2021-06-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Nej, du har inte läst i SAG att högtider skrivs i obestämd form. Det du kan ha läst är i stället exempel på grammatiskt riktiga konstruktioner med högtider i obestämd form. Detta står i så fall inte i motsättning till att det finns grammatiskt riktiga konstruktioner med högtider i bestämd form som helt eller delvis kan överlappa semantiskt med de förra.

Det kanske är när man pratar om framtiden till exempel
" Jag ska börja träna efter midsommar" och sen när den varit kan man säga " Jag började träna efter midsommaren". Har jag förstått det rätt?
Citera
2021-06-20, 19:45
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
" Jag ska börja träna efter midsommar" och sen när den varit kan man säga " Jag började träna efter midsommaren". Har jag förstått det rätt?
Man kan säga "jag började träna efter midsommar", och då menar man den senaste midsommaren, om det inte är i t.ex. en berättande text.
Citera
2021-06-20, 20:11
Medlem
Citat:

grrrrrrrr, så förrviande 😁
Citera
2021-06-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Man kan säga "jag började träna efter midsommar", och då menar man den senaste midsommaren, om det inte är i t.ex. en berättande text.
förvirrande 😄😄
Citera
2021-06-20, 20:36
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Nej, varför tror du egentligen det?
Citera
2021-06-20, 20:46
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin

Detta är en generell pragmatisk regel som gäller alla substantiv och inte någon grammatisk regel kopplad till substantivets form. Om jag frågar "Vad hände egentligen efter valet?" – och inget i sammanhanget direkt pekar på något annat – förutsätts det att jag pratar om det senaste valet och inte 1970 eller 1982. Det går utan vidare att säga "jag började träna efter midsommar för sjutton år sedan".

De uttryck som strängt syftar på senast inträffade är i torsdags, i somras, i julas, osv. Det lär gå att säga i midsomras.
Senast redigerad av NoggerChoc 2021-06-20 kl. 21:14.
Citera
2021-06-20, 20:49
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Detta är en generell pragmatisk regel som gäller alla substantiv och inte någon grammatisk regel kopplad till substantivets form. Om jag frågar "Vad hände egentligen efter valet?" – och inget i sammanhanget direkt pekar på något annat – förutsätts det att jag pratar om det senaste valet och inte 1970 eller 1982. Det går utan vidare att säga "jag började träna efter midsommar för sjutton år sedan".
Hm, helt riktigt. Mayur kan bortse från mitt svar.
Citera
2021-06-20, 22:18
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

De uttryck som strängt syftar på senast inträffade är i torsdags, i somras, i julas, osv. Det lär gå att säga i midsomras.

Och även ”i nättras”, syftande på den natt som just passerat. Till skillnad från ”i natt kommer det att bli svettigt”.
Citera
2021-06-21, 00:46
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Och även ”i nättras”, syftande på den natt som just passerat. Till skillnad från ”i natt kommer det att bli svettigt”.

Inte nödvändigtvis till någon skillnad. "I natt blev det svettigt" med syftning på den förflutna är helt i sin ordning.
Citera
2021-06-21, 10:25
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis till någon skillnad. "I natt blev det svettigt" med syftning på den förflutna är helt i sin ordning.

Visst, det är korrekt, men jag tycker det är något där som gnisslar lite om man spetsar öronen. Nu är ju uttrycket ”i nättras” en relativt lokal företeelse, men att den överhuvudtaget finns tyder på att någon gehörsstark person eller grupp har tyckt sig se ett behov av den.
Citera
2021-06-22, 20:09
Medlem
ok detta var droppen som fick bägaren att rinna över 😁.

Idag läste jag " Varje steg hon tar är ett projekt, ramlar hon eller benen viker sig så finns det inte en chans att rädda UPP det.

Säger man rädda upp?
Citera
2021-06-22, 21:26
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
ok detta var droppen som fick bägaren att rinna över 😁.

Idag läste jag " Varje steg hon tar är ett projekt, ramlar hon eller benen viker sig så finns det inte en chans att rädda UPP det.

Säger man rädda upp?

Kan du ge en länk? Det är förmodligen korrekturfel för räta upp. Man räddar upp någon ur havet men rätar upp ett ben som vikt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in