• 1
  • 2
2013-11-06, 18:21
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Kl 8
12
14
16.47

Är dem gångerna jag kissat idag. Har druckit ungefär 1 liter vatten. Ätit lite pastasallad 2 knäckebröd med tomat på 1 billy pizza och nu pytt med rödbetor. Tror jag kommer behöva kissa 2 gånger till idag. Möjligtvis en tredje men då mest för att jag alltid tömmer mig innan jag ska sova inte nödvändigtvis för att jag känner att jag måste. Har ochså en jävla massa ångest för min hälsa vilket är varför jag är orolig. Har varit nere på VC så många gånger tidigare så vågar inte gå ner mer då dem aldrig hittar något fel

Är orolig att jag ska ha diabetes eller något. Tog blodprov för typ 7 veckor sedan står dock inte något om blodsockervärdet på mitt papper. Är det sånt dem ser ändå när dem kollar mitt blodvärde även om det inte står på pappret ? Har förövrigt inte ont när jag kissar och det brukar oftast vara blankt lite ljus färg förutom på morgonen då. Behöver inte heller gå upp på nätterna för att kissa.
Citera
2013-11-06, 18:26
Medlem
Jeffry122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Kl 8
12
14
16.47

Är dem gångerna jag kissat idag. Har druckit ungefär 1 liter vatten. Ätit lite pastasallad 2 knäckebröd med tomat på 1 billy pizza och nu pytt med rödbetor. Tror jag kommer behöva kissa 2 gånger till idag. Möjligtvis en tredje men då mest för att jag alltid tömmer mig innan jag ska sova inte nödvändigtvis för att jag känner att jag måste. Har ochså en jävla massa ångest för min hälsa vilket är varför jag är orolig. Har varit nere på VC så många gånger tidigare så vågar inte gå ner mer då dem aldrig hittar något fel

Är orolig att jag ska ha diabetes eller något. Tog blodprov för typ 7 veckor sedan står dock inte något om blodsockervärdet på mitt papper. Är det sånt dem ser ändå när dem kollar mitt blodvärde även om det inte står på pappret ? Har förövrigt inte ont när jag kissar och det brukar oftast vara blankt lite ljus färg förutom på morgonen då. Behöver inte heller gå upp på nätterna för att kissa.

Luktar kisset illa? I så fall kan det vara urinvägsinfektion.
Det kan vara prostataförstoring och att den trycker på blåsan så du känner dig kissnödig fortare.
Kan också bara vara psykiskt då du verkar vara en hypokondriker som springer på VC hela tiden.
Citera
2013-11-06, 19:14
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Nä kissade nyss och kände ingen konstig lukt.
Citera
2013-11-08, 12:11
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Gjorde ett urinprov. Det visade att jag hade ketoner i urinet men ingen socker. Då borde det inte vara diabetes va ? Hon verkade inte så orolig förutom att hon menade att jag måste äta mer. Har kissat 3 gånger hittils idag. 7.30 10.50 12.00. Druckit ungefär en halv liter vatten totalt och har även stoppat i mig gurka och tomat. Känner mig konstant lite kissnödig alltså inte akut utan kan hålla mig ett tag ibland upp mot 3-4 timmar brukar dessutom kunna släppa efter någon timme. Kissar normalt ungefär 2 dl

Känner mig förövrigt väldigt pigg idag. Och kan gå ut på mina normala promenader utan problem.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2013-11-08 kl. 12:15.
Citera
2013-11-08, 12:32
Medlem
Citat:
Gjorde ett urinprov. Det visade att jag hade ketoner i urinet men ingen socker. Då borde det inte vara diabetes va ? Hon verkade inte så orolig förutom att hon menade att jag måste äta mer. Har kissat 3 gånger hittils idag. 7.30 10.50 12.00. Druckit ungefär en halv liter vatten totalt och har även stoppat i mig gurka och tomat. Känner mig konstant lite kissnödig alltså inte akut utan kan hålla mig ett tag ibland upp mot 3-4 timmar brukar dessutom kunna släppa efter någon timme. Kissar normalt ungefär 2 dl

Känner mig förövrigt väldigt pigg idag. Och kan gå ut på mina normala promenader utan problem.

Det är normalt att kissa runt 4-7 gånger per dygn vid "normalt" intag av mat/dryck. Dricker du mycket, får man givetvis kissa mycket. Ex. på en birakväll kan man ju få springa minst 1 gång i timmen. Men om man hittade ketoner fick du då inte också ta ett blodsockerprov?
Citera
2013-11-08, 13:11
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse1980
Det är normalt att kissa runt 4-7 gånger per dygn vid "normalt" intag av mat/dryck. Dricker du mycket, får man givetvis kissa mycket. Ex. på en birakväll kan man ju få springa minst 1 gång i timmen. Men om man hittade ketoner fick du då inte också ta ett blodsockerprov?
Nej borde man gjort det ? Hon sa att dem berodde på att jag inte åt/svälte.

Gjorde ju ett blodprov för 7 v sen. Stod dock inget om blodsocker. Bara en massa annat konstigt.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2013-11-08 kl. 13:21.
Citera
2013-11-08, 13:44
Medlem
Citat:
Nej borde man gjort det ? Hon sa att dem berodde på att jag inte åt/svälte.

Gjorde ju ett blodprov för 7 v sen. Stod dock inget om blodsocker. Bara en massa annat konstigt.

Om de sa att det berodde på att du inte åt/svälte så är det antagligen så. Annars är ketoner vanligt tillsammans med förhöjda blodsockervärden under en längre tid. Men man tycker ju att de borde ha testat ditt blodosocker samtidigt...

Kanske de testade det, men det inte visade nått farligt och därför säger de att det berodde på dina matvanor?
Citera
2013-11-08, 13:45
Medlem
Eller möjligtvis stod ditt blodosockervärde där nånstans tillsammans med "en massa annat konstigt"?
Citera
2013-11-08, 13:47
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbanrulez
Eller möjligtvis stod ditt blodosockervärde där nånstans tillsammans med "en massa annat konstigt"?
Det står inte på mina papper i alla fall vet inte om dem har dem värdena.
Citera
2013-11-08, 13:59
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ringde 1177 och frågade och hon sa att ett urinprov räckte för att veta att man inte hade diabetes.
Citera
2013-11-08, 15:02
Medlem
Fast det stämmer inte... Jag hade helt u.a på urinprov men hade 7.2 i fasteblodsocker. Socker i urin brukar visa sig först vid betydligt högre värden. Jag låg alltså på gränsen för diabetes.
Citera
2013-11-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ringde 1177 och frågade och hon sa att ett urinprov räckte för att veta att man inte hade diabetes.

Du kan ha ett lite förhöjt värde av blodsocker fastän det inte syns i urinet. Är du ofta törstig? Är du allmänt trött, och blir du trött efter måltider? Hur gammal är du?

Skulle du ha typ 1 diabetes och ha gått med det en tid skulle det definitivt synnas i urinet, men är du lite äldre och överviktig finns chansen till diabetes typ 2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in