Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Det låter på din beskrivning att du har lite för mycket allergi för att det ska funka i längden tyvärr.
Stänger ni ute katten ur sovrummet så lär ni få en klösande och jamande katt bakom dörren och även en ledsen katt. Ordna flera mjuka sköna bäddar till att börja med på någon möbel utmed eran säng, även en utanför sovrumsdörren och ju fler desto bättre. Många katter vill ha mer skyddade bäddar, tex. en låda så de får väggar och tak. Testa vad eran katt föredrar.
Sedan blir det att konsekvent avvisa katten från sängen, men vill den verkligen ligga där så lär den hoppa upp när ni sover. Antingen stänger ni ute katten helt och hållet med omedelbar verkan eller så ordnar ni en bädd åt katten utmed er och fasar ut katten ur sovrummet.
Man får också betänka att alla katter och hundar får närmare känsloband till sina ägare ju mer man umgås med dem, eran katt kan bli lite mer självständig av att inte vara nära er och hur det påverkar eran relation är lite beroende på andra omständigheter och hur mycket ni är med katten dagtid.
Jag vill verkligen få det att funka, det är därför jag frågar efter tips och råd

Jo, det är det jag är rädd för. Vill verkligen inte ha en ledsen kisse och om det är det som är priset så får hon väl ligga kvar i sängen, på sambons sida... Tänkte om de flesta kanske inte hade så negativa erfarenheter av det ändå.
Jag vill alltså göra det jag kan för att det ska bli bättre för mig, men om det inte går och det samtidigt betyder att katten mår dåligt av att t.ex. bli utestängd från sovrummet på natten så får jag testa mig fram med andra metoder. Jag har hellre kvar katten, med allergin, än att ge bort henne!