2013-10-28, 21:44
Medlem
För att få katten att självmant låta bli att ligga i eran säng så kan ni se till att röra på er överdrivet ofta och yvigt. Se till att katten har mjuka bäddar att ligga på utmed och katten väljer snart att lägga sig där frivilligt. Men kattungar har större behov av närhet än en äldre katt.
Citera
2013-10-28, 22:06
Medlem
Aktivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderwoman-
Jag läste om nu och insåg att det lät värre än vad det är. Men nästäppan är jobbigast, och den är konstant förutom nu när jag köpte nässpray (otrivin). Det är ju dock ingen lösning i längden men läste nyss att allerginässpray med kortison kan lösa det problemet! Kli i ögonen får jag om jag rör mig i ögat efter att ha klappat henne och kli i hals och näsa kommer lite då och då varje dag. Skulle varit tydligare! Men trots att allergin inte är jätteallvarlig så är den ju fortfarande tråkig och skitjobbig när jag väl får ett "allergiutbrott". Speciellt jobbigt är det på morgonen eftersom att hon ligger så tätt inpå hela natten. Sängkläderna drar väl också åt sig väldigt mycket partiklar från katten kan jag gissa? När jag vaknar på morgonen är allergin alltså som värst.

Hon är en huskatt. Korthårig och har inte fällt alls mycket än. Inte ett hårstrå på soffan! Men antar att det inte bara är pälsen det sitter i... Jag vill inte heller byta bort henne! Inget alternativ.

Förstår dig, verkligen hemskt!

Du får nog ta kontakt med någon som kan det här bättre och höra med dem, någon allergidoktor eller vad man nu ska kalla det!
Citera
2013-10-29, 12:14
Medlem
En del kan vara känsliga mot kattungar men tåla vuxna katter, men i ditt fall låter det som att du är ordentligt allergisk och det lär nog inte gå över bara sådär. Har dock inte efterforskat i möjligheter men det ska finnas allergisprutor som gör att man till slut ska tåla det man är allergisk mot. Dock vet jag inte om det håller sig till att man tål exempelvis katt hos andra men inte en katt i eget hem så att säga. Sen tror jag att det är rätt dyrt.
Citera
2013-10-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderwoman-
Badade henne här om dagen för att vänja henne. Hon var jättesnäll. Ska testa med kattschampo nästa gång!

Det räcker bra med vanligt vatten så där varje tiodag, ska funka fint mot allergi ja. Bad med kattschampo skulle tendera att torka ut huden på henne om det görs så här ofta.
En snabbvariant är att helt enkelt torka av henne med en fuktig trasa.

Du TS har redan varit inne på ett antal variabler. Fullfölj dem så gott det går.

Prova också luftrenare, gärna med HEPA filter. Luftfuktare kan också funka för en del. Andra allergiker vill hellre ha torrt luft.

Se till att kattströet är dammfri. Använd tex såna där småpellets.
Övht undvik damm. Avtorkning med våt trasa, dammsugare med HEPA filter.

Röker du? Slopa det. Drick mycket vatten & te, lev allmänt sunt...
Citera
2013-11-01, 03:46
Medlem
Du får nog acceptera verkligheten och inse att katt inte funkar för dig. Desto mer du exponerar dig ju värre kommer det att bli. Ut med den fort. Lägg tiden på att hitta ett värdigt hem istället för att inbilla dig att det kommer att bli bättre, alternativt räkna med att läkaren kommer att säga det här till dig när du är där med en svullen hand eller pipande luftrör i framtiden.
Citera
2013-11-01, 05:42
Medlem
Hade skrivit ett långt inlägg för att försöka hjälpa till och dela med mig av egna upplevelser, men klart som fan att det blir strömavbrott precis när jag klickar på "skicka svar"... Sydamerika i ett nötskal!

I alla fall.

Lång historia kort. Jag har varit kattallergiker hela mitt liv, och ganska rejält. Hamnade på akuten första gången jag fick en allergisk reaktion när jag var 10. Har hållit mig borta från katter sedan dess.

Nu har jag flyttat ihop med min pojkvän som har katt. Trodde aldrig jag skulle kunna vara här med tanke på allergin, men tog mig i kragen och tänkte att jag får väl försöka stå ut. I dagsläget (efter ca. 6 månader här) är jag så gott som symptomfri! Tidigare kunde jag inte ens vara i samma hus som en katt, även om katten var på övervåningen eller liknande.

Mina tips är i alla fall att göra sovrummet till en fristad, absolut. Att ligga med ansiktet på en kudde full med katthår kommer inte hjälpa det minsta. Försök eliminera katthår så mycket som det går, genom att tvätta kläder, sängkläder och liknande ofta. Försök vädra ur rum/hus/lägenhet då och då om du kan. Försök undvika möbler eller liknande av material som katthår gärna fastnar på, typ tjocka mattor eller så. Vet att detta kan vara svårt, och går det inte så går det inte, men det kan vara värt ett försök. Tvätta händer efter att du klappat katten, och att byta kläder om du haft katten i knät kan hjälpa. Kanske kan vara svårt, men undvik att kela med katten för mycket. Om du börjar känna dig allergisk, gå ut en sväng och andas frisk luft (brukade hjälpa mig)

Att gå till läkaren och faktiskt bekräfta att det är katten kan oxå vara en idé, och kanske kolla om det finns starkare allergimediciner. Alt. Utsätt dig så mycket som möjligt för katten och hoppas att du blir frisk. Skulle inte rekommendera detta dock :P

Annars läste jag i tidningen för ett tag sedan att dem håller på att utveckla ett "vaccin" mot kattallergi. Det skulle ju vara något! Lycka till
Citera
2013-11-02, 17:15
Medlem
wonderwoman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekulum
Desto mer du exponerar dig ju värre kommer det att bli.

Och vad baserar du det på? Fakta?
Citera
2013-11-02, 17:22
Medlem
Aktivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
En del kan vara känsliga mot kattungar men tåla vuxna katter, men i ditt fall låter det som att du är ordentligt allergisk och det lär nog inte gå över bara sådär. Har dock inte efterforskat i möjligheter men det ska finnas allergisprutor som gör att man till slut ska tåla det man är allergisk mot. Dock vet jag inte om det håller sig till att man tål exempelvis katt hos andra men inte en katt i eget hem så att säga. Sen tror jag att det är rätt dyrt.

Processen med allergisprutor brukar tyvärr ta flera år och är inte säkert att det fungerar om man umgås med en katt hela tiden...
Citera
2013-11-02, 17:24
Medlem
wonderwoman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alle1660
Hade skrivit ett långt inlägg för att försöka hjälpa till och dela med mig av egna upplevelser, men klart som fan att det blir strömavbrott precis när jag klickar på "skicka svar"... Sydamerika i ett nötskal!

I alla fall.

Lång historia kort. Jag har varit kattallergiker hela mitt liv, och ganska rejält. Hamnade på akuten första gången jag fick en allergisk reaktion när jag var 10. Har hållit mig borta från katter sedan dess.

Nu har jag flyttat ihop med min pojkvän som har katt. Trodde aldrig jag skulle kunna vara här med tanke på allergin, men tog mig i kragen och tänkte att jag får väl försöka stå ut. I dagsläget (efter ca. 6 månader här) är jag så gott som symptomfri! Tidigare kunde jag inte ens vara i samma hus som en katt, även om katten var på övervåningen eller liknande.

Mina tips är i alla fall att göra sovrummet till en fristad, absolut. Att ligga med ansiktet på en kudde full med katthår kommer inte hjälpa det minsta. Försök eliminera katthår så mycket som det går, genom att tvätta kläder, sängkläder och liknande ofta. Försök vädra ur rum/hus/lägenhet då och då om du kan. Försök undvika möbler eller liknande av material som katthår gärna fastnar på, typ tjocka mattor eller så. Vet att detta kan vara svårt, och går det inte så går det inte, men det kan vara värt ett försök. Tvätta händer efter att du klappat katten, och att byta kläder om du haft katten i knät kan hjälpa. Kanske kan vara svårt, men undvik att kela med katten för mycket. Om du börjar känna dig allergisk, gå ut en sväng och andas frisk luft (brukade hjälpa mig)

Att gå till läkaren och faktiskt bekräfta att det är katten kan oxå vara en idé, och kanske kolla om det finns starkare allergimediciner. Alt. Utsätt dig så mycket som möjligt för katten och hoppas att du blir frisk. Skulle inte rekommendera detta dock :P

Annars läste jag i tidningen för ett tag sedan att dem håller på att utveckla ett "vaccin" mot kattallergi. Det skulle ju vara något! Lycka till

Vad kul att höra att det blivit bättre för dig! Jag har faktiskt börjat vädra varje dag och tvätta händerna när jag kelat med henne, och bara det har gjort det hela bättre! Känns väldigt skönt även om det fortfarande kommer små allergiutbrott, typ att det kliar i ögonen och så. Har även stängt till sovrummet på dagen men låter fönstret vara öppet där inne så blir det jättefräscht tills man ska gå och lägga sig! Tack för tipsen!
Citera
2013-11-02, 18:43
Medlem
Aktivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alle1660

I alla fall.

Vilken tidning, går det kanske att få läsa den artikeln?

Vet du om det skapar det med sprutor eller tabletter?
Citera
2013-11-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Processen med allergisprutor brukar tyvärr ta flera år och är inte säkert att det fungerar om man umgås med en katt hela tiden...
Misstänkte det.
Citera
2013-11-02, 20:15
Medlem
auto607989s avatar
Jag valde att börja stänga sovrummet när mina katter va typ 8år nånting just för att slippa allt katthår i sängen.
Visst va det ett jävla skrapandes på dörren när man skulle gå och lägga sig i början, men jag bunkrade upp med tennisbollar som jag slängde på dörren så hårt jag kunde direkt när nån katt börja. Behövdes bara en/två boll per kväll och tillslut sluta dom försöka komma in.
Hehe man hörde verkligen hur dom "sket i byxan" när bollen träffat dörren.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in