Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 03:51
  #6169
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har funderingar på att besöka Sweden Hills på Hokkaido vid midsommar. Har någon annan här varit där? Är shinkansen eller flyget det man ska ta från Tokyo? Det verkar som att flyget är billigare att köpa.
Citera
2018-05-27, 04:41
  #6170
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag har funderingar på att besöka Sweden Hills på Hokkaido vid midsommar. Har någon annan här varit där? Är shinkansen eller flyget det man ska ta från Tokyo? Det verkar som att flyget är billigare att köpa.

Både billigare och snabbare. Har inte själv varit där, men de som besökt det tycker att det var något av en besvikelse. Fast det skall finnas en bofast svensk konstnär/hantverkare där och de uppskattar säkert att någon kommer och pratar med dem. Blir nog rätt isolerat efter ett tag.
Citera
2018-05-27, 12:00
  #6171
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag brukar köra på den här: https://www.amazon.co.jp/FUS00447A-%.../dp/B005B7H5F0

Finns i vilken drug store som helst och fungerar utmärkt, den innehåller aluminium. Att det står "lady" på den skiter jag fullständigt i...

Fortsätter på det inslagna spåret och tipsar eventuella resenärer/nykomlingar om hur man bäst överlever hettan och sommarjävels:

ポカリスェット - Pocarisweat eller övriga drycker (Aquarius är billigare men smakar vidrigt). Förfriskande dryck utan kolsyra som innehåller ioner och salter som kroppen svettas ur. Lite som resorb eller vafan det here i Sverige fast i vätskeformat. Finns exakt överallt där det annars går att få tag på dryck. Finns även som jellypåsar, pulver (som man blandar i vatten).

冷えピタ - Hiepita är egentligen ett slags kyl-plåster, främst avsett för om man skulle få feber och vill svalka huvudet. Sätts allt som oftast på pannan men fungerar att sätta lite överallt. Själv brukar jag använda dessa bara för att svalka skallen om det blir alldeles för varmt. Finns lite överallt men i synnerhet på Apotek.

シャツクール - Shirtscool är en spray man sprejar på kläder för att få en svalkande effekt. Brukar använda det när jag tränar och funkar helt okej. Kan rekommenderas. Finns om inte annat på ett apotek nära dig.

AC och annat är ju givet, men om vi talar om att vara utomhus kan dessa tips vara bra att ha. Bli inte förvånad över att se kvinnor gå runt med paraply. Dessa är för att skydda mot UV/Solen. Samma sak med barn, de har ofta mössor, av samma anledning.

Trevlig resa.
Citera
2018-05-31, 09:42
  #6172
Medlem
Kumabjorns avatar
Har ägnat några dagar åt att studera Asuka och Nara perioderna. Blev uppriktigt förvånad över hur många flyktingar som tog sig över till Japan under dessa århundranden. Visste iofs att Koreahalvön med sina tre (ibland fyra) riken var involverad i en hel del strider mot varandra, men inte hur brutala de var och dessa flyktingströmmar som skapades. Exempelvis var de tidigaste invånarna i Musashi (dagens Tokyo för de fåkunniga) ifrån Goguryeo, ungefär nuvarande Nordkorea och Manchuriet. Nu påstår ingen att tre miljoner Tokyobor är kryptokoreaner, men det är onekligen en smula intressant att inställningen har kunna svänga så kraftigt.

Under Edo perioden skickade koreanska kungar gratulationsambassader till Edo när en ny shogun tillträdde. Men ingen reciprocitet.
Citera
2018-05-31, 11:15
  #6173
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Har ägnat några dagar åt att studera Asuka och Nara perioderna. Blev uppriktigt förvånad över hur många flyktingar som tog sig över till Japan under dessa århundranden. Visste iofs att Koreahalvön med sina tre (ibland fyra) riken var involverad i en hel del strider mot varandra, men inte hur brutala de var och dessa flyktingströmmar som skapades. Exempelvis var de tidigaste invånarna i Musashi (dagens Tokyo för de fåkunniga) ifrån Goguryeo, ungefär nuvarande Nordkorea och Manchuriet. Nu påstår ingen att tre miljoner Tokyobor är kryptokoreaner, men det är onekligen en smula intressant att inställningen har kunna svänga så kraftigt.

Under Edo perioden skickade koreanska kungar gratulationsambassader till Edo när en ny shogun tillträdde. Men ingen reciprocitet.

Goguryeo hade tämligen starka diplomatiska förbindelser med Yamato vilka i sin tur hade väldigt väldigt starka förbindelser med Paekje vars Kungahus var relativt "intermingled" med just Japan. De få kognater man funnit med det japanska språket kommer bland annat från gamla texter från just Gogureyo till skillnad från Shilla som geografiskt ligger närmare Japan än vad någon annan del gör. Detta kan indikera att den koreanska vi idag hör inte alls är den koreanska de tidigare kungadömena talade utan dessa kan ha blivit annihilerade av just Shilla, vilka gick segrande ur striden, åtminstone tillfälligt.

Paekje hade starka förbindelser med Yamato och kan i det närmaste beskrivas som en "blodsförvant" då Yamato skickade i stort sett hela sin militära flotta för att försöka slå ut alliansen Shilla+Tang när de krigade mot Paekje, vilket gick åt helvete men därefter flydde stora delar av nobiliteten av Paekje till just Yamato och fick så småning om officiell status inom det japanska kungahuset.

Finner det inte alltför otroligt att kopplingarna är än starkare om det inte vore för just det politiska motståndet som gör att relationerna samt möjligheterna att utforska eventuella gemensamma nämnare är tämligen begränsad.

Samma med Manchu och övriga folk i regionen dvs nordöstra Asien/Sibirien så skiljer sig inte Japan i sin skapelsemytologi. Manchu och Koreaner dyrkar till och med samma berg (Paektu). Medan I Japan är Fuji berget av rang Men påfallande är att dessa skapelse-mytologier samtliga innehåller element av varandra, med förbehåll för geografiska skillnader då Japan trots allt är ett ö-rike, vilket lett till någon slags form av isolationism, men ja, överlag ter det sig naturligt att just skapelsemytologierna/gudarna är så pass lika varandra oavsett vilken sida sundet vi kollar på, då Japan (Yamato) trots allt befolkades primärt från den koreanska halvön, även om det såklart fanns andra varelser där innan.
Citera
2018-05-31, 11:20
  #6174
Medlem
Kumabjorns avatar
Kom inte Nakatomi klanen ursprungligen från Korea? Eller jag kanske blandar ihop dem. Intuitivt kan jag tycka att Soga låter mer koreanskt, men de kan ju mycket väl ha tagit sig ett "starkt" Yamato namn för att smälta in. Första generationens skriftlärda var väl också samtliga koreaner?
Citera
2018-05-31, 11:36
  #6175
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Kom inte Nakatomi klanen ursprungligen från Korea? Eller jag kanske blandar ihop dem. Intuitivt kan jag tycka att Soga låter mer koreanskt, men de kan ju mycket väl ha tagit sig ett "starkt" Yamato namn för att smälta in. Första generationens skriftlärda var väl också samtliga koreaner?

Soga hade starka förbindelser med den koreanska halvön (Paekje för att vara mer exakt). Soga låg tidigt i fejd med just Nakatomi som var starkt emot Buddhism medan Soga snarare var de som promoterade Buddhismen som religion i sig medan Nakatomi var mer konservativa. Finns vissa japanska forskare som påstår att Soga helt eller delvis bestod av människor från just Paekje/Korea men jag vete fan.

Faktum är att Soga vid tillfällen höll så starka positioner att Nakatomi allierade sig med Mononobe-klanen just för att besegra Soga, vilket de inte lyckades med.
Citera
2018-05-31, 11:52
  #6176
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Soga hade starka förbindelser med den koreanska halvön (Paekje för att vara mer exakt). Soga låg tidigt i fejd med just Nakatomi som var starkt emot Buddhism medan Soga snarare var de som promoterade Buddhismen som religion i sig medan Nakatomi var mer konservativa. Finns vissa japanska forskare som påstår att Soga helt eller delvis bestod av människor från just Paekje/Korea men jag vete fan.

Faktum är att Soga vid tillfällen höll så starka positioner att Nakatomi allierade sig med Mononobe-klanen just för att besegra Soga, vilket de inte lyckades med.

Just det, ja. Istället fick de äran att dyka upp hos Bruce Willis i Die Hard istället. Det är ju också ett öde kan man tycka.
Citera
2018-05-31, 12:10
  #6177
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Just det, ja. Istället fick de äran att dyka upp hos Bruce Willis i Die Hard istället. Det är ju också ett öde kan man tycka.

Haha ja, det är väl en tröst om någon. Skämt åsido förstår jag inte hur du lyckades blanda ihop Nakatomi och Soga? Är ju en av de mest kända fejderna (nåja) från den perioden. Du har brutit ditt nyårslöfte eller hur?
Citera
2018-05-31, 12:48
  #6178
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Haha ja, det är väl en tröst om någon. Skämt åsido förstår jag inte hur du lyckades blanda ihop Nakatomi och Soga? Är ju en av de mest kända fejderna (nåja) från den perioden. Du har brutit ditt nyårslöfte eller hur?

Just Nakatomi och Soga var det nog mer än femton år sedan jag läste om dem senast. Då i Samson, som inte direkt är detaljerad. Men de senaste dagarna har jag läst om gamla Korea (三国史 som en liten lustighet) och insåg då hur många olika flyktingvågor de genomgick på den tiden.
部民生 är exempelvis något jag inte kände till tidigare.
Citera
2018-05-31, 13:47
  #6179
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Paekje hade starka förbindelser med Yamato och kan i det närmaste beskrivas som en "blodsförvant" då Yamato skickade i stort sett hela sin militära flotta för att försöka slå ut alliansen Shilla+Tang när de krigade mot Paekje, vilket gick åt helvete men därefter flydde stora delar av nobiliteten av Paekje till just Yamato och fick så småning om officiell status inom det japanska kungahuset.

Kollade precis upp Shilla och det är ju Shinra 新羅 Är det därifrån Square fick namnet till Shinra Corporation (神羅) i FF7?
Citera
2018-05-31, 14:10
  #6180
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Just Nakatomi och Soga var det nog mer än femton år sedan jag läste om dem senast. Då i Samson, som inte direkt är detaljerad. Men de senaste dagarna har jag läst om gamla Korea (三国史 som en liten lustighet) och insåg då hur många olika flyktingvågor de genomgick på den tiden.
部民生 är exempelvis något jag inte kände till tidigare.

三国史, vilken upplaga? Den japanska? Är kul att du läser på om närliggande länder men tyvärr är litteraturen kraftigt förvrängd om båda sidor sundet, även om det någonstans måste komma till ett konsensus så tror jag det är bra att ha strikt källkritiska ögon när man forskar i dessa saker, vilket jag förvisso vet att du redan har men många gånger blir det fan larvigt hur vissa historier skiljer sig så pass mycket enbart pga historia/politik.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Kollade precis upp Shilla och det är ju Shinra 新羅 Är det därifrån Square fick namnet till Shinra Corporation (神羅) i FF7?

Då det på japanska och koreanska inte skiljer sig i namnet (koreanska namnet är precis som det japanska namnet för Shilla/Silla/Shinra/Sinla just 新羅 eller 新羅国) så det är inte helt omöjligt. Square är ju kända för att ta influenser från alla möjliga historier och bygga vidare på dessa.

Notera att det än idag råder i Korea en stark kontrast till de provinser som tidigare var Shilla/Paekje, där majoriteten är vänster rent politiskt i fd Paekje-land (Jeongmu) och Shilla-land (Kyongsang) där man traditionellt är rå-konservativa. Traditionellt vare sig gifter sig över de gränserna och har sina totalt unika dialekter vilket gör att det än idag och under stora delar av det som idag är Sydkorea hittar vi de största metropolerna utanför Pyongyang/Seoul i just det konservativa fd Shilla medan förlorarna blev de i Paekje/Kudara, vilket resulterat i att de är den "minst" utvecklade delen av landet i relation till befolkning medan sydöst är där mest befolkat med Pusan som näst största stad.

Lite kul info, kanske inte passande i Japantråden men ja.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2251729

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback