Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-31, 11:24
  #6781
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Har inte Shinsei gått i konkurs? Min fru hade Shinsei, men blev av med kontot (dock inte sina pengar, som tur var) för några år sedan.

Oh fan. Sorry.

Hade ett konto hos de som jag aldrig använde i 2011. #swag
Citera
2019-07-31, 15:08
  #6782
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Själv har jag knappt behövt något japanskt bankkonto, så jag har ingen större erfarenhet. Enda gången jag försökte öppna ett var det hos Japan Post, och det gick alldeles utmärkt, inga krav på att ha bott en viss tid eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Som bjornebarn säger är det Japan Post som är enklast för oss gaijins. Vad har du för visum?

Nej, i princip ingen kan engelska, någonstans. Brukar väl finnas stödpersoner eller nåt liknande på stadskontoret som kan agera tolk eller hjälpa till vid dylika situationer.

Du kommer när det är som allra varmast också. Vad säger du om den krocken?

Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Japan Post e enkelt och Shinsei har väl all info på engelska dessutom?

Sen kmr väl CSN sätta in pengar på ens svenska bank så japansk bank är inte sådär jättenödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Har inte Shinsei gått i konkurs? Min fru hade Shinsei, men blev av med kontot (dock inte sina pengar, som tur var) för några år sedan.

Jag är här på studentvisum och nämnde mitt problem med att få bankkonto. De rekommenderade mig Japan Post. Men de bad mig att vänta med det, eftersom vissa jobb kräver att man har konto på en specifik bank.

Det var nästan lika varmt i Sverige när jag åkte till Japan, så det är mest luftfuktigheten som är värsta krocken.

Shinsei har en del info på engelska på sin hemsida men nämnde inte gränsen på sex månader. Shinsei existerar i allra högsta grad, eftersom det var första banken jag gick till. Intressant nog var det på Saga bank som en kunde lite engelska.

En annan sak som hände idag var att jag fick papper från skolan som jag ska lämna in på stadskontoret. Jag hade redan registrerat min adress igår. Där hade de frågat mig om jag var med i nationella sjukvårdssystemet. Jag sade nej. Men de frågade inte om jag skulle gå med, så jag gick dit idag. Dock var det ett misstag att blanda ihop sjukvårdsdokumentet med pensionsinbetalningsdokumentet. Det tog ett tag innan misstaget upptäcktes.
__________________
Senast redigerad av Eoppoyz 2019-07-31 kl. 15:14.
Citera
2019-08-01, 00:36
  #6783
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
En annan sak som hände idag var att jag fick papper från skolan som jag ska lämna in på stadskontoret. Jag hade redan registrerat min adress igår. Där hade de frågat mig om jag var med i nationella sjukvårdssystemet. Jag sade nej. Men de frågade inte om jag skulle gå med, så jag gick dit idag. Dock var det ett misstag att blanda ihop sjukvårdsdokumentet med pensionsinbetalningsdokumentet. Det tog ett tag innan misstaget upptäcktes.

Lol kokumin hoken o kokumin nenkin borde inte var ett problem, vilka nooberier du står i.

Gå med asap.
Citera
2019-08-01, 06:56
  #6784
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Lol kokumin hoken o kokumin nenkin borde inte var ett problem, vilka nooberier du står i.

Gå med asap.

Jag avvaktar med pensionssystemet tills jag får ett jobb. Jag anmälde mig in till sjukvårdssystemet när jag insåg vilket papper som var vilket. Tack och lov för Google Översätt, för annars hade jag nog stått där ännu. Om jag förstod dem rätt så ska jag få ett brev så tidigt som idag (det vore fantastiskt snabbt i så fall) om detta och jag vet redan nu vilket datum jag senast måste betala. Men jag får inbetalningsuppgifterna först på posten, förhoppningsvis idag. Jag har i regeln två veckor på mig att betala detta.

Min skola påstår också att det är obligatorisk hälsokontroll som de står för (jag misstänker att det ingår i alla avgifter man betalar) vilket inte är mig emot.

Jag behöver en medicin som jag vet sedan innan finns receptfritt både i Sverige och i Japan. Den japanska motsvarigheten är faktiskt effektivare. Men inte alla apotek verkar ha det. Men om jag visar bild på omslaget, så lär de känna igen det. Jag sparade en från mitt förra besök, utifall att.
Citera
2019-08-01, 23:53
  #6785
Medlem
Domyojis avatar
Pensionen kmr de tvinga dig betala retroaktivt upp till två år så gå med nu eller gå med om tio när du ska skaffa PUT.

Annars spelar det inte så stor roll.

Skynda dig med national insurance dock så du kan gå på sjukhus o be om din medicin till reducerat pris.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag avvaktar med pensionssystemet tills jag får ett jobb. Jag anmälde mig in till sjukvårdssystemet när jag insåg vilket papper som var vilket. Tack och lov för Google Översätt, för annars hade jag nog stått där ännu. Om jag förstod dem rätt så ska jag få ett brev så tidigt som idag (det vore fantastiskt snabbt i så fall) om detta och jag vet redan nu vilket datum jag senast måste betala. Men jag får inbetalningsuppgifterna först på posten, förhoppningsvis idag. Jag har i regeln två veckor på mig att betala detta.

Min skola påstår också att det är obligatorisk hälsokontroll som de står för (jag misstänker att det ingår i alla avgifter man betalar) vilket inte är mig emot.

Jag behöver en medicin som jag vet sedan innan finns receptfritt både i Sverige och i Japan. Den japanska motsvarigheten är faktiskt effektivare. Men inte alla apotek verkar ha det. Men om jag visar bild på omslaget, så lär de känna igen det. Jag sparade en från mitt förra besök, utifall att.
Citera
2019-08-03, 09:49
  #6786
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Pensionen kmr de tvinga dig betala retroaktivt upp till två år så gå med nu eller gå med om tio när du ska skaffa PUT.

Annars spelar det inte så stor roll.

Skynda dig med national insurance dock så du kan gå på sjukhus o be om din medicin till reducerat pris.

Jag tänkte vänta med pensionsinbetalningarna tills jag får ett jobb. Jag gjorde hälsokontrollen och det blev kämpigt språkligt sett när jag bad om ett recept. Men det löste sig. Dock fick jag betala 100%, vilket inte var så mycket. Nu idag fick jag detta vårdkort Jag förväntade mig ett i plast. Hursomhelst har jag ett nu och har tänkt betala in avgiften om två dagar på måndag. Jag kan gå tillbaka till vårdcentralen och få 70% tillbaka på det jag betalade.
Citera
2019-08-03, 11:21
  #6787
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag tänkte vänta med pensionsinbetalningarna tills jag får ett jobb. Jag gjorde hälsokontrollen och det blev kämpigt språkligt sett när jag bad om ett recept. Men det löste sig. Dock fick jag betala 100%, vilket inte var så mycket. Nu idag fick jag detta vårdkort Jag förväntade mig ett i plast. Hursomhelst har jag ett nu och har tänkt betala in avgiften om två dagar på måndag. Jag kan gå tillbaka till vårdcentralen och få 70% tillbaka på det jag betalade.

Kul! Håll hårt i pengarna, dumt o betala mer än man behöver.

När var det du lämnade Japan o när var det du kom tbk? Aldrig riktigt känts som du varit borta... Men måste ändå varit ett bra tag, typ ett år nästan?
Citera
2019-08-04, 09:18
  #6788
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Kul! Håll hårt i pengarna, dumt o betala mer än man behöver.

När var det du lämnade Japan o när var det du kom tbk? Aldrig riktigt känts som du varit borta... Men måste ändå varit ett bra tag, typ ett år nästan?

Just idag är det faktiskt exakt ett år sedan jag lämnade Japan. Jag återvände till Japan exakt en vecka ifrån årsdagen jag lämnade.
Citera
2019-08-04, 12:20
  #6789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det var nästan lika varmt i Sverige när jag åkte till Japan, så det är mest luftfuktigheten som är värsta krocken.
Hmmmm, är i Kyoto, sju på kvällen. Väderappen visar bara 32 grader. Tydligen varit 37 grader mitt på dagen. Var idag i Nara och kan säga att det var V-A-R-M-T. Skall snart till Tokyo som ju också ofta har "intressanta" temperaturer på sommaren. Men tydligen är Kyushu helvetet på jorden den här säsongen. Hokkaido har sina fördelar.

Är Sverige så illa alltså? Måste vara regeringens fel.
Citera
2019-08-05, 12:33
  #6790
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Hmmmm, är i Kyoto, sju på kvällen. Väderappen visar bara 32 grader. Tydligen varit 37 grader mitt på dagen. Var idag i Nara och kan säga att det var V-A-R-M-T. Skall snart till Tokyo som ju också ofta har "intressanta" temperaturer på sommaren. Men tydligen är Kyushu helvetet på jorden den här säsongen. Hokkaido har sina fördelar.

Är Sverige så illa alltså? Måste vara regeringens fel.

Det var 37 grader i Fukuoka för två dagar sedan. Sedan dess har det sjunkit till ca 32-33 grader efter det. Jag upplever Tokyo som värre förra sommaren än vad det känns i Fukuoka hittills.

Det ska dessutom vara tyfonvarningar i Kyushu imorgon. Vi får se om jag måste stanna hemma eller inte.
Citera
2019-08-08, 01:01
  #6791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Sedan jag kom till landet igår så har det varit som att åka 190 in i en gigantisk språkbarriär. Vilken tur att jag redan kan lite japanska. Dessutom har jag fortfarande jetlag.

Så är det. Inte en jävel kan engelska och ALLA stirrar på en eftersom man är utlänning. Ofta en lång jävla sån också som syns på långt avstånd

Men tja, gå på en baseball match det brukar bryta isen en del. Hur man klär sig spelar tydligen också roll av nån anledning fick mycket kommentarer över det, ha helst inga svarta kläder det var INTE poppis.
Testa lite japansk mjölk från "riktiga" kor, det smakar helt annorlunda på ett bättre sätt än den svenska. Annars är maten ofta ganska halvdålig.
__________________
Senast redigerad av rahat 2019-08-08 kl. 01:05.
Citera
2019-08-08, 12:44
  #6792
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahat
Men tja, gå på en baseball match det brukar bryta isen en del. Hur man klär sig spelar tydligen också roll av nån anledning fick mycket kommentarer över det, ha helst inga svarta kläder det var INTE poppis.
Testa lite japansk mjölk från "riktiga" kor, det smakar helt annorlunda på ett bättre sätt än den svenska. Annars är maten ofta ganska halvdålig.

lol, halvdålig? Vad har du ätit egentligen...?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2251729

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback