Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-07, 22:12
  #1
Medlem
rajdolis avatar
Kan någon hjälpa mig att förstå det här

Jag skapar en signal som jag samplar med 1kHz. Signalen är en summa av två cos. Sen samplar jag den med halva frekvensen.

Den första signalen har en cos som går i 100Hz och en i 350Hz där den andra har halva amplituden.

När jag ritar spektrumet dyker de upp som väntat. vid 100 och 350Hz där den andra har halva amplituden.

När jag kör med halva samplingsfrekvensen så halveras den förstas amplitud medan den andra har samma. Men sen kommer även två extra frekvenser som är häften av de vid 150 och 400Hz

Och nästa signal jag skapar är nästan likadan. cos som går i 100Hz och en nu i 400Hz

Spektrumet som jag först för visar som väntat en frekvens vid 100 och en vid 400Hz där den sista är hälften i amplitud.

Men när jag samplar med hälften så går den första ner och den andra upp så de hamnar på samma nivå.

Jag har läst om vikning, undersampling, översampling osv, men jag förstår inte varför frekvenserna och amplituderna blir som de blir när jag samplar med hälften. Jag vet att det är för låg sampling då man ska ha som minst det dubbla mot den högsta förekommande frekvensen men mycket mer en så har jag inte kommit fram till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback