Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-08, 11:40
  #1
Avstängd
Hayes avatar
Filippinernas president Gloria Arroyo – “den korrumperade dvärgen” i folkmun – har bett regeringen att avgå och åtta statsråd har hörsammat uppmaningen. Problemet ligger dock hos presidenten. Hon tillsattes utan val när hennes företrädare, skådespelaren Joseph Estrada, ertappades med att ha försnillat statskassan. Hon “vann” presidentvalet ifjol efter att den enda allvarliga motkandidaten avlidit, men var ändå tvungen att muta valkommissionen.

Glädjande nog är hennes dagar räknade. Hennes make har flytt utomlands efter anklagelser om illegalt spel, hon har förlorat sin allierade i katolska kyrkan och har retat upp hela det kyrkliga etablissemanget med ett förslag om skatt på kyrkliga inkomster. Hennes förslag om en momshöjning har ogiltigförklarats av högsta domstolen.

Det hör till saken att du måste ha katolska kyrkans stöd för att få och behålla makten i Filippinerna. Det var först när katolska kyrkan anslöt sig till oppositionen som Marcos kunde störstas 1986. Militären har sedan gjort flera kuppförsök, men alla har misslyckats då man saknat kyrkans stöd. Nu har Arroyo retat upp kyrkan och det ser mörkt ut för henne.

Alla jag känner, inte minst utlänningar, tycker att det var bättre på Marcos tid. Matematiken säger att det är billigare att muta en diktator och hans hejdukar än alla de 1000-tals korrumperade politiker som härjar idag.

Filippinerna behöver en ny Marcos. Frågan är: finns han?
Citera
2005-07-08, 12:32
  #2
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Filippinerna behöver en ny Marcos. Frågan är: finns han?
Jag anmäler mitt intresse!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback