2011-01-08, 18:48
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Jag har allt oftare hrt talats om sk. spekulativ realism, en filosofisk rrelse som tycks vara p uppgng och som kan komma att lgga grund fr 2010-talets filosofiska tnkande.

SR r bestr av flera olika strmningar men gemensamt r ett avstndstagande frn sk. "korrelationism", dvs. den kantianska idn om att vi inte kan f kunskap om "tinget i sig" utan blott om tinget ssom det framtrder fr oss.

SR r anti-antropocentrisk, mnniskan och mnskliga fenomen ges inget fretrde i ontologin. Den innebr allts en vndning bort frn subjektivistiskt tnkande som varit starkt under 1900-talet.

r SR ngonting ni r bekanta med? Vad tnker ni om SR och vad br man lsa om man r intresserad av att frst strmningen? Jag har hrt att Quentin Meillassoux "After finitude" ska vara suvern, ngon som lst den?
Citera
2011-01-08, 19:30
Medlem
Varfr publicerar de sig inte i etablerade journaler?

Sedan kan jag inte hitta ngot substantiellt om argument och vad det faktiskt innebr. Som det verkar r det ngon diffus rrelse som tas upp av mnga bloggare, och sprids p det sttet, snarare n genom etablerade akademiska kanaler.
Citera
2011-01-08, 21:10
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Varfr publicerar de sig inte i etablerade journaler?

Sedan kan jag inte hitta ngot substantiellt om argument och vad det faktiskt innebr. Som det verkar r det ngon diffus rrelse som tas upp av mnga bloggare, och sprids p det sttet, snarare n genom etablerade akademiska kanaler.

Jag googlade just SR, och fick intrycket, att de studerande var tvungna att ska varandra genom bloggar, eftersom universiteten inte ville exponera deras teorier. Det kan ju tolkas p olika stt.
Citera
2013-04-07, 00:30
Medlem
Shalashaskas avatar
Jag har precis brjat intressera mig fr denna rrelse!

Vad jag frstr s utgr den frn kontinentalt tnkande, och avser bryta med Kant.
Detta ska tydligen yttra sig i motstndet mot vad de kallar "korrelationism" som Meillassoux i den, fr rrelsen, viktiga boken After Finitude definierar som the idea according to which we only ever have access to the correlation between thinking and being, and never to either term considered apart from the other.

De tongivande namnen ska vara Graham Harman, Ray Brassier & Quentin Meillassoux.

http://zero-books.net/blogs/zero/wha...ative-realism/
Citera
2013-04-14, 18:18
Medlem
LucNNs avatar
Tills vidare har jag endast hittad skit, nr jag skt text frn denna rrelsen. T.ex. Karakteriserer Bhaskar Searles argument fr slutsatsen, att 'evaluative statements can follow from purely deskriptive ones' sledes:

D->E

Vilket ska lsas som pstendet som skal bevisas. Dvs. Bhaskars tolkning av argumentet for P r... P. I virkeligheten kan SRs pappa, Bhaskar, inte tnka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in