2005-07-09, 15:42
Bannlyst
Jag har hört att man inte ska dricka vatten under styrketräning (!) då det lägger sig mellan musklerna och huden vilket medför att muskeln ser "slapp" ut. Stämmer detta eller är det bara en träningsmyt? Det har ju även påpekats hur otroligt viktigt det är att dricka vatten under träningens gång, men gäller detta styrketräning?
Citera
2005-07-09, 15:47
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kahbal
Jag har hört att man inte ska dricka vatten under styrketräning (!) då det lägger sig mellan musklerna och huden vilket medför att muskeln ser "slapp" ut. Stämmer detta eller är det bara en träningsmyt? Det har ju även påpekats hur otroligt viktigt det är att dricka vatten under träningens gång, men gäller detta styrketräning?

Vem har sagt det?
Citera
2005-07-09, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Vem har sagt det?

En kompis hade hört det från en gyminstruktör
Citera
2005-07-09, 16:36
Medlem
sceptics avatar
Låt oss anta att vattnet gör att muskeln ser slapp ut, gör det så mycket? Effekten lär ju vara hyfsat temporär (han kan ju inte ha menat att vattnet skulle stanna där för evigt?). Den lilla "nackdelen" tar jag gärna mot att jag slipper bli uttorkad på gymmet och kanske drabbas av vätskebrist.
Citera
2005-07-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ehm, jag har svårt att se någon anledning till att det skulle bli så. Anledningen till att man bör dricka när man tränar är för att man svettas. I och med svettningen förlorar man vätska och mineraler (mest salt). Därför blir blodet salthaltigare. När du har svettats ca två liter (olika för olika människor) börjar din prestationsförmåga sjunka, eftersom förbränningen i cellerna påverkas av vätskeförlusten. Genom osmosen, kommer vatten som du tillför kroppen att först blandas ut i blodet och sedan ut till cellerna. Om det överhuvudtaget lägger sig något vatten mellan musklerna och huden så är det bara under själva träningen och kommer att transporteras bort så snart du är färdig. Men då vattnet överförs via osmos magsäcken-blod och blod-muskel har jag mycket svårt att se att en sådan vattenansamling du talar om är möjlig.
Citera
2005-07-10, 00:18
Bannlyst
Personligen får jag allvarlig huvudvärk när jag inte dricker vatten. Kan väl som sagt jämföras med vanlig träning eftersom man svettas.
Citera
2005-07-10, 00:25
Bannlyst
Okey Okey
Då antar jag att det bara var en myt och att jag trots allt kan dricka vatten under min träningspass, I'm glad!
Citera
2005-07-10, 11:28
Medlem
Alladins avatar
Citat:
och att jag trots allt kan dricka vatten under min träningspass, I'm glad!

Inte "kan" utan SKALL.
Citera
2005-07-10, 14:45
Medlem
jag har altid hört att man ska dricka mkt vatten på trännings passet och efter då du behöver fylla på vattennivåerna
Citera
2005-07-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slickvic
jag har altid hört att man ska dricka mkt vatten på trännings passet och efter då du behöver fylla på vattennivåerna
Drick mycket vatten innan träningen för att förebygga.
Citera
2005-07-10, 16:54
Medlem
Kip_wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Inte "kan" utan SKALL.

så sant så sant
Citera
2005-07-13, 19:06
Medlem
Det var nog bland det mest dummaste jag har hört, knappast att en gyminstruktör har sagt det.. Det låter lika dumt som att säga att man inte ska äta mat när man är utsvulten!

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in