Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Hm, det bästa är nog trots allt att låta katten få ett nytt hem medan den är liten och söt.
Funkar det för dej att ta allergimedicin, städa ordentligt, inte peta dej i ögat, ha designerade rum katten får vara i, så kör på. Det kan gå åt vilket håll som helst.
Du ska ABSOLUT INTE hålla på att bada din katt varken i vatten eller med schampo som en åtgärd för att bli av med allergin. Katter ska bara badas om de är rejält nedsmutsade. Vi har vita birma- långhåriga jävlar- de tvättas högst 2 gr om året. De är stora delar av året utekatter men de fixar sin hygien och immunförsvar själva.
(Agria t ex rekommenderar långhåriga katter bad varannan månad, det finns ingen mening med det för t ex skogis eller birma. Utställningskatter får ofta problem iom att de badas för ofta.)
Skrev ovanför att min allergi i princip är borta, men även om den inte hade varit det eller om den kommer tillbaka så tänker jag ju inte ge bort min katt. Detta gjorde jag klart i början.
Som någon annan skrev behöver man inte heller bada katten utan torka av den med en blöt trasa då och då om man nu har stora problem med allergi. Har aldrig heller hört att det ska vara dåligt för katter att bada, men självklart säger det sig själv att man inte ska överdriva med det, utan att bara göra det någon gång då och då. Dessutom pratar vi inte om kattens hygien här utan allergener som bland annat kan finnas i kattens päls och som kan avhjälpas med bad. Problem säger du. Vad för problem och hur vanliga är dessa?