• 1
  • 2
2013-11-05, 22:26
Medlem
Bakgrunden till denna idé är den diskussion om vad som är OT i ABoK du kan hitta här https://www.flashback.org/t2108423.

Anledningen till att ett problem alls uppstår är den oerhörda mängd information i form av inlägg som produceras då heta brottsdåd uppmärksammas på forumet. Det skapar problem för moderatorer och ett problem för användarna då informationen hindras i sitt flöde. Det når inte rätt användare var han ska posta, och inte heller når rätt information vad gäller brottsfallet användaren.

Det krävs att informationen ordnas och att kaoset upphör

Så hur kan man lägga upp det?

Jo såhär.

Ett hemskt våldsbrott inträffar (som våldsbrottet i Ljungsbro med de två döda) och en användare startar en tråd. Ämnet börjar skjuta upp i Heta ämnen och tråden blir svårhanterlig. Då har moderatorn en mall för att styra upp det, mer om det nedan. Men för en användare skulle det se ut såhär om man klickade på tråden. Överst är en stor rubrik som säger "Våldsbrott i Ljungsbro, två döda". Undertill är en handfull snygga block med trådar som berör brottet ur olika infallsvinklar. Där är dels brottstråden i ABoK. Där är medie-tråden i Medie-forumet. Där är tråden i I&I. Etc. Användaren ser rubriken på varje tråd, vilket forum den ligger i och löpande inlägg som postas i varje tråd (om det går att fixa den funktionen, alternativt kan man ha det med inlägg som en moderator markerar i sin verktygslåda som att ha presenterat ny information i fallet). Jag tror ni kan se det framför er att det skulla vara snyggt. Det skulle kännas att det är samma ämne men att det har lite struktur. Samtidigt kan man hålla bra koll på utvecklingen i brottsfallet.

Detta är alltså sidan du ser när du klickar på en tråd som behandlar samma brottshändelse, fast ur olika infallsvinklar. Det hjälper dig att välja var du ska posta och att ta dig mellan olika ämnen. När du väl hittat den en gång behöver du inte se den igen, om du inte väljer att se den genom att klicka på någon knapp.

När du sedan går in i en tråd som passar för den typ av kommentar du vill lägga in så har du hela tiden ovanför tråden en rubrik som säger "Våldsbrottet i Ljungsbro, två döda" och länkar till de olika trådarna inom samma ämne. Men det ska inte ta upp så mycket plats som sidan jag beskrev ovan. Det ska inte vara skrymmande, det ska bara kännas som att det är ett och samma ämne du diskuterar. Det är ett grenverk.

Känslan ska hela tiden vara att det är samma ämne man diskuterar bara det att dina inlägg hamnar på rätt plats, i rätt tråd och forum.

För moderatorn handlar det om att hitta de relevanta trådarna (eller om en tekniker kan fixa så att de hittas själva) och att skriva en allomfattande rubrik. Det skulle kunna gå att göra så att det bara blir ett fåtal klick och lite text, vilket är en liten arbetsinsats jämfört med de otaliga OT-inlägg som måste tas bort för att användare skriver i fel forum.

Kan ni föreställa er hur det skulle se ut? Och gillar ni idén?
Citera
2013-11-06, 12:25
Medlem
Så idén suger inte bara, den är totalt ointressant?
Citera
2013-11-06, 12:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Så idén suger inte bara, den är totalt ointressant?

Du får självklart lite poäng för att du faktiskt försöker att förbättra något som du anser inte fungerar helt bra idag.

Är det verkligen så att alla brottstrådar behöver täckas in av 4-5 olika forumintressen? Brukar det inte bli så att OM det uppstår ett behov av en juridisk diskussion så startar man helt enkelt en tråd i Juridik samtidigt som huvudtråden ligger kvar?

Det huvudsakliga problemet med ditt förslag är tekniskt. Jag försökte skapa mig en bild av hur en tråd kunde se ut med ditt förslag. Jag ritade dessutom upp det på ett papper. Problemet är att det rent forumtekniskt blir svårt att skapa ett sådant forumhuvud som du föreslår.
Citera
2013-11-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du får självklart lite poäng för att du faktiskt försöker att förbättra något som du anser inte fungerar helt bra idag.

Är det verkligen så att alla brottstrådar behöver täckas in av 4-5 olika forumintressen? Brukar det inte bli så att OM det uppstår ett behov av en juridisk diskussion så startar man helt enkelt en tråd i Juridik samtidigt som huvudtråden ligger kvar?

Det huvudsakliga problemet med ditt förslag är tekniskt. Jag försökte skapa mig en bild av hur en tråd kunde se ut med ditt förslag. Jag ritade dessutom upp det på ett papper. Problemet är att det rent forumtekniskt blir svårt att skapa ett sådant forumhuvud som du föreslår.

Nej det skulle bara vara för ämnen som det där våldsbrottet i Ljungsbro. Väldigt heta trådar som ofta kräver realtids-moderering. Där finns ofta tre till fem trådar i olika forum när sådana händelser sker, men oftast startas första tråden i ABoK, sedan följer de andra. Detta grafiska skulle hjälpa att knyta ihop dem så att de hör ihop och att rätt information om vad man vill veta och diskutera når användaren. Det skulle kännas som att man diskuterar samma ämne. Och när man ser detta framför sig kan man enkelt hoppa mellan uppslagen och känna att man kan grotta ner sig i ämnet rejält och att man har bra koll på hur det uppdateras. Inläggen i varje tråd skulle uppdateras på denna sida så att man enkelt kan följa och hoppa in i diskussionen. Det skulle ge en bra överblick. Det skulle upplevas som att man i real-tid följer brottsuppklarandet.

Överst är rubriken, brottet som skett. Under är en handfull block. I varje block finns det 1) Trådens rubrik 2) Subforumets namn 3) Senaste inlägg (alternativt ett handplockat inlägg som gett ny information i fallet). Detta uppdateras sedan automatiskt.
Citera
2013-11-06, 13:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
TEXT...

Jo, jag förstår precis hur du menar så du behöver inte upprepa det igen. Har du öht skapat egna forum i vBulletin, SMF eller något annat verktyg?

Har du funderingar på hur man kan skapa en forumstruktur enligt ditt förslag (i vBulletin) så bara hosta fram det.
Citera
2013-11-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jo, jag förstår precis hur du menar så du behöver inte upprepa det igen. Har du öht skapat egna forum i vBulletin, SMF eller något annat verktyg?

Har du funderingar på hur man kan skapa en forumstruktur enligt ditt förslag (i vBulletin) så bara hosta fram det.

Jag är ingen programmerare utan bara en användare. Om det inte fungerar att skriva koden så är det en sak, men du gillar inte hur det skulle se ut för dig som användare?
Citera
2013-11-06, 19:51
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag vill tacka dig för att du gör en seriös ansats till att lösa en brist! Jag är inte helt säker på vad du menar dock. Kanske läser jag för slarvigt?

Den största bristen i de snabbväxande trådarna i t ex ABoK som jag ser det, är inte att man vill diskutera olika aspekter av händelsen. Den största bristen är att man hellre vill posta sitt utrop än att läsa trådens stoff och föra diskussionen framåt. Ju fler utrop, rapningar och upprepningar tråden har, desto färre orkar läsa den och verkligen tillföra.

Vill man diskutera vitt skilda aspekter på händelsen i massiv tråd kan man starta tråd i lämpligt delforum, t ex M&J, BoB, Juridik (och i undantagsfall en andra tråd i ABoK). Länkning till andra trådar om samma händelse borde göras oftare. Det kan göras av användare i inlägg. Det kan också göras av moderator i klistrat moderatormeddelande (ligger överst när användare ska skriva inlägg). Man kan kanske tänka sig en ny teknisk lösning: ett trådhuvud med info om trådens topic och syskontrådar. Liknar det din idé?

/En av moderatorerna i ABoK
Citera
2013-11-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag vill tacka dig för att du gör en seriös ansats till att lösa en brist! Jag är inte helt säker på vad du menar dock. Kanske läser jag för slarvigt?

Den största bristen i de snabbväxande trådarna i t ex ABoK som jag ser det, är inte att man vill diskutera olika aspekter av händelsen. Den största bristen är att man hellre vill posta sitt utrop än att läsa trådens stoff och föra diskussionen framåt. Ju fler utrop, rapningar och upprepningar tråden har, desto färre orkar läsa den och verkligen tillföra.

Vill man diskutera vitt skilda aspekter på händelsen i massiv tråd kan man starta tråd i lämpligt delforum, t ex M&J, BoB, Juridik (och i undantagsfall en andra tråd i ABoK). Länkning till andra trådar om samma händelse borde göras oftare. Det kan göras av användare i inlägg. Det kan också göras av moderator i klistrat moderatormeddelande (ligger överst när användare ska skriva inlägg). Man kan kanske tänka sig en ny teknisk lösning: ett trådhuvud med info om trådens topic och syskontrådar. Liknar det din idé?

/En av moderatorerna i ABoK

Ja jag vet det skulle inte lösa hela problemet. Men det kanske kan avhjälpa det en del. Du säger att "Ju fler utrop, rapningar och upprepningar tråden har, desto färre orkar läsa den och verkligen tillföra." och det är en del av ett större problem i att information inte når sin läsare. Det beror på den oerhörda mängden information, för i lugnare trådar postas också liknande inlägg, men de kan man scrolla förbi snabbare. Detta jag föreslår är för inlägg som skulle kunna vara OnT i andra trådar men är OT i ABoK-tråden. Jag tror detta skulle kunna fördela inläggen bättre till rätt tråd.

Den tekniska lösningen du föreslår med trådhuvud var ett av delförslagen i min. Det att när du är i en tråd så finns länkar till de andra trådarna ovanför. Samt namn på brottet i lite större bokstäver ovanför (exempelvis "Våldsbrottet i Ljungsbro"). Det skulle kännas som att man diskuterar samma spännande händelse, men man hamnar rätt när man ska posta sitt inlägg.

Kod:

V å l d s b r o t t e t  i  L j u n g s b r o

Våldsbrottet i ljungsbro, 2 döda  |  Hur hanter media våldsbrottet i Ljungsbro?
   AB o K                              M & J

Diskussion om dubbelmordet i      |  Var GM fjärrstyrd av reptiler?
Ljungsbro ur ett integrations-          KoAT
och invandringsperspektiv         
    I & I                                      

Även om man inte ser den typen av problem som jag ser som särskilt allvarligt inom moderatorkåren, så kan det ändå vara en bra grafik att ha. Man kan göra det riktigt snyggt tror jag.
Citera
2013-11-07, 21:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Kod:

V å l d s b r o t t e t  i  L j u n g s b r o

Våldsbrottet i ljungsbro, 2 döda  |  Hur hanter media våldsbrottet i Ljungsbro?
   AB o K                              M & J

Diskussion om dubbelmordet i      |  Var GM fjärrstyrd av reptiler?
Ljungsbro ur ett integrations-          KoAT
och invandringsperspektiv         
    I & I                                      

Även om man inte ser den typen av problem som jag ser som särskilt allvarligt inom moderatorkåren, så kan det ändå vara en bra grafik att ha. Man kan göra det riktigt snyggt tror jag.

Snygg och trevlig beskrivning vilket visar att vi (jag) har förstått vad du menar. Det jag kallar forumhuvud är exakt detsamma som trådhuvud.

Den tekniska lösningen blir inte lätt att åstadkomma.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Schlesien har naturligtvis helt rätt. Intresset i extremt snabbväxande trådar handlar om att medlemmarna vill se sitt eget inlägg flimra förbi i några lyckliga sekunder. Man postar med andra ord utan att läsa eller analysera.

Det här är ett stort problem för forum av FBs kaliber. Samtidigt som FB kan härbärgera massor med information så blir informationen, pga sin storlek, också sin egen fiende.
Citera
2014-03-22, 21:40
Medlem
Jiiimboohs avatar
Ur ett användarperspektiv hade det varit väldigt praktiskt om alla trådar som behandlar en stor händelse (inte bara brottsfall) länkades samman, som en liten meny som kan liknas vid en klickbar innehållsförteckning i en e-bok. Idealiskt ska samma lilla meny/trådhuvud synas oavsett vilken tråd som behandlar händelsen man läser i. Jag tror det är så det här förslaget var tänkt också.

Om menyn/trådhuvudet syns även när man klickar in sig på sista sidan har användarna ingen ursäkt om de postar i fel tråd. Moderatorerna här brukar vara ganska hårda med att man ska söka först och inte starta två trådar om samma sak. Det kan lätt uppfattas som att om det redan finns en tråd om t ex våldsbrottet i Ljungsbro så måste man hålla sig till den, oavsett vilken vinkel man har i sitt inlägg. Jag kommer ihåg att när Lexbase var på tapeten tog det lite tid innan de olika diskussionerna från alla olika perspektiv förgrenades ordentligt i olika trådar. Istället diskuterades ämnet utifrån alla möjliga vinklar i samma tråd.

Jag är dessvärre ingen tekniker jag heller.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2014-03-22 kl. 22:18.
Citera
2014-03-22, 21:49
Medlem
ChristianXs avatar
En smart idé.

Man kanske skulle kunna åstadkomma något liknande genom att använda taggarna på något sätt när de blivit lite mer etablerade. Får fundera lite på det där tror jag.
Citera
2014-03-22, 23:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
En smart idé.

Man kanske skulle kunna åstadkomma något liknande genom att använda taggarna på något sätt när de blivit lite mer etablerade. Får fundera lite på det där tror jag.

Som tidigare nämnts så är det en intressant idé. Förra gången diskussionen var uppe (november 2013) så satt jag och lekte lite i mitt travbolags forum (skrivet i SMF). Jag prövade att förändra utseendet på den traditionella trådstarten (trådhuvud) men fick aldrig tid att slutföra idén.

Detta kräver en hel del jobb vilket man skall ha klart för sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in