• 1
  • 2
2013-10-27, 19:27
Medlem
slavbolls avatar
Jag blir så trött på mig själv och vår hemsk tråkiga sallads tradition. Vi är noga med att skölja den blöt så det dränks och droppar i botten. Slänger ihop allt i en skål för att lyxa eller så delar man upp i varsin skål. Ibland nöjer vi med skivade tomater. Så tråkigt så att man somnar i tallriken.

Svensson sallad består av.

1. Tomater som består av fyra eller åtta klyftor.
2. Gurka i skivor.
3. Paprika. Hackad.
4. Morötter. Rivet eller hackat.
5. Sallad. Plocksallad eller isbergssallad.
6. Vid högtid så lyxar man med fetaost! Då jävlar är det fest!!!
X. Ingen salladsdressing.

Inte ens salladsdressing eller lime livar upp den deprimerade sallads mixen. Såhär har det sett ut i alla år..

Vad äter ni och vad tycker ni om för sallader tillsammans med mat? Förslag på sallads mix som lättar depressionen lite? Jag vet att det finns en rad tips på nätet men det är roligt att höra vad ni tycker och tänker.
Citera
2013-10-27, 19:33
Bannlyst
Har du ingen egen fantasi?

Well istället för att skapa en tråd så kunde du googlat lite snabbt http://www.salladsrecept.se/
Citera
2013-10-27, 19:34
Medlem
Roccula och bladspenat med paprikaskivor som grund (alltså mycket av det)

Sen kan man göra en fräsch sallad av det och en mer grekisk. Den fräscha:

Honungsmelon-bitar, fetaost och massa smalt skurna rödisor över. Kanske lite hackade valnötter på toppen. Gott!

Grekiska:

Samma grund men blanda i soltorkade tomater skurna i strimlor, oliver, fetaost, tomater, avsluta med ringlad balsamvinäger över.

Use your imagination...?
Citera
2013-10-27, 19:35
Medlem
C.O.T.Ns avatar
Rödlök, tomat, avocado, fetaost, olja, vinäger och toppa med lite hackade nötter. Nice till en grillad köttbit.
Citera
2013-10-27, 19:41
Medlem
För det första: man bör inte äta samma grönsaker jämt. Näringsintaget blir så mycket bättre om du varierar dig lite. Det måste inte vara en "sallad" jämt. Att addera en vinegrette med olivolja till grönsakerna ger dig fleromättade fetter och hjälper de fettlösliga vitaminerna att tas upp.

Ett förslag på vinegrette är en skvätt av olivolja, rödvinsvinäger, citronjuice, flingsalt och ett uns vitpeppar. Rör om och skeda över grönsakerna.
Eller olivolja, vitvinsvinäger, flingsalt och nymalen svartpeppar om du gillar det mer.

Förslag på grönsaker:
- Kokta ärtor, kokt morot kryddad med smör, salt eller pepparrot, kokt broccoli, kokta majskolvar.
- Hyvlad zuccini, oliver, ruccola, cocktailtomater och rödlök + vinegrette
- Rivet äpple blandat med riven morot med vinegrette.
- Blandade gröna blad typ machete, ruccola, spenat med soltorkade tomater och riven parmesan + vinegrette
- Inlagda rödbetor, inlagd gurka och picklad rödlök
- Tomater i olika färger och storlekar som hackas i chunky bitar med finhackad rödlök, färsk basilika och vinegrette
- Morotsstavar, gurkstavar och färsk blomkål i buketter
- Hyvlad morot med gröna blad och vinegrette

Hoppas att du fick lite ny inspiration iaf
Citera
2013-10-27, 19:52
Medlem
Sereenas avatar
Det beror väl helt och hållet på vad man käkar hos för trökpellar?

"Tillbehörssallad"

Basen är tomat (nån smakrik "mini" tomat, helst egenodlad), gurka, nån form av lök tex purjo eller rödlök allt tärnas/hackas.

Lägg till tex majs, avocado, champinjoner lite beroende på vad som var vettigt kvalite/pris när jag handlade.

Toppas med en blandning an soya, balsamvinäger, ostronsås, rostad sesamolja och lite kryddor (svarpeppar nymald, diverse örter beroende på vad det serveras till).

Dressing görs sällan då det inte behövs till denna, men om det görs så är det Cremefraiche + majonäs med kryddning beroende på vad det ska serveras till, med tex senap, citron, bostongurka och dill till lax/makrill, chili/vitlök till kött eller lök, ishavsrom och avocado till bakad potatis.

"Matsallad"

Strimlad gurka, majs, svamp, massor med kokt tärnat ägg, rejjält med det utvalda köttet, dill om det är fisk baserat. Ingen vinegrett på denna utan serveras med massor med egenkomponerad dressing.

Sallat har jag aldrig i min sallad, tycker inte det tillför nåt annat än att göra den dryg att göra/käka.

Kan även slänga i diverse groddar och paprika i min egen men det äter inte sambon
Citera
2013-10-27, 20:42
Medlem
christerys avatar
Jag gillar ju grekisk sallad, men vill du ha nåt med lite mer bett i än ruccolan ger så testa favorit eller kanske stapelfödan i Isaan: som tam

Lite kul hur man tillreder en sallad i en mortel (modell större) om man ska göra det rätt. Den är inget som liknar Svensk sallad i alla fall, det kan jag lova dig.

Eller en snabbkurs på hur den kan göras (jag gillar morteln) https://www.youtube.com/watch?v=1SJXJWTksBk

Sen kan man ju variera styrkan efter egna behov, den som jag köper i Isaan är troligen brandfarlig
Citera
2013-10-27, 22:41
Medlem
Var på andra sidan Atlanten för något år sedan, och där var det rätt vanligt att ha i rostade nötter(typ valnötter), balsam vinäger, getost och någon söt frukt t.ex. jordgubbar eller päron. Godare än vad man tror, faktiskt!
Citera
2013-10-27, 22:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Var på andra sidan Atlanten för något år sedan, och där var det rätt vanligt att ha i rostade nötter(typ valnötter), balsam vinäger, getost och någon söt frukt t.ex. jordgubbar eller päron. Godare än vad man tror, faktiskt!

Pinjenötter och pumpafrön är smaskens i sallader, tar oftast snabba vägen dock och ringlar över en god smakrik rostad sesamolja (eller droppar om man köpt en bra en, annars tar den över) istället för den där vidriga olivoljan som folk envisas med att dränka allt i.
Citera
2013-10-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Pinjenötter och pumpafrön är smaskens i sallader, tar oftast snabba vägen dock och ringlar över en god smakrik rostad sesamolja (eller droppar om man köpt en bra en, annars tar den över) istället för den där vidriga olivoljan som folk envisas med att dränka allt i.

Ok, nog för att jag gillar olivolja, speciellt om det är en schyst en, men det lät spännande att använda sesamolja istället. Ska nog testa det nästa gång. Har du något tips på någon bra? Köpte Kung Markattas för ett tag sen och den smakade i stort sett gräs, men det kanske bara var ett batchfel.
Citera
2013-10-27, 23:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Ok, nog för att jag gillar olivolja, speciellt om det är en schyst en, men det lät spännande att använda sesamolja istället. Ska nog testa det nästa gång. Har du något tips på någon bra? Köpte Kung Markattas för ett tag sen och den smakade i stort sett gräs, men det kanske bara var ett batchfel.

Lidls "Vitasia" är förvånansvärt bra för sitt pris (17kr för 250ml), den är dock inte rostad så den ger en väldigt mild smak, kanske passar för nubörjare

BlueDragon är helt okej med en fin rostad nötsmak men är snordyr (~35kr för 150ml).

Favoriten är "Yeo's" Rostad sesamolja som jag hittar hos lokala thaiskrubben för ~100kr/litern (35kr för 375ml)
Citera
2013-10-27, 23:56
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slavboll
Jag blir så trött på mig själv och vår hemsk tråkiga sallads tradition. Vi är noga med att skölja den blöt så det dränks och droppar i botten.

Inget fel med att skölja bladen, men du behöver en salladsslunga. Eller så slungar du salladen själv i en handduk.

https://www.google.se/#q=salladsslunga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in