intressant, men jag undrar om man inte kan använda samma metod för att lägga på ett ytskikt på grejerna. Alltså förkoppra kanske, eller förzinka. Är detta möjligt? Mina kunskaper i kemi och fysik är ju inte direkt imponerande tyvärr, men jag har något svagt minne av detta från grundskolan.

Tanken är att man använder en offeranod i koppar helt enkelt, eller hur blir det med galvad plåt? Borde det inte gå att få dessa material att vandra över? Vore ju fint att slutföra rostbekämpningen med att lägga på ett skyddande kopparlager.
Citera
2005-07-11, 19:45
  #2
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Är det inte svårt att få bort oxider genom att oxidera metallen
Citera
2005-07-11, 19:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Håller på och experimenterar lite med rostborttagning via elektrolys. Rätt intressant, men jag undrar om man inte kan använda samma metod för att lägga på ett ytskikt på grejerna. Alltså förkoppra kanske, eller förzinka. Är detta möjligt? Mina kunskaper i kemi och fysik är ju inte direkt imponerande tyvärr, men jag har något svagt minne av detta från grundskolan.

Tanken är att man använder en offeranod i koppar helt enkelt, eller hur blir det med galvad plåt? Borde det inte gå att få dessa material att vandra över? Vore ju fint att slutföra rostbekämpningen med att lägga på ett skyddande kopparlager.

Förutsätter att kopparlagret är tätt och skyddande. Men går det aldrig så litet hål på kopparskiktet, så exponeras underliggande metall och kopparn för omgivande fukt och luft. Eftersom en oädlare metall och kopparn står i kontakt med varandra, så funkar det som ett kortslutet batteri. Den oädlare metallen går i lösning. Och det är inte kopparn. Följden blir att underliggande metall fräts upp i förfärande takt.

För att motverka detta används motsatt metod, med offeranoder som ska förbrukas istället för skyddad metall. Offeranoder utgörs av metaller som är oädlare än det material som ska skyddas. Ofta används zink eller magnesium. Koppar kan visserligen användas som offeranod, men bara tillsammans med metaller som är ädlare, dvs silver och guld.
Citera
2005-07-11, 20:55
  #4
Banned
Astrolit Gs avatar
ok. Nu snackar vi Anodisering eller Eloxering som det för det mesta kallas.

Först ska man få bort det naturliga oxidskiktet från metallen. (vanligast aluminium)
Sen ska de nu "tomma" porerna fyllas med färg istället för den "naturliga" oxiden. Via sk. "Elektrolys" eller "Anodisering".

Orkar inte förklara yttligare när det finns vettiga sidor som beskriver exagt det jag skulle sagt...

Sök på eloxering så kommer du hitta tidigare trådar. Varav en startad av mig, där finns det en bra länk ang eloxering.
Citera
2005-07-11, 21:56
  #5
Medlem
Baalzamons avatar
Tackar hjärtligast för dessa svar, och jag skall söka lite på eloxering.

Zinkanod har jag hört skall funka riktigt bra ja. Skall se om jag inte har någon liggande från någon gammal båtmotor.

Jag testade med koppar som offeranod lite snabbt idag, men något kopparskikt fick jag inte på järnbiten förstås, just som ni säger. Hände inte mycket alls med järnet, men däremot började kopparen oxideras i ruskig fart. Skumt. Känns som att jag måste börja studera kemi igen.

En kompis som kom och kollade på mina experiment berättade att dom polerade rostfritt stål ibland på hans arbetsplats, och då använde dom tydligen anoder av koppar. Är koppar mindre ädelt än rostfritt stål, eller förstod jag fel på killen?
Citera
2005-07-11, 22:29
  #6
Medlem
Baalzamons avatar
Vart kan man hitta en lista på hur ädla metaller är förresten?
Citera
2005-07-13, 21:48
  #7
Medlem
Danne123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Vart kan man hitta en lista på hur ädla metaller är förresten?

Sök efter elektrokemiska spänningsserien. Ju längre till höger metallen är, desto ädlare är den.
Citera
2005-07-13, 22:32
  #8
Medlem
Baalzamons avatar
Tackar för det. Men är det bara det tjugotalet grundämnen som är med? Med det räcker i och för sig, jag tror alla metaller jag var intresserad av fanns med.
Citera
2005-07-18, 00:51
  #9
Banned
Astrolit Gs avatar
När man disskuterar Eloxering handlar det oftast om aluminium.
Både katoden och anoden i aluminium. Men man kan även ha katoden i zink
som är aningen ädlare.

Den biten som ska eloxeras ska (uppenbart) vara på anoden (+) då metallsalten är negativ. (+)<->(-) plus gillar minus kort sagt.

Jag har nu testat eloxera, eller snarare lägga på ett tjockt oxidskickt över en aluminuim bit som jag skar ur från en al-burk.

Jag lät halva biten sticka up över vatten ytan och såg efter bara 10 min en stor skillnad. Det nya oxidskiktet var mycket mörkare än den del som legat ovan vatten ytan.
Men kom ihåg att al-burkar har en tunn plast beläggning på insidan som man bör slipa bort först...
Citera
2005-07-18, 00:54
  #10
Medlem
Baalzamons avatar
Vad använde du för elektrolysvätska?
Citera
2005-07-18, 01:11
  #11
Banned
Astrolit Gs avatar
Eftersom jag endast testar lite lätt nu tar jag kranvatten joniserat med vanlig NaCl. (koksalt)

Sen 12v med 0.6Ahm, styrka. Med hjälp av en batterieliminator kopplad direkt i väggen.

Men om man ska börja med riktiga färger ska man hälst ha avjoniserat vatten spettsat med H2SO4.
Ej HCl då det är agerar agressivt mot aluminium.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback