Citat:
Ursprungligen postat av
pitchblende
Istället för att försöka återge den på svenska så saxar jag inledningen från Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Metamodernism
Vandringen från tro till uppgivenhet och vidare till någotslags desillusionerat men funktionellt mellanläge är ett vanligt inslag i livet. Narrativet användes också av Marx på historiska processer; test, till anti-tes, till syntes.
Är det fler som känns vid det här makro-fenomenet? Vilka företeelser kan ses som symptom på den processen? Är vi, på ett övergripande plan, komna till en slags modernitetens slutsats? Håller det västerländska industrisamhället, efter förra sekelskiftets naiva barnatro och 68-generationens förtvivlade tonårsuppror, på att bli vuxen?
Jag vet att jag låter extremt pessimistisk, men jag tror snarare "post-postmodernismen" (eller metamodernismen - ett bättre ord faktiskt) är en sista anhalt innan vår tids socioekonomiska kollaps. Jag talar alltså inte en ekonomisk kris bland andra, utan om en total renblåsning som kommer kosta mer än halva mänsklighetens deras liv (givetvis drabbas de som är fattiga just då värst).
Metamodernismen, tror jag, är ett sorts sista försök för det kollektiva psyket att hålla samma alla de motsägelsefulla - rationella och känslomässiga - försanthållanden det innehåller. Vi vill till exempel gärna hjälpa de som har det svårt och vi känner i vårt hjärta att vi måste "göra något". Men samtidigt är det just för att vi skall kunna upprätthålla vår levnadsstandard som de har det svårt. Att välfärd kan finnas på ett ställe innebär alltid att den måste tas från något annat ställe. Och det är inte en politisk åsikt utan ett fysiskt faktum. Alla kan inte ha det lika bra som oss (eller vilka det än hade varit som just nu hade det bra), ty antingen
måste några ha det bättre än det stora flertalet, eller så måste alla ha det ungefär lika bra. Det senare scenariot behöver jag nog inte förklara närmre varför det inte har besannats och med tanke på hur många vi nu är vore det omöjligt.
När denna världsordning inte längre håller (kort och gott; när resurserna tar slut) kommer dammen sannerligen rämna. Inte bara rent fysiskt i och med samhällens kollaps och miljontals människors död, utan även rent mentalt. 'Metamodernismen' är, om något, en sista reinkarnation av den mytbildning vi påbörjade i Europa någon gång på 1700-talet. Myter såsom penningen, maskinen, evig tillväxt och så vidare har omedvetet drivit oss in i fördärvet.