Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-19, 18:35
  #6769
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Att man väljer att bo i Sverige är heller ingen garant för att man får behålla sitt barn när frun tröttnar. Verkar ha hänt en bekant till en bekant vars japanska fru helt sonika tog deras barn och åkte hem till Japan. Undrar fan hur det gick...

Hade varit intressant att diskutera riskgrupper. T ex klass, familjebakgrund, studiebakgrund, språkkunskaper, land eller stad etc. Var ligger de flesta minorna gömda?

Jo, det är en garant för att man får behålla vårdnaden. Om man bor utanför Japan med sin japanska fru och barn, så kommer bosättningslandets lagstiftning att gälla. Flyger modern då hem med barnen och stannar i Japan, så kommer därmed japansk polis (till slut) att ingripa och se till att barnen åker "hem" till fadern.

Vad gäller riskgrupper så fungerar nog det japanska tankesättet rätt så bra, dvs att undvika sådana som har tidigare skilsmässor i bagaget alternativt vars föräldrar är skilda. Kvinnor från familjer med högre status är nog också säkrare kort, eftersom de har sin familjs anseende att tänka på, likaså är det nog mindre risk med kvinnor från landsbygden eftersom folk helt enkelt pratar mer där samt att dessa tenderar att vara mer konservativa. Själv skulle jag undvika kvinnor som suktar efter utlänningar.
Citera
2019-07-20, 01:15
  #6770
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jo, det är en garant för att man får behålla vårdnaden. Om man bor utanför Japan med sin japanska fru och barn, så kommer bosättningslandets lagstiftning att gälla. Flyger modern då hem med barnen och stannar i Japan, så kommer därmed japansk polis (till slut) att ingripa och se till att barnen åker "hem" till fadern.

Vad gäller riskgrupper så fungerar nog det japanska tankesättet rätt så bra, dvs att undvika sådana som har tidigare skilsmässor i bagaget alternativt vars föräldrar är skilda. Kvinnor från familjer med högre status är nog också säkrare kort, eftersom de har sin familjs anseende att tänka på, likaså är det nog mindre risk med kvinnor från landsbygden eftersom folk helt enkelt pratar mer där samt att dessa tenderar att vara mer konservativa. Själv skulle jag undvika kvinnor som suktar efter utlänningar.

Bra, tackar för den informationen. Så om hon obstruerar har hon ingenting för det utan barnet återbördas till Sverige ändå? Spelar det någon roll om barnet föddes i Japan eller ej?

Vad gäller för svenska kvinnor som är gifta med japanska män? Kan de i egenskap av mamma sticka hem till Sverige med barnet? Som sagt tillfaller ju barnen modern i den absoluta majoriteten av vårdnadstvister i Japan.

I min bekantskapskrets är fruarna allt från tålmodiga, baitoslitande mammor till barnlösa slackers. Min egen situation är väldigt svensk om ni förstår. Ganska sällan dock jag hör om andra par som har ”DI&K”.
Citera
2019-07-22, 05:51
  #6771
Medlem
Kumabjorns avatar
Det var val till japanska Överhuset (Sangiin) igår. Då svenska media antagligen inte behandlar det ligger det nu en artikel på Rekishikan om resultatet.
Citera
2019-07-22, 10:25
  #6772
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Bra, tackar för den informationen. Så om hon obstruerar har hon ingenting för det utan barnet återbördas till Sverige ändå? Spelar det någon roll om barnet föddes i Japan eller ej?

Vad gäller för svenska kvinnor som är gifta med japanska män? Kan de i egenskap av mamma sticka hem till Sverige med barnet? Som sagt tillfaller ju barnen modern i den absoluta majoriteten av vårdnadstvister i Japan.

I min bekantskapskrets är fruarna allt från tålmodiga, baitoslitande mammor till barnlösa slackers. Min egen situation är väldigt svensk om ni förstår. Ganska sällan dock jag hör om andra par som har ”DI&K”.

Barnet skall återbördas till Sverige, om svensk lag är applicerbar och skulle kräva det, ty det har Japan skrivit under på. Frågan är ju dock så klart hur snabbt allt detta går i praktiken, gissningsvis så finns det väl möjlighet för japanska modern i Japan att överklaga detta i Japan varpå det måste gå igenom en rättsprocess osv...

Det som spelar roll är var man är bosatt, då det enligt Haag-konventionen (som Japan har skrivit under) är den lag som gäller i bosättningslandet som skall appliceras. Hur det ser ut i fall då hela familjen inte bor tillsammans har jag dock ingen aning om, men jag gissar att det baseras på var barnet är bosatt isf.

Var barnet är fött, huruvida det har ett egentligt större anspråk på ett annat land, eller andra dylika saker, är alltså totalt irrelevanta för vilket lands lagstiftning som skall gälla, men kan självklart spela roll för rättsprocessen i sig. Så nej, en svensk mamma kan inte bara sticka hem till Sverige, men visst, i praktiken fungerar det kanske eftersom hon ju ändå skulle få ensam vårdnad i en japansk domstol.

Vad "DI&K" betyder har jag ingen aning om.
Citera
2019-07-22, 12:53
  #6773
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vad "DI&K" betyder har jag ingen aning om.
DINK står för Double income no kids. Jag skippade en bokstav med flit för att bäst passa min situation.
Citera
2019-07-22, 13:07
  #6774
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
DINK står för Double income no kids. Jag skippade en bokstav med flit för att bäst passa min situation.

Okej, då kan jag inte hjälpa dig, ty vi är "SI&K"... ;p
Citera
2019-07-28, 08:24
  #6775
Medlem
Kumabjorns avatar
Ett litet inlägg om de japanska morden och deras historia för den som eventuellt är nyfiken.
Citera
2019-07-30, 10:02
  #6776
Medlem
Eoppoyzs avatar
Nu har jag kommit tillbaka till Japan. Under dagen har jag kämpat med att försöka öppna ett bankkonto, men på flera banker har nekat mig pga att jag inte har bott här i minst sex månader. Ett nekade mig pga att min japanska var otillräcklig (om jag förstod de rätt). Däremot gick det lättare att gå till stadskontoret. Där blev jag förvånad över att inte en käft talade engelska bland personalen. Det var bara en enda person på ett av bankkontoren som kunde lite engelska. Mycket av kommunikationen fungerade väl enbart för att alla banker jag gick till hade redan en slags dialogkarta på japanska och engelska i banksyfte. Alla hade identiska sådana. Då var det bara att peka på vad man ville. Det var bara en annan besökare som stod bredvid mig och översatte ett par saker när det var oklart vad jag skulle skriva i en blankett på ett särskilt ställe där. I övrigt gick det bra.

Sedan jag kom till landet igår så har det varit som att åka 190 in i en gigantisk språkbarriär. Vilken tur att jag redan kan lite japanska. Dessutom har jag fortfarande jetlag.
Citera
2019-07-30, 14:47
  #6777
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Nu har jag kommit tillbaka till Japan. Under dagen har jag kämpat med att försöka öppna ett bankkonto, men på flera banker har nekat mig pga att jag inte har bott här i minst sex månader.

Själv har jag knappt behövt något japanskt bankkonto, så jag har ingen större erfarenhet. Enda gången jag försökte öppna ett var det hos Japan Post, och det gick alldeles utmärkt, inga krav på att ha bott en viss tid eller så.
Citera
2019-07-30, 14:53
  #6778
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Nu har jag kommit tillbaka till Japan. Under dagen har jag kämpat med att försöka öppna ett bankkonto, men på flera banker har nekat mig pga att jag inte har bott här i minst sex månader. Ett nekade mig pga att min japanska var otillräcklig (om jag förstod de rätt). Däremot gick det lättare att gå till stadskontoret. Där blev jag förvånad över att inte en käft talade engelska bland personalen. Det var bara en enda person på ett av bankkontoren som kunde lite engelska. Mycket av kommunikationen fungerade väl enbart för att alla banker jag gick till hade redan en slags dialogkarta på japanska och engelska i banksyfte. Alla hade identiska sådana. Då var det bara att peka på vad man ville. Det var bara en annan besökare som stod bredvid mig och översatte ett par saker när det var oklart vad jag skulle skriva i en blankett på ett särskilt ställe där. I övrigt gick det bra.

Sedan jag kom till landet igår så har det varit som att åka 190 in i en gigantisk språkbarriär. Vilken tur att jag redan kan lite japanska. Dessutom har jag fortfarande jetlag.

Som bjornebarn säger är det Japan Post som är enklast för oss gaijins. Vad har du för visum?

Nej, i princip ingen kan engelska, någonstans. Brukar väl finnas stödpersoner eller nåt liknande på stadskontoret som kan agera tolk eller hjälpa till vid dylika situationer.

Du kommer när det är som allra varmast också. Vad säger du om den krocken?
Citera
2019-07-30, 23:48
  #6779
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Som bjornebarn säger är det Japan Post som är enklast för oss gaijins. Vad har du för visum?

Nej, i princip ingen kan engelska, någonstans. Brukar väl finnas stödpersoner eller nåt liknande på stadskontoret som kan agera tolk eller hjälpa till vid dylika situationer.

Du kommer när det är som allra varmast också. Vad säger du om den krocken?

Japan Post e enkelt och Shinsei har väl all info på engelska dessutom?

Sen kmr väl CSN sätta in pengar på ens svenska bank så japansk bank är inte sådär jättenödvändigt.
Citera
2019-07-31, 11:16
  #6780
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Japan Post e enkelt och Shinsei har väl all info på engelska dessutom?

Sen kmr väl CSN sätta in pengar på ens svenska bank så japansk bank är inte sådär jättenödvändigt.

Har inte Shinsei gått i konkurs? Min fru hade Shinsei, men blev av med kontot (dock inte sina pengar, som tur var) för några år sedan.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2251729

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback