2009-04-30, 10:02
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Då är det bra, det är svagt svagt gult.
så några 5-6 liter räcker inte för att överdosera vatten då?
Bra.

Tack för snabbt svar.
Det låter ju skitbra, perfekt färg på pisset då i sådana fall! Men tänk på att dricka ofta, så du inte är temporärt "dehydrerad" typ exempel, bli aldrig törstig Blir man törstig har man druckit för lite, undantaget är väl ett hårt löppass eller gympass. Men annars så.

5-6 liter är absolut ingen fara, kroppen klarar ta hand om bra mycket mer än så. Vet inte var gränsen går men det var någon kvinna för ett par år sedan (när det var populärt att ha vattenflaska med sig 24/7) som drack hela tiden och dog för hjärnan blev vätskefylld. Hon låg väl på 15 liter om dagen om jag minns rätt. Hon hade säkert andra nedsatta funktioner i kroppen också, som bidrog till att kroppen inte kunde göra sig av med det överblivna vattnet!
Citera
2009-04-30, 10:27
Bannlyst
Det beror tydligen på hur mycket du dricker inom en viss tid.

Enligt wiki har folk dött i vatten-drickar tävlingar när dom har druckit mer än 10l på några minuter bara.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

elektrolyt-balansen rubbas i kroppen om man dricker för mycket vatten. För att motverka detta är bla salt och mineraler viktigt att få i sig.

"Salta extra på maten" säger alltid min mor när det är riktigt varmt på sommaren eller när man skall utomland.
För att kompensera för allt vatten man drick då. Låter vettigt.
Citera
2009-04-30, 10:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
Det beror tydligen på hur mycket du dricker inom en viss tid.

Enligt wiki har folk dött i vatten-drickar tävlingar när dom har druckit mer än 10l på några minuter bara.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

elektrolyt-balansen rubbas i kroppen om man dricker för mycket vatten. För att motverka detta är bla salt och mineraler viktigt att få i sig.

"Salta extra på maten" säger alltid min mor när det är riktigt varmt på sommaren eller när man skall utomland.
För att kompensera för allt vatten man drick då. Låter vettigt.
Därför skall man dricka lite, och ofta!
Och lyssna på kroppen så händer inte detta. Men självklart är det möjligt. Känner man sig suger på salt, så äter man salt osv.

Citat:
If you're hungry, you eat. If you're tierd, you sleep!
Citera
2009-04-30, 11:31
Medlem
Yollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yollo
Läser om många som drar i sig flertalet liter vätska under ett träningspass, jag har gjort samma och det resulterar endast i 4-5piss besök närmsta 1-2timmarna. Ser absolut ingen poäng i att sätta i sig en halv bassäng under ett träningspass, 1liter vatten under mitt tärningspass som vara en timme verkar fungera ypperligt.

Någon som kan argumentera för en konsumption på 2-3liter under ett vanligt gympass?
Citera
2009-04-30, 11:50
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yollo
Någon som kan argumentera för en konsumption på 2-3liter under ett vanligt gympass?
Verkar överdrivet mycket. Men behöver man det så visst! Alla är ju olika. Var aldrig törstig och pissa aldrig gult, drick ofta.

Om det innebär att man behöver 2-3 liter vatten så får det väl bli så!
Citera
2009-04-30, 12:11
Medlem
phixiuss avatar
dricker du 10 liter på några minuter pallar inte levern/njuren med det. Man blir "vattenförgiftad". Men självklart ska man dricka under gympass, kanske
0,5-2 liter. tycker sj 2 liter är för mkt, man blir bara trött o konstig av det. pissar som ett as efter :O men 1 liter kanske vad ja tycker
mvh
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in