Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-20, 17:25
  #1
Medlem
Jag har en Whirlpool kylskåp/-frys.

Helt plötsligt så slutade den fungera, jag kollade allt, lampan slocknade, så jag trodde att det kanske bara var den. Så jag drog ut kylskåpet/-frysen från elen sen kopplade jag in den och väntade ett litet tag på att den kanske skulle starta, men inget hände. Sen så höjde jag temperaturen på max och strax efter någon minut så startade den och det visade sig att den bara funkar när den är inställd på max.

Så vad är felet? Jag kan inte ha den på max - frysen fick jag tina upp dagen efter (idag, söndag) och saker från kylen fick jag ta ut för upptining pga. de hade fryst helt.

Det är väl inte termostaten? Den funkar ju (bara) på MAX?
Citera
2013-10-20, 18:53
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aalx
Så vad är felet? Jag kan inte ha den på max - frysen fick jag tina upp dagen efter (idag, söndag) och saker från kylen fick jag ta ut för upptining pga. de hade fryst helt.
Som nödlösning kanske det går att koppla in kyl/frys på en timer så kompressorn bara går varannan halvtimme, funkar med kyl/frys som inte har en massa elektronikskit.
Citera
2013-10-20, 20:52
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Jo det lär ju vara termostaten som gått. Antagligen gör maxläget att kompressorn går utan att termostaten funkar. Jag har fått byta den med 12 års mellanrum, inte så svårt eller dyrt men dra ur kontakten innan du pillar på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback