2026-07-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossman07
Hej, jag har funderat på att åka till Japan 2 veckor i slutet på September. Tanken är att åka och bo i Tokyo med ett besök till Kyoto och Osaka med. Hittar flygbiljetter för ca 12000:- tur o retur med 1 stopp. Kollar jag Tui, ving och sådana hemsidor så hamnar jag på ca 32000:- som billigast med boende. Ni som har varit där och åker regelbundet vad rekommenderar ni? Tack på förhand.
alltid reguljärt, mycket mer frihet
Bästa rutten är ANA direwkt från Arlanda men kan vara dyrt.
Citera
2026-07-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peri.30
alltid reguljärt, mycket mer frihet
Bästa rutten är ANA direwkt från Arlanda men kan vara dyrt.

Tack för svar men jag bor i södra Sverige så närmst är nog Köpenhamn för mig men det skiljer sig nog inte så mycket.
Citera
2026-07-19, 23:37
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Hej, jag har funderat på att åka till Japan 2 veckor i slutet på September. Tanken är att åka och bo i Tokyo med ett besök till Kyoto och Osaka med. Hittar flygbiljetter för ca 12000:- tur o retur med 1 stopp. Kollar jag Tui, ving och sådana hemsidor så hamnar jag på ca 32000:- som billigast med boende. Ni som har varit där och åker regelbundet vad rekommenderar ni? Tack på förhand.

Jag skulle gå in på google flights och kolla via Frankfurt isf.

Tips är att flyga ANA eller JAL som är lite dyrare men detta pga du blir bättre behandlad både i luften och vid ankomst. De har räkmacka vid landning och start pga egna sektioner på flygplatserna och är extremt punktliga. Du kommer inte undan under 12000 med något decent bolag just nu tyvärr.

Sen är booking.com bra för hotel om du ska luffa runt lite.

Jag sticker dit för att göra min årliga pilgrimsresa till familjegraven på Obon och festa nu i Augusti med frugan.

I år har jag börjat packa för att skeppa över mina pinaler dit. Något år kvar sen är Sverige helt kvitt den här svartskallen.

Anyways godspeed och ha en bra resa. September oktober börjar det bli svalare, bra tid.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-07-19 kl. 23:41.
Citera
2026-07-20, 07:49
Medlem
Citat:
Tack för svar men jag bor i södra Sverige så närmst är nog Köpenhamn för mig men det skiljer sig nog inte så mycket.
SAS från CPH till HND är ett bra val iom inga byten.
Citera
2026-07-21, 04:51
Medlem
BestOfSektens avatar
Någon som besökt Lost Bar i Shibuya? Värt ett besök?
Citera
2026-08-02, 08:56
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Sticker över i slutet på veckan och sen flyger jag ner till Kyushu nästa vecka för Obon från Haneda.

5000 kr 2 personer enkel biljett JAL. Orkade verkligen inte ta tåget ner i år.

Dags att köpa en bra happi och dricka bärs. Festivalerna är det roligaste, det är alltid en kul matsuri någonstans vilken tid på året det än är.

Men Obon är ju såklart speciellt.
Citera
2026-08-05, 00:15
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Sticker över i slutet på veckan och sen flyger jag ner till Kyushu nästa vecka för Obon från Haneda.

5000 kr 2 personer enkel biljett JAL. Orkade verkligen inte ta tåget ner i år.

Dags att köpa en bra happi och dricka bärs. Festivalerna är det roligaste, det är alltid en kul matsuri någonstans vilken tid på året det än är.

Men Obon är ju såklart speciellt.

Akta dig för exploderande Aeon malls.

Matsuri to ieba… På TV igår var det en dramatisering av en tös som varit på matsuri och ätit gurka på pinne och blivit så magsjuker, så magsjuker. Men tre dar tog dä innan ho ble sjuker, ja sanna mina ord. Så akta’re för gurka på pinne hörru! Å drick mycke vådis hörru!
Citera
2026-08-05, 00:46
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Akta dig för exploderande Aeon malls.

Matsuri to ieba… På TV igår var det en dramatisering av en tös som varit på matsuri och ätit gurka på pinne och blivit så magsjuker, så magsjuker. Men tre dar tog dä innan ho ble sjuker, ja sanna mina ord. Så akta’re för gurka på pinne hörru! Å drick mycke vådis hörru!

Jag ska dricka mig full och dansa bon odori. Jag dricker bara vid två tillfällen varje år nuförtiden, det här är ett.

Japanese diaspora. Mitt blod ropar hem mig. Det är det bästa med Japan, alla är totalt tribala vildar under ytan.

Förfädersdyrkan och fylla. Det kommer bli kanon.
Citera
2026-08-30, 02:04
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Jag ska dricka mig full och dansa bon odori. Jag dricker bara vid två tillfällen varje år nuförtiden, det här är ett.

Japanese diaspora. Mitt blod ropar hem mig. Det är det bästa med Japan, alla är totalt tribala vildar under ytan.

Förfädersdyrkan och fylla. Det kommer bli kanon.
Hur blev resan? Jobbig sommar för japanerna med jordbävningar och översvämningar. Och så hettan på allt detta.
Citera
2026-08-30, 02:38
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Hur blev resan? Jobbig sommar för japanerna med jordbävningar och översvämningar. Och så hettan på allt detta.

Graven putsad, papprena stämplade.

Vi hann med Miyashima och Himeji.

Jag har blivit rasist och hatar numera vita turister som inte kan bete sig på köpet.

ANA är att rekommendera. De har hela terminal 2 för sig själva på Haneda, det går mycket smidigt allt.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-08-30 kl. 02:40.
Citera
2026-08-30, 13:18
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Graven putsad, papprena stämplade.

Vi hann med Miyashima och Himeji.

Jag har blivit rasist och hatar numera vita turister som inte kan bete sig på köpet.

ANA är att rekommendera. De har hela terminal 2 för sig själva på Haneda, det går mycket smidigt allt.
Kul. Jag bor så turisttätt det kan bli men ser sällan överträdelser mot regler, skrivna som oskrivna.

Skulle tro att Japan är landet där turister beter sig bäst i hela världen. Inte ens de så avskydda fastlandskineserna är några bovar. Kom på mig själv häromdagen att jag mest haft förutfattade meningar om kineser, och amerikaner med kraftig benstomme likaså. Man tar seden dit man kommer. Som det ska vara. Å andra sidan är jag inte ute i nattlivet och kan inte uttala mig därom.

På 80-talet var det japanska turister som intog Europa medan nästan ingen europé (eller kines heller för den delen) besökte Japan. Sådant går tydligen i cykler. I dessa dagens tidevarv där BYD och Hisense tar över allt mer får turismen ses som en lycklig omständighet.
Citera
2026-08-30, 20:12
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Kul. Jag bor så turisttätt det kan bli men ser sällan överträdelser mot regler, skrivna som oskrivna.

Skulle tro att Japan är landet där turister beter sig bäst i hela världen. Inte ens de så avskydda fastlandskineserna är några bovar. Kom på mig själv häromdagen att jag mest haft förutfattade meningar om kineser, och amerikaner med kraftig benstomme likaså. Man tar seden dit man kommer. Som det ska vara. Å andra sidan är jag inte ute i nattlivet och kan inte uttala mig därom.

På 80-talet var det japanska turister som intog Europa medan nästan ingen europé (eller kines heller för den delen) besökte Japan. Sådant går tydligen i cykler. I dessa dagens tidevarv där BYD och Hisense tar över allt mer får turismen ses som en lycklig omständighet.

Allt beror väl på vilken attityd man har, jag menar 空気を読んで om man bryr sig om att läsa av sin omgivning eller om man skiter i det.

Vita latinskor i full regalia som står och tjattrar i en hiss och låtsas som omgivningen inte existerar är något man stör sig på.

Ledsen att behöva ta upp min rasistiska misogyni men... ah. Hoppas yenen blir dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in