Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-03, 16:41
  #13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Och med ditt inlägg lyckades du verkligen bevisa det. Allt jag ser dig göra på Flashback är att komma med oneliners, oftast bestående av förolämpningar. Aldrig har jag sett dig diskutera någonting, så vad du tycker är föga relevant. Jag menar, se bara på dina oerhört debatterande och informationsrika inlägg i den här tråden.

Att du lyckas spotta ur dig 31 inlägg per dag påvisar bara vilken intetsägande pajas du är.

Hur kan din irrelevante pop-psykologi leda till ett pro-argument om fungerande diktatur?
Citera
2013-11-03, 16:44
  #14
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Varför är det naivt att tro på en "snäll diktator"? Ordet snäll är även ett väldigt luddigt ord i ämnet.

Snäll, sympatisk det kvittar vad vi kallar det.

Vi säger jag blev diktator i nordkoera imorgon. Enligt mig själv hade jag kunnat göra underverk, jag hade till och med infört någon typ av direktdemokrati och avsatt mig själv efter jag fått fart på landet enligt mitt synsätt.
Men hur länge hade jag kunnat ha kontroll över landet tror du utan värsta mördarpatrullen som fixade oliktänkande som är beredda att ta till våld för att få bort mig?
Du måste vara värsta psykopaten, korrupt och slug som fan för att hålla kontroll som diktator. Den nuvarande tjommen där borta, tror vi ens han är en diktator eller snarare marionettgubbe?
Citera
2013-11-03, 16:55
  #15
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Snäll, sympatisk det kvittar vad vi kallar det.

Vi säger jag blev diktator i nordkoera imorgon. Enligt mig själv hade jag kunnat göra underverk, jag hade till och med infört någon typ av direktdemokrati och avsatt mig själv efter jag fått fart på landet enligt mitt synsätt.
Men hur länge hade jag kunnat ha kontroll över landet tror du utan värsta mördarpatrullen som fixade oliktänkande som är beredda att ta till våld för att få bort mig?
Du måste vara värsta psykopaten, korrupt och slug som fan för att hålla kontroll som diktator. Den nuvarande tjommen där borta, tror vi ens han är en diktator eller snarare marionettgubbe?
Är det därför du tycker att det är naivt av mig att vilja ha diktatur, för att det skulle finnas motståndsgrupper som vill mörda ledaren? Givetvis skulle man sätta in rigorösa skyddssystem för att försöka skydda honom.
Citera
2013-11-03, 17:02
  #16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Är det därför du tycker att det är naivt av mig att vilja ha diktatur, för att det skulle finnas motståndsgrupper som vill mörda ledaren? Givetvis skulle man sätta in rigorösa skyddssystem för att försöka skydda honom.

Vilket ju tydligt pekar på dysfunktionaliteten i diktatur. Det blir till omfattande maktkamper.
Citera
2013-11-03, 20:06
  #17
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Är det därför du tycker att det är naivt av mig att vilja ha diktatur, för att det skulle finnas motståndsgrupper som vill mörda ledaren? Givetvis skulle man sätta in rigorösa skyddssystem för att försöka skydda honom.

Det naiva är att du tror på någon magisk snubbe som ska leda allt helt perfa. Det blir samma gamla vanliga elände som vi försöker få bort. Vi kan ju ge vår kung makten tillbaka då, tycker du det är ett steg frammåt?
Citera
2013-11-03, 20:54
  #18
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Det naiva är att du tror på någon magisk snubbe som ska leda allt helt perfa. Det blir samma gamla vanliga elände som vi försöker få bort. Vi kan ju ge vår kung makten tillbaka då, tycker du det är ett steg frammåt?
Jag har inte nämnt någon "magisk snubbe" och heller inte sagt "perfa", det är någonting du har hittat på. Så med andra ord har du ingenting att komma med, mer än att det skulle finnas säkerhetsrisker för själva diktatorn?

Nej, jag vill inte att vår kung ska styra Sverige.
Citera
2013-11-03, 21:11
  #19
Medlem
derivats avatar
En "sympatisk person med genuina mål och vetskap om människan" som du kallar det är en magisk snubbe för den icke-naiva.
Citera
2013-11-03, 21:56
  #20
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
En "sympatisk person med genuina mål och vetskap om människan" som du kallar det är en magisk snubbe för den icke-naiva.
Återigen, du har alltså ingenting att komma med - mer än att diktatorer behöver en hög säkerhet. Allt du ville var att leka smart och säga att jag har fel. Men du lyckades inte klämma ur dig mer än förolämpningar och pubertala försök att fördumma min åsikt.

Det här var sista gången jag ger mig in i en diskussion där öppningsinlägget ser ut så här:

Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Då får du nog tänka om, det låter naivt att tro på en snäll diktator. Dessutom är det väll rätt mekigt för en snäll person att bli diktator.
Det du nog egentligen vill är att få bort eliten. Styra landet med exempelvis direktdemokrati.
Mekigt? Väll? Hade jag velat ha en direktdemokrati så hade jag skrivit det. Om du inte förstått det så är det en ganska stor skillnad mellan diktatur och direktdemokrati.
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Dessutom är det väll rätt mekigt för en snäll person att bli diktator
Herregud..
Citera
2013-11-03, 22:01
  #21
Medlem
Nexeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
TROTS att "andlig vetenskap" tydligt är utan ett pålitligt underlag, inte har nån allmän funktionell metodologi och är i mer konflikt med sig själv än med världsbilder som t.ex. rationalismen?

Nåväl, eftersom ditt ego dominerar din världsbild och kräver att förstå allt, låt oss då vara lite mer rationella. Jag skrev texten ganska lättvindigt och borde varit tydligare i mitt anförande. Det jag egentligen menade med andlig vetenskap var inte att lyfta upp någon New Age agenda med andlighet/spiritualitet i fokus, utan snarare att påpeka det emotionella tomrummet i världen som följaktligen leder in oss i en falsk tidsbaserad illusion och falska begär istället för sann upplysning om livets frukt. Man behöver inte vara en guru för att komma till insikt, utan det räcker med att bli varse om människans emotionella, psykiska och fysiska livsfaser och hur dessa påverkar, och sedan integrera dessa på rätt sätt för att återställa balans.


Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inte en majoritet som har ett så extremt trygghets-behov, att det blir nödvändigt att konstruera extrakosmiska, metafysiska arguments from ignorance för att fylla kunskaps-luckorna.

Som sagt, andlighet i form av emotionell mognad istället för ytliga begär, och gudomlighet i form av ökad fysisk, psykisk och emotionell närvaro i nuet vilket leder till vårt autentiska sätt att vara och därmed lösgör oss från vår tidsbaserade och distraherade illusion. Inget hokuspokus.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Trams. Ge människan hyggliga grundvillkor, och det finns inte så mycket att bråka om. Det är överlag vilsna pseudo-filosofer och sociopater som tyckar att detta inte räckar för en dräglig tillvaro.

Och varför finns det inte då så mycket att bråka om? Eftersom fred är ett konstant och evigt tillstånd. Obalansen härrör ur våra falska begär om att ändra på fysiska förhållanden för att stilla våra behov och beroenden som grundar sig i emotionell obalans.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kanske är ditt eget perspektiv som spökar, snarere än att du ser verkligheten.

Jag har ett bredare perspektiv än dig eftersom jag kommit till insikt om att vår psykiska identitet, dvs vårt ego, är begränsat. Vår ständiga inre närvaro ser, hör och vet allt eftersom det är bundet till livets kraft i sig, och inte mentala konstruktioner.
__________________
Senast redigerad av Nexeu 2013-11-03 kl. 22:17.
Citera
2013-11-03, 22:08
  #22
Medlem
Nexeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Det krävs att medvetandenivån höjs och människor slutar söka svar utanför sig själva. Men jag är också övertygad om att vi behöver vara tillsammans. Vi behöver hjälpa, stötta och uppmuntra varandra att våga utmana våra rädslor. Dom rädslor som gör att vi håller fast vid illusionen.

Något som är riktigt glädjande är att fler och fler börjar ifrågasätta och inse att det är dom själva som skapar sin verklighet. Vi kan faktiskt göra något åt det här. Det är vi själva som skapar alla måsten och krav, plikter och skyldigheter. När vi ser igenom illusionen inser vi ganska snabbt att det mesta är "bullshit" som vi dock någonstans ändå valt att uppleva.

Det är underlättande att luta sig tillbaka på någon annan, men riktig förändring kan man enbart uppnå inom sig själv. Problemet är att våra liv går ut på att anpassa oss till och efter andra vilket har lett till att vi aldrig har gjort något riktigt för oss själva. Vi är allergiska mot att hjälpa oss själva eftersom vi drillas in i att endast vara en komponent av samhällsmaskineriet.
Citera
2013-11-04, 02:48
  #23
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Återigen, du har alltså ingenting att komma med - mer än att diktatorer behöver en hög säkerhet. Allt du ville var att leka smart och säga att jag har fel. Men du lyckades inte klämma ur dig mer än förolämpningar och pubertala försök att fördumma min åsikt.

Det här var sista gången jag ger mig in i en diskussion där öppningsinlägget ser ut så här:


Mekigt? Väll? Hade jag velat ha en direktdemokrati så hade jag skrivit det. Om du inte förstått det så är det en ganska stor skillnad mellan diktatur och direktdemokrati.

Herregud..

Ja ok du vill väll ha en diktator som styr över dig, får väll hoppas du får det en vacker dag då.

Hade varit intressant om Du ville namnge några kandidater du vill lyda under, åtminstonde en?
Citera
2013-11-04, 11:31
  #24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexeu
Nåväl, eftersom ditt ego dominerar din världsbild och kräver att förstå allt, låt oss då vara lite mer rationella.

Vad har rationalitet med 'egot' att göra?

Citat:
Det jag egentligen menade med andlig vetenskap var inte att lyfta upp någon New Age agenda med andlighet/spiritualitet i fokus, utan snarare att påpeka det emotionella tomrummet i världen som följaktligen leder in oss i en falsk tidsbaserad illusion och falska begär istället för sann upplysning om livets frukt.

Vilket bara är den vanliga urvattnade västliga versionen av post-freudianism, bhakti och möjligen lite tredjehands-buddhism.

Citat:
Man behöver inte vara en guru för att komma till insikt, utan det räcker med att bli varse om människans emotionella, psykiska och fysiska livsfaser och hur dessa påverkar, och sedan integrera dessa på rätt sätt för att återställa balans.

Och vilken av dom metoder för detta som hittills har presenterats förespräkar du och varför?

Citat:
Som sagt, andlighet i form av emotionell mognad istället för ytliga begär,.....

Vilket inte sägar nånting.

Citat:
och gudomlighet i form av ökad fysisk, psykisk och emotionell närvaro i nuet vilket leder till vårt autentiska sätt att vara och därmed lösgör oss från vår tidsbaserade och distraherade illusion.

Mantra-mässande av halvstekt importerat asiatisk filosofi synkretiserat med västliga religion till den vanliga new-age smeten.

Citat:
Inget hokuspokus.

Korrekt, bara retorik.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Trams. Ge människan hyggliga grundvillkor, och det finns inte så mycket att bråka om.

Citat:
Ursprungligen postat av Nexeu
Och varför finns det inte då så mycket att bråka om?

Du kanske projicerar från dig själv, om du anser att man är motiverat till att bråka även med "hyggliga grundvillkor". Eller är det en dumfråga du ställar?

Citat:
Eftersom fred är ett konstant och evigt tillstånd.

Möjligen i nån flum-ideologi eller flum-ideologiska attityder du har om intern- eller extra-kosmiska ideal-tillstånd.

Citat:
Obalansen härrör ur våra falska begär om att ändra på fysiska förhållanden för att stilla våra behov och beroenden som grundar sig i emotionell obalans.

Jaja, kliv nu ner från såpboxen och presenter en icke-dualism som är annat än oratorisk.

Citat:
Jag har ett bredare perspektiv än dig eftersom jag kommit till insikt om att vår psykiska identitet, dvs vårt ego, är begränsat.

Du har ingensomhelst anledning till denna megalomani, eftersom du inte vet ett dyft om min faktiska kunskap eller min position.

Citat:
Vår ständiga inre närvaro ser, hör och vet allt eftersom det är bundet till livets kraft i sig, och inte mentala konstruktioner.

Nej, det "är inte bara så", som svar på ditt "det är bara så".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback