2013-03-23, 15:58
Moderator
blomvattnares avatar
Hur ser vi egentligen på det här med OT? Vad är OT? Vad vill vi läsa i de olika trådarna?

En tråd i Aktuella brott kan bli avstamp i denna diskussion.

https://www.flashback.org/t2108102

Tråden handlar om en baby som har blivit misshandlad av två vuxna. Givetvis väcker det känslor hos trådens läsare, och då uppstår som alltid ett behov av att ventilera dessa känslor.

Ett axplock av raderade inlägg från tråden:

Citat:
Vad i helvete! In i masugnen med kräken och elda på, säger jag bara!

Citat:
Arkebusering!
Citat:
Har min 6 månaders bebis bredvid mig just nu och mår så jävla dåligt av ha läst artikeln. Hur fan kan man bara få för sig och göra något sådant??
Deras namn måste publiceras.

Och så kommer även gissningarna på etnicitet:

Citat:
Sätter en krona på att GM är negrer, nån som sätter något annat?

Citat:
100% att det är svenskar.

Två olika typer av OT alltså, och jag vill här beröra dem bägge eftersom det sedan postades ett inlägg:
Citat:
Detta lär förvisso bli en kort tråd. Känslor eller kommentarer på brottets karaktär är förbjudna. Kommentarer kring eventuell påföljd är förbjudna. Kommentarer kring gärningsmannens etnicitet är förbjudna.

I det här aktuella fallet förefaller någon, t ex en man och en kvinna, deras namn och etnicitet är irrelevant, haft ett barn. Av okänd anledning har de misshandlat barnet. Det kan bero på en psykisk störning, det kan bero på något annat. De filmade händelsen. Ingen vet varför. Man vet inte, så man bör inte spekulera. Ingen vet något, och ingen får gissa något, eftersom detta är ett diskussionsforum. Påföljden är höljt i dunkel, men om paret, i det här speciella fallet, blir dömda, kan vi utesluta annat än ett fängelsestraff.

Nu är det sagt. Det gick fort och ingen lärde sig ett skit.

Detta inlägg föraleddes antagligen av modmeddelandet som postades i tråden efter att ett antal inlägg hade raderats:

Citat:
OT raderat.

Känsloyttringar i form av "vad hemskt" eller "arkebusera dem" tillför inget till diskussionen.
Gissningar om etnicitet i form av oneliners tillför inte heller något till diskussionen.

/Mod

För mig, som modererade tråden och skrev modmeddelandet, är det häpnadsväckande hur detta modmeddelande kan missförstås som skribenten här gör. Då tänkte jag - kanske är det fler som missförstår? I så fall kanske vi bör diskutera vad som egentligen menas, och hur vi istället bör agera?

Eller vill vi ha trådar som dryper av inlägg som faktiskt inte säger något?

För tydlighetens skull vill jag gärna utveckla tankegångarna med modereringen och modmeddelandet.

Känsloyttringar i form av "vad hemskt" - det är begripligt att man vill skriva av sig när man läser om något vidrigt. Men tillför dessa inlägg något till diskussionen? För den nytillkomne läsaren som vill veta mer om fallet - är dessa inlägg av värde?

Gissningarna på etnicitet - borde kanske vara en separat diskussion när jag tänker efter, eftersom det är ett "kärt" debattämne i Aktuella brott. Vad jag (vi) ofta modererar bort är rena gissningar av typen oneliners. Ingen substans, inget konkret att luta sig på - bara gissningar. Och vad trådens läsare ofta slipper se är att det kan röra sig om tiotals inlägg i rad där det bara gissas hejvilt. Och då är frågan - är det läsvärt för den nytillkomne läsaren?
Citera
2013-03-23, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
För mig, som modererade tråden och skrev modmeddelandet, är det häpnadsväckande hur detta modmeddelande kan missförstås som skribenten här gör. Då tänkte jag - kanske är det fler som missförstår?

Nej, det sker inga missförstånd. Det är helt enkelt folk som skiter i uppmaningarna eftersom de vill spy ut just sin åsikt, som majoriteten inte bryr sig om eftersom den redan har skrivits, men så är det när alla tror sig vara experter på allt och alla. Ge ut varningar till dem så lär de sig till slut.

Ni gör ett bra jobb, fortsätt på bara.
Citera
2013-03-23, 17:10
Medlem
De raderade inläggen är typexempel på vad som är OT i mina ögon.

Jag läser ganska ofta i ABoK, och vissa trådar tenderar att bli helt ointressanta/oläsliga just för alla dessa:
  • O fyfan, vilket svin!
  • Arkebusering!
  • Häng han högt.

Sen kommer:

• Det måste va MENA! (några vet inte ens vad det betyder, utan kallar allt utomeuropeiskt för MENA)
  • Typiskt negrer! Dom gör alltid så.
  • Jävla sandapor!
  • Nä, det är svennar, tusen procent.
  • SD 2075

Efter det kommer kanske:
  • Han/hon/den/det kommer få sitta o spela x-box i två månader som straff. Saft o bullar med batikhäxa!
  • Fy, fan för Sveriges lagar. Andra bullar i USA.
  • Arkebusering!
  • Häng han högt!

Dessa uttryck går ju att applicera på nastan alla trådar i ABoK, utan att den som läser blir ett smack klokare.
    Infon i den tråd man läser blir = noll.
Jag reagerade faktiskt på inlägget som du citerade, och tyckte inlägget var fjantigt.

Bra att du sätter ner foten, blomvattnare!
Senast redigerad av nantes 2013-03-23 kl. 17:13.
Citera
2013-03-23, 17:17
Medlem
johanness avatar
för att reda ut ett eventuellt missförstånd: Ånkelgunnar modererar inte i ABoK.

jag raderar också den här typen av inlägg då de inte tillför något till diskussionen. de obligatoriska MENA-/negerkäpphästarna som alltid kommer i början av sådana här trådar är inget annat än just käpphästar som verkar behöva luftas helt oberoende av sammanhanget. raderar man inläggen känner sig folk dock i regel kränkta, så det verkar som att moderatorernas syn på vad som är OT i ABoK inte är helt begriplig för alla användare. kanske kunde man göra det här genomskinligare än vad det är?
Senast redigerad av johannes 2013-03-23 kl. 17:56.
Citera
2013-03-23, 17:46
Medlem
Vad säger AoB om OT i:
https://www.flashback.org/t2106932
?
Citera
2013-03-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
för att reda ut ett eventuellt missförstånd: Ånkelgunnar modererar inte i ABoK.

jag raderar också den här typen av inlägg då de inte tillför något till diskussionen. de obligatoriska MENA-/negerkäpphästarna som alltid kommer i början av sådana här trådar är inget annat än just käpphästar som verkar behöva luftas helt oberoende av sammanhanget. raderar man inläggen känner sig folk dock i regel kränkta, så det verkar som att moderatorernas syn på vad som är OT och inte i ABoK inte är helt begriplig för alla användare. kanske kunde man göra det här genomskinligare än vad det är?

Genomskinligare än vad? Du skriver så dåligt och osammanhängande att det är svårt att förstå vad du vill förmedla.
Citera
2013-03-23, 17:54
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSwede79
Genomskinligare än vad? Du skriver så dåligt och osammanhängande att det är svårt att förstå vad du vill förmedla.
än det redan är. enligt min erfarenhet är det inte lika tydligt för alla användare var gränsen för vad som är OT går i ABoK. frågan jag ställde var öppen och gick ut på om det finns något man kan göra för att ändra på det nyss beskrivna förhållandet.
Citera
2013-03-23, 18:11
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
De raderade inläggen är typexempel på vad som är OT i mina ögon.

Jag läser ganska ofta i ABoK, och vissa trådar tenderar att bli helt ointressanta/oläsliga just för alla dessa:
  • O fyfan, vilket svin!
  • Arkebusering!
  • Häng han högt.

Sen kommer:

• Det måste va MENA! (några vet inte ens vad det betyder, utan kallar allt utomeuropeiskt för MENA)
  • Typiskt negrer! Dom gör alltid så.
  • Jävla sandapor!
  • Nä, det är svennar, tusen procent.
  • SD 2075

Efter det kommer kanske:
  • Han/hon/den/det kommer få sitta o spela x-box i två månader som straff. Saft o bullar med batikhäxa!
  • Fy, fan för Sveriges lagar. Andra bullar i USA.
  • Arkebusering!
  • Häng han högt!

Dessa uttryck går ju att applicera på nastan alla trådar i ABoK, utan att den som läser blir ett smack klokare.
    Infon i den tråd man läser blir = noll.
Jag reagerade faktiskt på inlägget som du citerade, och tyckte inlägget var fjantigt.

Bra att du sätter ner foten, blomvattnare!

Oj. Jag förstår vad du menar. Folk skriver att de är upprörda. Att det nog var utlänningar som gjorde det. Att de skall få sitt straff.

Bra sagt. Kanske kan du bygga ett script som genererar dessa kommentarer i ABoK?

Eller kan det bero på att människor faktiskt häpnar över all skit i världen och känner ett behov att lufta det när någon skriver: random dåre sätter på bebis i röven medan han tänder tomtebloss och fotar glädjestunden...

Vem som utförde brottet ÄR relevant!

Etnicitet ÄR relevant!

Påföljden ÄR relevant!

Eftersom man kan anta att de som skriver i en tråd i ABoK inte är polis eller insatt i en utredning kan man anta att ingen egentligen vet ett skit om verklig fakta. Då får man diskutera det man antar. Man grundar det på erfarenhet.

Vad är då meningen med en tråd i ABoK?

Jag hade verkligen rullat runt och fått orgasm om man kunnat läsa inlägg med absolut fakta i varje enskilt fall. Jag hade inte gått till jobbet. Jag hade suttit hemma och flämtat över sanningarna som sprutat ut på Flashback.

Men...

Så är det inte.

Man diskuterar möjliga händelser. Möjliga gärningsmän. Utifrån det man vet av erfarenhet.

Och vad vet man?

Av erfarenhet?
Senast redigerad av Studsboll 2013-03-23 kl. 18:14.
Citera
2013-03-23, 18:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Hur ser vi egentligen på det här med OT? Vad är OT? Vad vill vi läsa i de olika trådarna?
Jag tycker det är bra att ni nu är hårdare på att radera OT. Jag har inte varit inne i aktuella brott och kriminalfall på länge just för att trådarna blir långa och förpestas av just den typen av känsloyttringar och annat som beskrivs ovan. Då kanske man kan börja hänga lite där igen då
Citera
2013-03-23, 18:24
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag hade verkligen rullat runt och fått orgasm om man kunnat läsa inlägg med absolut fakta i varje enskilt fall. Jag hade inte gått till jobbet. Jag hade suttit hemma och flämtat över sanningarna som sprutat ut på Flashback.

Men...

Så är det inte.

Man diskuterar möjliga händelser. Möjliga gärningsmän. Utifrån det man vet av erfarenhet.

Och vad vet man?

Av erfarenhet?
jag gör en skillnad på sånt jag vet av erfarenhet och sånt jag läst mig till. jag har t ex läst mig till att en majoritet av alla våldsbrott begås av män. om en tråd skulle startas i ABoK om ett våldsbrott begånget av en person vars kön är okänt, och en våg av kommentarer med innehållet "givetvis var det en man", "såhär blir det när man låter män löpa fritt i samhället" "FI 2015" etc skulle börja fylla tråden, skulle jag radera dem som OT om jag upptäckte dem. vill man diskutera män som samhällsproblem, MENA-invandrare som samhällsproblem etc finns det bättre ställen att göra det på än i en tråd om ett enskilt brott.
Senast redigerad av johannes 2013-03-23 kl. 18:32.
Citera
2013-03-23, 18:25
Medlem
Citat:
Oj. Jag förstår vad du menar. Folk skriver att de är upprörda. Att det nog var utlänningar som gjorde det. Att de skall få sitt straff.

Bra sagt. Kanske kan du bygga ett script som genererar dessa kommentarer i ABoK?

Eller kan det bero på att människor faktiskt häpnar över all skit i världen och känner ett behov att lufta det när någon skriver: random dåre sätter på bebis i röven medan han tänder tomtebloss och fotar glädjestunden...

Etnicitet ÄR relevant!

Påföljden ÄR relevant!

Eftersom man kan anta att de som skriver i en tråd i ABoK inte är polis eller insatt i en utredning kan man anta att ingen egentligen vet ett skit om verklig fakta. Då får man diskutera det man antar. Man grundar det på erfarenhet.

Vad är då meningen med en tråd i ABoK?

Men...

Så är det inte.

Och vad vet man?

Av erfarenhet?

Javisst är alla de saker du uppgav relevanta.
Tycker du att mina punkter gav svar på dessa frågor?
Skulle tråden gått framåt?
Senast redigerad av nantes 2013-03-23 kl. 18:34. Anledning: dubbelord
Citera
2013-03-23, 18:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Etnicitet ÄR relevant!

Påföljden ÄR relevant!
Ingen har väl påstått motsatsen. Det man vill komma ifrån är rena vilda gissningar utan någon som helst substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in