2020-12-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag vill gärna ha garaget där. Säger man däremot bilar, går garage bra (men det är bara för att garage inte har en separat pluralform). Men det är bara min språkkänsla.

Jag det känns inte bra med "garage", tom min icke-infödda språkkänsla strätar emot, men jag vet inte riktigt varför. Många nakna ett-ord i singular är ju lika med pluralformen, t e hus. Kan det orsaka tolkningsproblem ibland, dvs. att man tolkar ordet som plural trots att det är menat som naken singularis?
Citera
2020-12-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Jag det känns inte bra med "garage", tom min icke-infödda språkkänsla strätar emot, men jag vet inte riktigt varför. Många nakna ett-ord i singular är ju lika med pluralformen, t e hus. Kan det orsaka tolkningsproblem ibland, dvs. att man tolkar ordet som plural trots att det är menat som naken singularis?

Vad är ditt modersmål?
Citera
2020-12-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Vad är ditt modersmål?
Finska
Citera
2020-12-30, 10:09
Medlem
Citat:
Finska

Men du skriver ju hur bra som helst på svenska. Detta med naket substantiv är verkligen knepigt. Mitt problem är att jag inte gillar att prata eller skriva fel 😁. Därför så ställer jag massa frågor.
Citera
2020-12-30, 10:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag vill gärna ha garaget där. Säger man däremot bilar, går garage bra (men det är bara för att garage inte har en separat pluralform). Men det är bara min språkkänsla.

För mig är det helt givet att det ska vara plural [bilar] eftersom det är något som inte endast gäller den utpekade bilen. Sedan är det en annan sak att lappen i sig tar sin utgångspunkt i fel företeelse. Det handlar ju egentligen om att det inte är tillåtet med bilar på innergården. Alla bilar lär nog inte ha tillträde till garaget.
Citera
2020-12-30, 10:25
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Men du skriver ju hur bra som helst på svenska. Detta med naket substantiv är verkligen knepigt. Mitt problem är att jag inte gillar att prata eller skriva fel 😁. Därför så ställer jag massa frågor.
Som svensk bryr man sig inte om småsaker som att glömma bestämd form i något enskild exempel. Du fokuserar så mycket på att uttrycka dig grammatiskt korrekt hela tiden, men lägger du lika mycket tid på att få ett bra uttal? Det svåraste med svenska språket torde vara uttalet.
Citera
2020-12-30, 10:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Olle Josephson från dåvarande Spårknämnden skrev följande för snart tjugo år sedan:

Citat:
Någon entydig rekommendation går därför inte att ge. Man får nöja sig med att citera Svenska Akademiens grammatik: - Användningen av naken nominalfras är ofullständigt kartlagd. - Här finns alltså (ett) utrymme och (en) frihet för (en) variation.
Citera
2020-12-30, 14:23
Medlem
Citat:
Som svensk bryr man sig inte om småsaker som att glömma bestämd form i något enskild exempel. Du fokuserar så mycket på att uttrycka dig grammatiskt korrekt hela tiden, men lägger du lika mycket tid på att få ett bra uttal? Det svåraste med svenska språket torde vara uttalet.

Jag har inga större problem med uttalet, varken med det "Sverigesvenska" eller finlandssvenska. Det enda är egentligen det som t ex Olle Kjellin kallar för l-n-r-problemet, dvs. att vissa, till synes tvåstaviga och "identiska" ord får grav accent medan andra får akut accent. T ex cykel (akut) men nyckel (grav), segel (akut) men prägel (grav), segel (akut) men spegel (grav) osv. Det finns ju annars tydliga regler men bland ord som slutar på -en, -el eller -er finns det "godtycklig" variation. Och det finns tom ord accenten avgör betydelsen, t ex regel (lås) med grav accent och regel (bestämmelse) med akut accent. Kjellin skriver så här om problemet:

För en infödd är det ju lättare: Han kan gå bakifrån och höra vilken accenttyp han uttalar ordet med. Den som lär sig svenska som främmande språk kan bara rekommenderas att vara alert på problemets existens, så att han är särskilt noggrann att memorisera sådana ord korrekt. (Olle Kjellin, Svensk prosodi i praktiken)
Citera
2020-12-30, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Vika språk har enkla uttal?
Citera
2020-12-30, 15:12
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Jag har inga större problem med uttalet, varken med det "Sverigesvenska" eller finlandssvenska. Det enda är egentligen det som t ex Olle Kjellin kallar för l-n-r-problemet, dvs. att vissa, till synes tvåstaviga och "identiska" ord får grav accent medan andra får akut accent. T ex cykel (akut) men nyckel (grav), segel (akut) men prägel (grav), segel (akut) men spegel (grav) osv. Det finns ju annars tydliga regler men bland ord som slutar på -en, -el eller -er finns det "godtycklig" variation. Och det finns tom ord accenten avgör betydelsen, t ex regel (lås) med grav accent och regel (bestämmelse) med akut accent. Kjellin skriver så här om problemet:

För en infödd är det ju lättare: Han kan gå bakifrån och höra vilken accenttyp han uttalar ordet med. Den som lär sig svenska som främmande språk kan bara rekommenderas att vara alert på problemets existens, så att han är särskilt noggrann att memorisera sådana ord korrekt. (Olle Kjellin, Svensk prosodi i praktiken)
Just grav och akut accent kan jag tänka mig är svårt att ens höra skillnad på för utländska öron.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vika språk har enkla uttal?
Språk med fast betoning och med få vokaler.
Citera
2020-12-30, 15:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Språk med fast betoning och med få vokaler.

Vilka räknar du till dessa, finska?
Citera
2020-12-30, 15:31
Medlem
Citat:
Just grav och akut accent kan jag tänka mig är svårt att ens höra skillnad på för utländska öron.
Inte för någorlunda tränade finska öron i alla fall. Det kan i och för sig bero på att jag har teorin i bakhuvudet och tänker på det hela tiden, och lyssnar väldigt noga, just för att snappa upp uttalet på ord som jag är osäker på.
Senast redigerad av KarlXVII 2020-12-30 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in