• 1
  • 2
2013-10-23, 23:31
Medlem
Hej, har till våren sökt lite olika kurser vid LU, däribland Affärsjuridik. Jag valde Freds- och konflikt vetenskap som nummer ett och affärsjuridik som nummer två, samt några andra kurser. Dock funderar jag nu på om jag ska stryka mitt förstaval för att förhoppningsvis komma in på affärsjuridik.

Någon som skulle kunna berätta lite mer om kursen? Kursen är på 30 hp och jag kommer att läsa 15 hp JÖKen samt 15 hp Företagsjuridik 1. Är det svårt att komma in? Sist jag kollade låg antagningsstatistiken på drygt 17, och jag har runt 18,8. Är det mycket ekonomi som ingår? Är kass på ekonomi och det var väl därför som jag la kursen som nummer två. Jag antar att det är mycket plugg? Behöver helt enkelt lite allmän info av förhoppningsvis någon som läst kursen!
Citera
2013-10-23, 23:51
Medlem
Nej, enligt min styvmamma som jobbar som Bankjurist på Handelsbanken och även har titeln Bankdirektör så kommer man inte långt på en affärsjuridisk utbildning utan allra längst kommer du genom att läsa på det ordinära juristprogrammet!
Citera
2013-10-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Digiovanni
Nej, enligt min styvmamma som jobbar som Bankjurist på Handelsbanken och även har titeln Bankdirektör så kommer man inte långt på en affärsjuridisk utbildning utan allra längst kommer du genom att läsa på det ordinära juristprogrammet!
Skulle ha skrivit detta i mitt första inlägg; jag kommer att börja på ett program HT 2014, dock ska jag läsa en kurs nu för att utnyttja CSN typ. Undrar mer om kursen kan komma till nytta i framtiden till exempel. Jag vet att jag inte kommer någonstans med de båda kurserna, valde de mest för att de verkar vara intressanta.
Citera
2013-10-24, 08:48
Medlem
Om du kommer ha nytta av dem i framtiden beror väl främst på vad du kommer jobba med. I mitt yrke har man absolut nytta av det.
Citera
2013-10-25, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Om du kommer ha nytta av dem i framtiden beror väl främst på vad du kommer jobba med. I mitt yrke har man absolut nytta av det.
Menar väl rent allmänt ifall kurserna är nyttiga? Att starta eget i framtiden är väl inte en omöjlighet. Ingår både privat- samt företagsjuridik i JÖKen eller?
Citera
2013-10-28, 21:04
Medlem
Ingen annan?
Citera
2013-10-28, 21:33
Medlem
ChristerGardells avatar
Som sagt: något motsägelsefullt är affärsjuridik det sista du ska läsa om du vill bli affärsjurist.
Citera
2013-10-28, 21:47
Medlem
Ni har nog missuppfattat det hela. Programmet "affärsjurist" som ges vid jönköping och linköping är inte särskilt högt skattat, det stämmer (om det är oförtjänt eller ej är en annan fråga). TS har dock bara skrivit in sig på en 30hp-kurs, typ Jöken/Höken. Såna kurser är gedigna och är alltid bra att ha, särskilt om man vill jobba som ekonom eller i offentlig förvaltning.

TS: Skippa fred och konflikt, sånt är ändå bara verklighetsfrånvänt flum. Satsa på juridiken istället!
Citera
2013-10-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Ni har nog missuppfattat det hela. Programmet "affärsjurist" som ges vid jönköping och linköping är inte särskilt högt skattat, det stämmer (om det är oförtjänt eller ej är en annan fråga). TS har dock bara skrivit in sig på en 30hp-kurs, typ Jöken/Höken. Såna kurser är gedigna och är alltid bra att ha, särskilt om man vill jobba som ekonom eller i offentlig förvaltning.

TS: Skippa fred och konflikt, sånt är ändå bara verklighetsfrånvänt flum. Satsa på juridiken istället!
Precis. Jag har inte intresse av att bli någon affärsjurist, utan detta är som sagt endast en 30 hp-kurs.

Har du läst affärsjuridik?

Problemet är dock att jag valde FoK som nr. 1 och AJ som nr. 2. Nu kan jag bara stryka kurser fram till sista kompletteringsdag, så i så fall måste jag stryka FoK helt. Jag är dock osäker på om jag kommer att bli antagen med mina 18.8, för annars kommer jag vara tvungen att läsa en annan kurs, vilket jag inte vill.
Citera
2013-10-29, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqisdis
Precis. Jag har inte intresse av att bli någon affärsjurist, utan detta är som sagt endast en 30 hp-kurs.

Har du läst affärsjuridik?

Problemet är dock att jag valde FoK som nr. 1 och AJ som nr. 2. Nu kan jag bara stryka kurser fram till sista kompletteringsdag, så i så fall måste jag stryka FoK helt. Jag är dock osäker på om jag kommer att bli antagen med mina 18.8, för annars kommer jag vara tvungen att läsa en annan kurs, vilket jag inte vill.
Jag läser juristprogrammet och har aldrig gått varesig affärsjuristprogrammet eller affärsjuridik 30 hp. Affärsjuridik 30 hp ges dock av jur. inst. och har samma lärare som juristprogrammet (iaf på min skola) och jag kan lova att kursen håller god kvalitet om du läser vid något av de större universiteten.

De som har läst någon av de juridiska översiktskurserna har en förvånansvärt bra bild av juridiken och de har rentav fått lära sig hur man söker i rättskällor m.m., jag vågar därför rekommendera att du stryker FoK till förmån för AJ.

Tror inte dina betyg är ett problem.
Citera
2013-10-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Jag läser juristprogrammet och har aldrig gått varesig affärsjuristprogrammet eller affärsjuridik 30 hp. Affärsjuridik 30 hp ges dock av jur. inst. och har samma lärare som juristprogrammet (iaf på min skola) och jag kan lova att kursen håller god kvalitet om du läser vid något av de större universiteten.

De som har läst någon av de juridiska översiktskurserna har en förvånansvärt bra bild av juridiken och de har rentav fått lära sig hur man söker i rättskällor m.m., jag vågar därför rekommendera att du stryker FoK till förmån för AJ.

Tror inte dina betyg är ett problem.
Som sagt så består egentligen kursen av två delkurser, JÖKen och Företagsjuridik 1. Jag antar att du läst JÖKen iallafall? Är det mycket plugg som gäller? Det jag är mest nyfiken på egentligen är hur mycket ekonomi som ingår i kursen, då det är min svaga sida.
Citera
2013-10-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqisdis
Som sagt så består egentligen kursen av två delkurser, JÖKen och Företagsjuridik 1. Jag antar att du läst JÖKen iallafall? Är det mycket plugg som gäller? Det jag är mest nyfiken på egentligen är hur mycket ekonomi som ingår i kursen, då det är min svaga sida.
Jag har aldrig läst JÖK:en eftersom att det är en sammanfattning av delar av juristprogrammet och därför inte ingår i programmet.

Jag kan därför inte svara på hur mycket ekonomi som ingår i JÖK:en. Däremot ingår praktiskt taget ingen ekonomi alls i juristprogrammet, annat än typ 2 v enklare bokföring. Inte ens skatt- och associationsrätt (som jag tror är det ni kommer läsa under företagsrätten) innehöll särskilt mycket ekonomi. I JÖKen borde därför ännu mindre ekonomi (om det nu är möjligt) förekomma.

Mängden plugg på dina valda kurser vet jag ärligt talat inget om. Översikts- och grundkurser brukar generellt vara rätt chill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in