2013-10-28, 16:09
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Man blir som man umgås. Det låter inte direkt som det kulinariska intressen är särskild högt hos ditt sällskap. Med tanke på det höga matintresset hos svenska folket generellt trodde jag gurka, tomat och salladsdressing var bannad i köken.
Citera
2013-10-28, 17:25
Medlem
christerys avatar
Tja, har inte grekisk sallad varit uppe ännu så får jag väl tipsa om den, tex http://www.salladsrecept.se/grekisk-sallad

Där finns lite andra roliga sallader åxå. Tex denna laxsallad med äpple http://www.salladsrecept.se/laxsallad-med-apple

Nu var det ju gurka i den och tomat i den föregående vilket Kirk.Douglas inte gillade. Men som tur var är så kan man ju testa i alla fall.
Citera
2013-10-28, 17:37
Medlem
Aktivers avatar
Finns ju tusentals sätt att göra sallader på!

Ta i avokado, hur gott som helst!

Det ni behöver är just salladsdressingar, det finns massor av supergoda som man gör på några minuter, jag brukar inte kolla upp recept utan helt enkelt testa mig fram..

Créme fraiche är grunden i allt mitt sedan kryddar jag på med örter som timjan mm, ibland har jag massa vitlök i och ibland chili.

En riktigt god dressing för mig:

Créme fraiche
Vitlök
Timjan
Olivolja
Peppar
Lite andra kryddor efter smak!
Citera
2013-10-28, 17:44
Medlem
Haak0ns avatar
Utöver grönsaker och vinegrette så vill jag slå ett slag för frukt, nötter och ost i sallad.

Frukt kan vara t.ex. äpple, päron, vindruvor, melon.

När det gäller nötter är valnötter väldigt gott i sallad, men även t.ex. pinjenötter och andra nötter är goda.

Om man vill variera osten till något annat än fetaost så kan man t.ex. hyvla parmesan i eller ha i bitar av t.ex. getost. Även tärningar av en vanlig hårdost kan ge trevlig smak.

Mitt sista tips för att liva upp sallader är färska örter. Allt som är mjukt och bladigt går utmärkt, barriga och träiga örter som t.ex. rosmarin bör man undvika.
Citera
2013-10-28, 22:14
Medlem
Aktivers avatar
Vill du göra något riktigt enkelt som gör det lite godare så är det hur lätt som helst att blanda lite vinäger, olivolja, sal och peppar och blanda in i salladen!
Citera
2013-10-28, 23:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Vill du göra något riktigt enkelt som gör det lite godare så är det hur lätt som helst att blanda lite vinäger, olivolja, sal och peppar och blanda in i salladen!

Visst en vianigrette är ju god om den blir rätt, har du nåt trevligt recept som passar till tex en vitkålssallad utan att det blir en pizzasallad, eller ännu värre en variant på coleslaw.

Jag skulle vilja kunna göra nåt på lite blancherad vitkål och få den smarrig... Men allt går, får över vansinniga mängder vitkål när jag gör soppa och köper ett helt huvud.

Men en sallad skulle man ju kunna ha till allt, bara den inte smakar pizzasallad eller coleslaw för det har jag redan recept för. Gärna en som passar till grillat eller till fisk.
Citera
2013-10-28, 23:57
Medlem
Aktivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Visst en vianigrette är ju god om den blir rätt, har du nåt trevligt recept som passar till tex en vitkålssallad utan att det blir en pizzasallad, eller ännu värre en variant på coleslaw.

Jag skulle vilja kunna göra nåt på lite blancherad vitkål och få den smarrig... Men allt går, får över vansinniga mängder vitkål när jag gör soppa och köper ett helt huvud.

Men en sallad skulle man ju kunna ha till allt, bara den inte smakar pizzasallad eller coleslaw för det har jag redan recept för. Gärna en som passar till grillat eller till fisk.

Nej, har aldrig gjort någon vitkålssallad, tänkte mest att man kunde ha det i den vanliga svenssonsalladen för att få den lite roligare ifall man inte orkar ta lite mer tid till att göra en dressing...
Citera
2013-10-29, 00:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Nej, har aldrig gjort någon vitkålssallad, tänkte mest att man kunde ha det i den vanliga svenssonsalladen för att få den lite roligare ifall man inte orkar ta lite mer tid till att göra en dressing...

OK, letar efter en twist på en vanlig. Får väl leta vidare.
Citera
2013-10-29, 04:15
Medlem
JerryCottons avatar
Bönsallader är ju trevliga. Olika bönor, rödlök, kanske lite oliver, plommontomater, olja, peppar, balsamvinäger, basilika o.s.v... Perfekt till en grillad köttbit.

Eller varför inte en "microsallad" bestående av olika örter och skott?
Citera
2013-10-29, 17:48
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Jag gillade combon av vattenmelon, fetaost, ruccolablad och nån sorts nötter. Saknas nog något och den är inte så mättande iofs.

Avokado är grymt i pastasallad.

Sen kan man göra tunga bönsallader riktigt snabbt. Köper en färdig bönmix och tillsätter typ bara rödlök och nån olja så är den färdig.
Citera
2013-10-29, 20:03
Medlem
MasterBaits avatar
Varför inte göra i asiatisk stil istället?
Citera
2013-10-29, 22:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Varför inte göra i asiatisk stil istället?

Kan du ge fler exempel förutom "Som Tam"? Finns ju trevliga sallader med räkor som "Yam Kung", "Plaa Kung" men det finns säkert andra.

Kimchi skulle jag vilja testa, men har inte hunnit med att göra det. Verkar trevligt som tillbehör, men kanske även som smaksättare i en sallad kan jag tänka, den är väl lite syrlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in