• 1
  • 2
2013-10-28, 09:37
Medlem
wonderwoman-s avatar
Hej!

Försökte posta detta ämne igår, men tror att det blev något fel eftersom jag inte hittade ämnet sen.. Hur som helst.

Vi fick hem våran kattunge för 1,5 vecka sen. Hon är underbar på alla sätt och vis, det enda problemet är att jag nu visar allergi mot henne. Täppt i näsan 24/7, kli i hals, ögon och näsa. I förrgår borstade jag henne för att sedan klia mig i ögat. Inte bra kan jag säga. Illröd och svullen (chemos). Jag tänker inte ge bort katten utan behöver nu alla tips jag kan få från er! Hur kan jag göra för att inte helt gå under pga. min allergi? För som det ser ut nu så är det verkligen inte roligt. Jag äter allergimedicin mot gräs/blommor/hö och annat sånt där (loratadin) så jag ska försöka ta en sån varje dag. Men ärligt talat tycker jag inte att de fungerar bra alls. Har även nässpray och ögondroppar.

Stor fundering: Vi har nu låtit kissen sova hos oss i sängen eftersom jag inte har hjärta att stänga ute henne, men jag har läst att det kan vara bra att låta sovrummet vara en fristad när man har allergi. Frågan är då om jag verkligen kan börja stänga ute henne nu när hon är van vid att komma in till oss på kvällen? Hon är aldrig där dagtid trots att det är öppet. Iallafall inte om jag och min kille inte är där.

Annan fundering: Läst att det kan vara så att man kan utveckla tålighet mot sin egen katt, men också att det kan bli värre samt att vissa är allergiska mot kattungar men inte vuxna katter. Någon som har egna erfarenheter?

Hjälp mig! Ge tips!
Citera
2013-10-28, 10:05
Medlem
Lazyboness avatar
När katten väl vant sig att vara i sovrummet är det svårt att stänga den ute. Det brukar resultera i en kisse som konstant river på dörren och står utanför och gnäller. Nu har du inte haft din katt länge alls, och det är bara en unge så det bör inte vara några större problem att lära den att sovrummet inte är en del av reviret. Ha alltid dörren till sovrummet stängd, även dagtid, trots att katten inte går dit. Släpp aldrig in katten i sovrummet ens för en liten stund.

Jag har själv ingen erfarenhet av allergi men jag har vänner som är allergiska och trots det har djur. Kolla med läkare om det finns andra antihistaminer som hjälper bättre.
Citera
2013-10-28, 10:28
Medlem
Aktivers avatar
Hmm, låter som du har ganska stor allergi mot din katt, jag tror inte det är bra för dig att vara så himla mycket med en katt då, jag tror det kan utlösa andra allergier och det är helt enkelt inte nyttigt, immunförsvaret är inte heller lika starkt när du känner dig allergisk och risken för sjukdomar ökar.

Visst går det för vissa att bli mer tåligare, det fungerade för mig mot katter iaf, låter ju tråkigt om du inte kan vara med din katt, vad är det för typ av katt?

Om du inte haft den så länge kanske du kan byta tillbaks den och leta upp någon katt som inte släpper mycket hår och som är bra för allergiker...
Citera
2013-10-28, 11:18
Medlem
Det låter på din beskrivning att du har lite för mycket allergi för att det ska funka i längden tyvärr.

Stänger ni ute katten ur sovrummet så lär ni få en klösande och jamande katt bakom dörren och även en ledsen katt. Ordna flera mjuka sköna bäddar till att börja med på någon möbel utmed eran säng, även en utanför sovrumsdörren och ju fler desto bättre. Många katter vill ha mer skyddade bäddar, tex. en låda så de får väggar och tak. Testa vad eran katt föredrar.

Sedan blir det att konsekvent avvisa katten från sängen, men vill den verkligen ligga där så lär den hoppa upp när ni sover. Antingen stänger ni ute katten helt och hållet med omedelbar verkan eller så ordnar ni en bädd åt katten utmed er och fasar ut katten ur sovrummet.

Man får också betänka att alla katter och hundar får närmare känsloband till sina ägare ju mer man umgås med dem, eran katt kan bli lite mer självständig av att inte vara nära er och hur det påverkar eran relation är lite beroende på andra omständigheter och hur mycket ni är med katten dagtid.
Citera
2013-10-28, 11:43
Medlem
svart-rullstols avatar
Är du säker på att det just är katten du är allergisk mot? I många fall är det andra saker som man egentligen inte tål, men att det ibland kommer något som utgör sista droppen och då reagerar man. I ditt fall katten.
Citera
2013-10-28, 13:18
Medlem
wonderwoman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Hmm, låter som du har ganska stor allergi mot din katt, jag tror inte det är bra för dig att vara så himla mycket med en katt då, jag tror det kan utlösa andra allergier och det är helt enkelt inte nyttigt, immunförsvaret är inte heller lika starkt när du känner dig allergisk och risken för sjukdomar ökar.

Visst går det för vissa att bli mer tåligare, det fungerade för mig mot katter iaf, låter ju tråkigt om du inte kan vara med din katt, vad är det för typ av katt?

Om du inte haft den så länge kanske du kan byta tillbaks den och leta upp någon katt som inte släpper mycket hår och som är bra för allergiker...

Jag läste om nu och insåg att det lät värre än vad det är. Men nästäppan är jobbigast, och den är konstant förutom nu när jag köpte nässpray (otrivin). Det är ju dock ingen lösning i längden men läste nyss att allerginässpray med kortison kan lösa det problemet! Kli i ögonen får jag om jag rör mig i ögat efter att ha klappat henne och kli i hals och näsa kommer lite då och då varje dag. Skulle varit tydligare! Men trots att allergin inte är jätteallvarlig så är den ju fortfarande tråkig och skitjobbig när jag väl får ett "allergiutbrott". Speciellt jobbigt är det på morgonen eftersom att hon ligger så tätt inpå hela natten. Sängkläderna drar väl också åt sig väldigt mycket partiklar från katten kan jag gissa? När jag vaknar på morgonen är allergin alltså som värst.

Hon är en huskatt. Korthårig och har inte fällt alls mycket än. Inte ett hårstrå på soffan! Men antar att det inte bara är pälsen det sitter i... Jag vill inte heller byta bort henne! Inget alternativ.
Senast redigerad av wonderwoman- 2013-10-28 kl. 13:51.
Citera
2013-10-28, 13:19
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Är du säker på att det just är katten du är allergisk mot? I många fall är det andra saker som man egentligen inte tål, men att det ibland kommer något som utgör sista droppen och då reagerar man. I ditt fall katten.
Det där är ingen dum förklaring, faktiskt. När jag var yngre var jag allergisk mot katterna under pollensässong.
Stick iväg o gör ett pricktest, omedelbart.
Skulle du nu vara allergisk mot katt så har du inget val än att göra dig av med katten. Chansen att bli frisk från allergi är mkt liten. Man kan växa ur den som jag gjorde med mina pollen. Men då pratar vi om år.
Tyvärr kommer många från din förra tråd få vatten på sin kvarn. Men din hälsa är viktigare än att du sköter om din katt.
Citera
2013-10-28, 13:25
Medlem
wonderwoman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Det där är ingen dum förklaring, faktiskt. När jag var yngre var jag allergisk mot katterna under pollensässong.
Stick iväg o gör ett pricktest, omedelbart.
Skulle du nu vara allergisk mot katt så har du inget val än att göra dig av med katten. Chansen att bli frisk från allergi är mkt liten. Man kan växa ur den som jag gjorde med mina pollen. Men då pratar vi om år.
Tyvärr kommer många från din förra tråd få vatten på sin kvarn. Men din hälsa är viktigare än att du sköter om din katt.

Nej, jag håller med. Kanske ska göra ett pricktest ändå! Jag beskrev min allergi ytterligare i en kommentar ovan, den är inte riktigt lika hemsk som jag får det att låta i inlägget. Dessa symptom är exakt de jag får på sommaren med gräs, hö osv. Vet inte om det där har något samband. Kissen kommer förvisso från landet så kanske kan det fortfarande sitta i hennes päls? Till detta hör även att jag inte var allergisk mot min förra katt. Henne hade jag visserligen som barn.
Senast redigerad av wonderwoman- 2013-10-28 kl. 13:28.
Citera
2013-10-28, 13:44
Medlem
wonderwoman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det låter på din beskrivning att du har lite för mycket allergi för att det ska funka i längden tyvärr.

Stänger ni ute katten ur sovrummet så lär ni få en klösande och jamande katt bakom dörren och även en ledsen katt. Ordna flera mjuka sköna bäddar till att börja med på någon möbel utmed eran säng, även en utanför sovrumsdörren och ju fler desto bättre. Många katter vill ha mer skyddade bäddar, tex. en låda så de får väggar och tak. Testa vad eran katt föredrar.

Sedan blir det att konsekvent avvisa katten från sängen, men vill den verkligen ligga där så lär den hoppa upp när ni sover. Antingen stänger ni ute katten helt och hållet med omedelbar verkan eller så ordnar ni en bädd åt katten utmed er och fasar ut katten ur sovrummet.

Man får också betänka att alla katter och hundar får närmare känsloband till sina ägare ju mer man umgås med dem, eran katt kan bli lite mer självständig av att inte vara nära er och hur det påverkar eran relation är lite beroende på andra omständigheter och hur mycket ni är med katten dagtid.

Jag vill verkligen få det att funka, det är därför jag frågar efter tips och råd
Jo, det är det jag är rädd för. Vill verkligen inte ha en ledsen kisse och om det är det som är priset så får hon väl ligga kvar i sängen, på sambons sida... Tänkte om de flesta kanske inte hade så negativa erfarenheter av det ändå.

Jag vill alltså göra det jag kan för att det ska bli bättre för mig, men om det inte går och det samtidigt betyder att katten mår dåligt av att t.ex. bli utestängd från sovrummet på natten så får jag testa mig fram med andra metoder. Jag har hellre kvar katten, med allergin, än att ge bort henne!
Citera
2013-10-28, 13:48
Medlem
wonderwoman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
När katten väl vant sig att vara i sovrummet är det svårt att stänga den ute. Det brukar resultera i en kisse som konstant river på dörren och står utanför och gnäller. Nu har du inte haft din katt länge alls, och det är bara en unge så det bör inte vara några större problem att lära den att sovrummet inte är en del av reviret. Ha alltid dörren till sovrummet stängd, även dagtid, trots att katten inte går dit. Släpp aldrig in katten i sovrummet ens för en liten stund.

Jag har själv ingen erfarenhet av allergi men jag har vänner som är allergiska och trots det har djur. Kolla med läkare om det finns andra antihistaminer som hjälper bättre.

Ska absolut testa andra antihistaminer då jag inte tyckte dessa var särskilt bra mot min andra allergi heller.
Citera
2013-10-28, 18:28
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderwoman-
Nej, jag håller med. Kanske ska göra ett pricktest ändå! Jag beskrev min allergi ytterligare i en kommentar ovan, den är inte riktigt lika hemsk som jag får det att låta i inlägget. Dessa symptom är exakt de jag får på sommaren med gräs, hö osv. Vet inte om det där har något samband. Kissen kommer förvisso från landet så kanske kan det fortfarande sitta i hennes päls? Till detta hör även att jag inte var allergisk mot min förra katt. Henne hade jag visserligen som barn.
Spola den ren med duschen då. Se till att verkligen spola ur pälsen rejält. Ljummet vatten går bra.
En liten katt har oftast inte byggt upp fobi mot vatten. Annars är arbetshandskar o skinnjacka att rekomendera.
Citera
2013-10-28, 19:49
Medlem
wonderwoman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Spola den ren med duschen då. Se till att verkligen spola ur pälsen rejält. Ljummet vatten går bra.
En liten katt har oftast inte byggt upp fobi mot vatten. Annars är arbetshandskar o skinnjacka att rekomendera.

Badade henne här om dagen för att vänja henne. Hon var jättesnäll. Ska testa med kattschampo nästa gång!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in