Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-09, 11:37
  #1
Medlem
Jag förväntar mig att den kommer att öka en bit de närmaste dagarna.
Den 12:e ställer de upp på Jeopardy med en "snäv" AI.
Detta sänds på nationell tv och borde fungera som bra PR.
Den möter riktigt bra mänskligt motstånd som Jennings.

Att ibm överhuvudtaget ställer upp betyder att de tror sig ha en chans att vinna eller imponera stort.
Vad jag har sett så är det ganska imponerande vilka svar man kan få ur ostrukturerad text. (utan någon egentlig förståelse för innehållet)

Googla jeopardy watson ibm
Citera
2011-02-09, 11:49
  #2
Medlem
ryamattas avatar
Okej, och vad ska vi diskutera?
Citera
2011-02-09, 12:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryamatta
Okej, och vad ska vi diskutera?

Vet inte. Måste det diskuteras?
Jag har fått bra tips tidigare vad som bör köpas och tänkte därför dela med mig.
Citera
2011-02-09, 12:37
  #4
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Vet inte. Måste det diskuteras?
Jag har fått bra tips tidigare vad som bör köpas och tänkte därför dela med mig.

Japp, det är därför det kallas ett "diskussionsforum".
Citera
2011-02-09, 12:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Japp, det är därför det kallas ett "diskussionsforum".

Nu har vi löst problemet iaf...
Citera
2011-02-09, 13:08
  #6
Medlem
Drakstormens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryamatta
Okej, och vad ska vi diskutera?

IBM?
Citera
2013-11-01, 03:25
  #7
Medlem
waxizs avatar
International Business Machines - IBM (USA)

Tycker det ar extremt fa kopvarda aktier idag om man kollar pa borsen, det mesta ser oerhort dyrt ut och mer generella indikatorer visar att bade S&P och OMX ar nara en topp. En av de mer kopvarda aktierna jag har agt ett tag utan nagon uppgang ar dock IBM. I mina ogon sa ar detta en helt fantastisk aktie som fortjanar ett hogre pris an idag, tankte dock om ni har kunde fa upp mina ogon varfor den inte ar kopvard.

Det vill saga, klanka ner pa aktien!
Citera
2013-11-01, 03:37
  #8
Medlem
hooomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Tycker det ar extremt fa kopvarda aktier idag om man kollar pa borsen, det mesta ser oerhort dyrt ut och mer generella indikatorer visar att bade S&P och OMX ar nara en topp. En av de mer kopvarda aktierna jag har agt ett tag utan nagon uppgang ar dock IBM. I mina ogon sa ar detta en helt fantastisk aktie som fortjanar ett hogre pris an idag, tankte dock om ni har kunde fa upp mina ogon varfor den inte ar kopvard.

Det vill saga, klanka ner pa aktien!

Vilka är dessa "generella indikatorer" som visar detta?

Inte så att jag misstror dig, men med tanken att 99,9% av alla som skriver här kan inte något som helst inom riktig finans, så är jag verkligen överraskad över att få träffa en av de som kan läsa av vad som egentligen händer i branschen.
Citera
2013-11-03, 02:02
  #9
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooomer
Vilka är dessa "generella indikatorer" som visar detta?

Inte så att jag misstror dig, men med tanken att 99,9% av alla som skriver här kan inte något som helst inom riktig finans, så är jag verkligen överraskad över att få träffa en av de som kan läsa av vad som egentligen händer i branschen.

De starkaste just nu tycker jag ar att kolla pa yield och P/E ratio pa S&P500 till exempel. Man ser tydligt hur hog vardering det ar just nu. Belaningsgraden pa aktier ligger ocksa valdigt hogt vilket historiskt har haft bra korrelation med hog vardering. Mer mjuka saker som sunt fornuft nar IT-bolag varderas till 1000p/e eller Zalando varderas till 1/5 av H&M (som enligt alla DCF analyser jag gjort ar overvarderat nu).

Det var ett axplock av mer generella samt mer specifika som stoder de generella.

Vantar dock fortfarande pa att konjukturbarometern ska upp over 110.

Kan val dock tillaga att generellt sa baserar jag oftast mina beslut pa DCF-analyser snarare an indikatorer. Jag blir dock mer forsiktig nar jag ser tecken pa en lyrisk marknad.
Citera
2013-11-03, 02:23
  #10
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Kan val dock tillaga att generellt sa baserar jag oftast mina beslut pa DCF-analyser snarare an indikatorer. Jag blir dock mer forsiktig nar jag ser tecken pa en lyrisk marknad.

Jag har ett enkelt knep för att fixa biffen och göra så värderingarna ser mer aptitliga ut när vi jobbar med DCF. Gå in i din DCF-excelsnurra och ändra den eviga tillväxttakten uppåt några procentenheter. Ser det fortfarande inte tillräckligt billigt ut, höj kassaflödesestimaten något. Funkar det trots allt inte, minska WACCen no matter what. Sänk riskpremien och den riskfria räntan, så länge du får ned diskonteringsräntan. Är man tillräckligt beslutsam och bestämd att något bolag är intressant, går det att fixa så att det ser undervärderat ut.

Vad är storyn i IBM, varför är det intressant anser du? Tror du inte att det är lättare att hitta felprissättningar i mindre bolag, om du nu anser att börsen i stort är dyr?
Citera
2013-11-03, 09:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag har ett enkelt knep för att fixa biffen och göra så värderingarna ser mer aptitliga ut när vi jobbar med DCF. Gå in i din DCF-excelsnurra och ändra den eviga tillväxttakten uppåt några procentenheter. Ser det fortfarande inte tillräckligt billigt ut, höj kassaflödesestimaten något. Funkar det trots allt inte, minska WACCen no matter what. Sänk riskpremien och den riskfria räntan, så länge du får ned diskonteringsräntan. Är man tillräckligt beslutsam och bestämd att något bolag är intressant, går det att fixa så att det ser undervärderat ut.

Vad är storyn i IBM, varför är det intressant anser du? Tror du inte att det är lättare att hitta felprissättningar i mindre bolag, om du nu anser att börsen i stort är dyr?

Hahaha! Bra där Caparzo! Sågar du DCFens existens?

Det som gäller är att man redan innan analysen bestämmer sig för en lämplig WACC och att den eviga tillväxten maximalt uppgår till det långsiktiga inflationsmålet. Då går man inte i den klassiska "frisera-till-det"-fällan.
Citera
2013-11-04, 05:53
  #12
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Hahaha! Bra där Caparzo! Sågar du DCFens existens?

Det som gäller är att man redan innan analysen bestämmer sig för en lämplig WACC och att den eviga tillväxten maximalt uppgår till det långsiktiga inflationsmålet. Då går man inte i den klassiska "frisera-till-det"-fällan.

Precis som Dealbreaker sager sa satter man sadana parametrar innan man tittar pa foretagen. Eviga tillvaxen hamnar alltid pa 2%, oavsett foretag.

Informationen kring smaforetag ar i 90% for dalig, sa att man inte kan gora en vettig analys. Dessutom okar konkurrensrisken enormt da det (beroende pa bransch) ofta ar valdigt svart att slass mot jattarna, lyckas man dock sa brukar det ga bra. Men risken ar helt enkelt for hog, for dalig information, vilket leder till allt for tidskravande for en person som inte befinner sig i Sverige just nu och saledes inte kan ringa upp personal och snacka med dem.

Generellt slass jag fortfarande med mig sjalv gallande om det ar mojligt att fa overavkastning (hitta felvarderade aktier) eller inte. Allt sager att det ska vara mojligt da jag inte tror pa den rationella manniskan. Dock visar ju all forskning pa motsatsen, vilket gor att jag fortsatter forsoka. Tror dock man kan hitta felvarderingar i samtliga bolag, flash-kraschen ar ju ett bra exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback