2013-11-08, 16:49
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbanrulez
Du kan ha ett lite förhöjt värde av blodsocker fastän det inte syns i urinet. Är du ofta törstig? Är du allmänt trött, och blir du trött efter måltider? Hur gammal är du?

Skulle du ha typ 1 diabetes och ha gått med det en tid skulle det definitivt synnas i urinet, men är du lite äldre och överviktig finns chansen till diabetes typ 2.
Är 21- Inte trött. Dricker ungefär 1-1.5 liter om dagen. BMI 27 just nu efter två månaders ångest där jag gått ner en väldans massa hade högre bmi förut. Väger just nu 80 och är 1.81. Vägde tidigare upp mot 95. Hon sa också att man kissar över 2 liter om man har diabetes. Kissar inte dem mängderna. Som sagt kissar 6-7 gånger om dagen men är kissnödig ganska ofta behöver dock inte gå på toa utan kan vänta 2-3-4 timmar innan jag behöver gå. Tänker nog ändå ta test på apoteket imorgon då man tydligen kan kolla sitt blodsocker där för att vara på den säkra sidan.
Citera
2013-11-08, 17:10
Medlem
Tänk på att vara fastade då innan tur tar blodsockret.
Citera
2013-11-08, 17:25
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ringde 1177 igen och pratade med en annan och dem tyckte inte det var något att oroa sig för att jag hade keton i urinet. Får lugna ner mig själv då. Har ju lidit av allt möjligt den senaste tiden som visat sig vara falsktalarm.
Citera
2013-11-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Ringde 1177 igen och pratade med en annan och dem tyckte inte det var något att oroa sig för att jag hade keton i urinet. Får lugna ner mig själv då. Har ju lidit av allt möjligt den senaste tiden som visat sig vara falsktalarm.

Tycker ändå det är märkligt att man inte tog ett blodsocker i samband med fynden i urinprovet. Ett blodsockerprov tar 5 sekunder.
Citera
2013-11-08, 17:50
Medlem
Om du känner dig kissnödig ofta så skulle jag be om att få prostatan kollade.
Citera
2013-11-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse1980

Är det vanligt med problem med prostatan i så låg ålder som 21?
Citera
2013-11-08, 19:47
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Har nu inte kissat på över 4 timmar. Har ibland känt mig kissnödig men då hållt emot och efter ett tag försvinner känslan av att behöva kissa. Framförallt nu när jag suttit och tittat på film har jag inte känt av det alls. Kanske att det är min ångest som är boven. ´

Har nästan konstant tänkt på om jag är kissnödig eller hur många gånger jag kissat dem senaste 2 dagarna. Kan ju vara det som spökar. Sen när jag tänker efter har jag ju inte kissat SÅ mycket. 7 Gånger om dagen ska ju vara normalt men är mer orolig över att jag känner mig kissnödig så ofta och ibland väldigt snabbt efter jag kissat. Brukar efter jag kissat sitta kvar ett tag och trycka ut mer kan kanske påverka. Inte för att jag måste men för att jag spelar mobilspel samtidigt och tar mer tid på mig och trycker då mer. Har gjort det ända sedan ångesten började då jag varit rädd hela tiden och kan inte gå någonstans utan mobilen ifall något händer. Blir mer kissnödig när jag står upp också

Tidigare kissade jag mellan3-5 gånger per dag men har ju ändrat om kostvanorna och äter mer frukt och grönt. Äter dessutom 4 mål om dagen jämfört med dem 1-2 jag åt tidigare. Dricker konstant 1 liter vatten också vilket jag inte gjorde tidigare då jag växlade mellan bara typ0.5 liter till upp mot 2 liter varje dag.

Druckit lite över en liter idag var lite torr i munnen tidigare men försvann direkt när jag tog ett glas vatten och käkade lite. El del oro ligger också i att jag gått ner en hel del i vikt sen ångesten började. Vilket jag iochförsig ville men tycker nog det blev väl mycket på kort tid. Men har i princip svält. Första dagarna åt jag i princip ingenting förutom morötter havregryn och burk makrillfile. Har legat på max 1000 kcal om ens det många av dagarna.

Vilket jävla vrak jag blivit. Har iochförsig alltid varit osocial men nu har det nog gott väl överstyr med ångesten och hypokondrin.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2013-11-08 kl. 20:02.
Citera
2013-11-08, 19:48
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse1980
Tittade på symptomen på det men tror inte jag har det. Känner ju ingen smärta alls.
Citera
2013-11-08, 20:42
Medlem
Rompetrolls avatar
När du läser "allt det där" gällande blodprov så kolla om det inte står b-Glukos någonstans.
Det är vad det heter på fackspråk. Det är vi andra som får fundera och leta fram förklaringar.
Provet ska helst tas före kl. 10.00 och man ska vara fastande.

Är man inte fastande så bedömer de det på annat sätt. Och man får om det är misstanke komma tillbaka och ta ett nytt prov.
Man kan ha ett avvikande tillfälligt prov, utan risk.

Känner du ingen som har diabetes?
Fråga då fint om du skulle kunna få låna mätaren och få en sticka! Alla diabetiker (som sköter sej) testar sej själva och kan gränserna.

Du kissar helt normalt! Så nöj dej med det och oroa dej inte.
(Jo du! Det är värre att inte alls kunna kissa! )
Citera
2013-11-08, 20:59
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
När du läser "allt det där" gällande blodprov så kolla om det inte står b-Glukos någonstans.
Det är vad det heter på fackspråk. Det är vi andra som får fundera och leta fram förklaringar.
Provet ska helst tas före kl. 10.00 och man ska vara fastande.

Är man inte fastande så bedömer de det på annat sätt. Och man får om det är misstanke komma tillbaka och ta ett nytt prov.
Man kan ha ett avvikande tillfälligt prov, utan risk.

Känner du ingen som har diabetes?
Fråga då fint om du skulle kunna få låna mätaren och få en sticka! Alla diabetiker (som sköter sej) testar sej själva och kan gränserna.

Du kissar helt normalt! Så nöj dej med det och oroa dej inte.
(Jo du! Det är värre att inte alls kunna kissa! )
Nä inget sånt när jag gjorde blodprovet var det efter mina ångest och panikattacker. Hon tyckte jag skulle göra blodprov för säkerhetsskull. Detta var för 7-8 veckor sedan. Det jag fick testat var calcium kalium kreatinin tyroxinin lekocyter erytrocyter B.hb B-evf Trombocyter osv. Testerna var plasma och blod.

Nej känner ingen som har det. Ingen släkthistoria med det heller.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2013-11-08 kl. 21:01.
Citera
2013-11-08, 21:08
Medlem
Jag tror problemet sitter i huvudet mer än i kroppen. Har du haft liknande fokusering på andra sjukdomsbilder?
Jag känner igen mig själv i det du beskriver och har gjort diverse besök på vårdcentraler och folktandvården...
Citera
2013-11-08, 21:13
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boffa10
Jag tror problemet sitter i huvudet mer än i kroppen. Har du haft liknande fokusering på andra sjukdomsbilder?
Jag känner igen mig själv i det du beskriver och har gjort diverse besök på vårdcentraler och folktandvården...
Ja i princip konstant dem senaste 7-8 veckorna. Först hjärtat. När panikattackerna började. Men försvann i princip efter jag gjorde 24 h ekg. Sen huvudet. Försvann också efter undersökning som visade att inget var fel. Även oroat mig för ms men även den har försvunnit efter jag var på vs och fick göra neurologiska test. Och nu är jag här... Urinprovet hjälpte tyvärr inte mycket. Även om jag känner mig lugnare nu när jag pratat med dem på 1177.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in