2020-12-30, 15:50
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka räknar du till dessa, finska?
Spanska och italienska, fast de har nog inte fast betoning, vid närmare eftertanke.
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Inte för någorlunda tränade finska öron i alla fall. Det kan i och för sig bero på att jag har teorin i bakhuvudet och tänker på det hela tiden, och lyssnar väldigt noga, just för att snappa upp uttalet på ord som jag är osäker på.
Finlandssvenskan gör ingen åtskillnad, så du måste lyssna på Sverigesvenska för att höra skillnader.
Citera
2020-12-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Finlandssvenskan gör ingen åtskillnad, så du måste lyssna på Sverigesvenska för att höra skillnader.

Så är det ju, när det gäller accent. Sen har många finlandssvenska dialekter (österbottniska) orsakat mest problem vad gäller att överhuvudtaget förstå vad folk säger. Det problemet har jag aldrig haft i Sverige, bortsett från kanske fall där folk pratat någon typ av brutalskånska.
Citera
2020-12-30, 18:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Spanska och italienska, fast de har nog inte fast betoning, vid närmare eftertanke.

Nej, dina enkla uttal är nog bara något som inte finns i verkligheten. Finskan brukar ju lyftas fram för att det är konsekvent och rumänskan brukar också figurera när det talas om »enkla« uttal. Men jag vet inte, det finns inget som är enkelt om man inte kan det.

För övrigt tycker jag att svenskar accepterar avvikande uttal i hög grad. Det kan ju ha att göra med att Sverige har många olika dialekter, att det funnits många arbetande finländare i landet som skapat en helt egen prosodi och inte minst att rikets drottning inte fått till uttalet på 45 år.
Citera
2020-12-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Olle Josephson från dåvarande Spårknämnden skrev följande för snart tjugo år sedan:

Aa kanske det. Måste släppa det här nu.
Citera
2020-12-30, 18:52
Medlem
Citat:
Som svensk bryr man sig inte om småsaker som att glömma bestämd form i något enskild exempel. Du fokuserar så mycket på att uttrycka dig grammatiskt korrekt hela tiden, men lägger du lika mycket tid på att få ett bra uttal? Det svåraste med svenska språket torde vara uttalet.

Jag förstår. Jag förstår själva betydelsen när det står utan artikel så det är inga problem. Jag pratar flytande och uttalar rätt. Min fru är svensk vilket hjälper mycket.
Citera
2020-12-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Jag förstår. Jag förstår själva betydelsen när det står utan artikel så det är inga problem. Jag pratar flytande och uttalar rätt. Min fru är svensk vilket hjälper mycket.
Ja nakna substantiv skapar inga som helst problem för förståelsen men man skulle själv också kunna använda dem vid behov. Många gånger är det läge att uttrycka sig så kort och koncist som möjligt och då vore det behändigt.
Citera
2020-12-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ja nakna substantiv skapar inga som helst problem för förståelsen men man skulle själv också kunna använda dem vid behov. Många gånger är det läge att uttrycka sig så kort och koncist som möjligt och då vore det behändigt.

Jag vet så klart de fasta uttrycken till ex :- åka buss, åka tåg osv men de andra kan vara knepiga 😀.
Citera
2020-12-30, 20:28
Medlem
Citat:
Jag vet så klart de fasta uttrycken till ex :- åka buss, åka tåg osv men de andra kan vara knepiga 😀.

Månne det finnas nåt annat språk med likadan "valfri" artikelanvändning enbart för de infödda.
Citera
2020-12-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Ja, man kan använda julen.

Det finns flera förhållanden som kan motivera utelämnad artikel och svag referens är ett av dem, men man kan använda obestämd artikel även med svag referens. Om du insisterar på att tänka i termer av att följa enkla regler:

1. Utgå för enkelhetens skull från att obestämd form singular används med obestämd artikel.
2. Lär dig de undantagsfall då obestämd artikel är ogrammatisk och obligatoriskt måste uteslutas. (Exemplet med tillsvidareanställningen hör inte till dem.)
3. Låt dig inte bevekas av att andra svensktalande utesluter den obestämda artikeln trots att de inte måste.

Utgå! Undanta! Uthärda! – En trestegsmetod till framgång! Låt oss kalla den UUU.

Så om tex:-
Om jag säger till en kompis " Jag tänkte köpa en bil"
Kompisen kan svara "Bil kan man köpa var som helst" tycker det låter rätt utan artikeln har jag förstått det rätt?
Citera
2020-12-30, 21:13
Medlem
Citat:
Så om tex:-
Om jag säger till en kompis " Jag tänkte köpa en bil"
Kompisen kan svara "Bil kan man köpa var som helst" tycker det låter rätt utan artikeln har jag förstått det rätt?
Jo, och du kan (ska) ju säga "jag tänkte köpa bil". Om du inte vill poängtera att du tänkt köpa bara en bil och inte fler.
Citera
2020-12-30, 21:25
Medlem
Nakna substantiv förekommer ju flitigt i lagtexter, och där har man motiverat användningen bl a med att använder man artiklar så måste man ibland skjuta in extra ord för att markera/betona att det handlar om antal. T ex i stället för att skriva "...får köpa en bil" skriver man "...får köpa högst en bil" eller liknande.
Citera
2020-12-30, 21:27
Medlem
Citat:
Jo, och du kan (ska) ju säga "jag tänkte köpa bil". Om du inte vill poängtera att du tänkt köpa bara en bil och inte fler.

Så det känns som att när man tar bort artikeln så låter det mer generellt "Köpa bil" = Vilken bil som helst.

och när man säger " köpa en bil" = vilket betyder också vilken bil som helst men då poängterar man att man köper "en" bil. Har jag förstått det rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in