Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-20, 16:54
  #1
Medlem
Hej!

Har under ca.1 år nu fått min axel ur led en antal gånger (5ggr).

Det händer förra sommaren några gånger men då fick ja tillbaks den av mig själv. Men nu hände det för 2 veckor sen efter ett långt uppehåll och fick inte tillbaks den så åkte till akuten.

Dem sa att jag skulle gå till en gymnast för att stärka min axel, det sa dem förra gången med och det gjorde jag me jag gjorde inte övningarna så seriöst.

Jag känner hela tiden att min axel kan gå ur led villket är skrämmande då det gör ont. Och dem sa att om den går ur led igen så kanske vi ska operera.

Men har ni några tips på axel träningar? själv funderar jag nästan på att få den ur led igen så dem kan operera. Då jag kör rugby så känner jag att den kan gå ur led när som helst, men har ni några tips?
Citera
2013-10-20, 18:47
  #2
Medlem
det finns stor chans att du har pajat din axel permanent, exakt vilka delar av axen är det fel på, ju mer info desto bättre, sen kan då köra vanlig press, börja med extremt låga vikter ex. bara stången för att bygga upp styrka
MVH
Citera
2013-10-20, 18:58
  #3
Medlem
SwAxXs avatar
Eftersom du inte lyssnar på en sjukgymnast så får du väl skylla dig själv. De är åtminstone utbildade när det kommer till sånt här, jämfört med den gemene här på flashback.
Citera
2013-10-20, 19:24
  #4
Medlem
Lyssnar gjorde jag, men jag gjorde övningarna hon gav mig ett tag men det hände ju igen så.

Jo, dem gjorde röntgen men jag fick tydligen inte veta vad det var på röntgen så jag vet inte:/
Trodde jag skulle få se röntgen men det verkar inte som det.

Men jo, jag skall börja med enkla vikt övningar och fortsätta! Tack för tipset!
Citera
2013-10-27, 04:49
  #5
Medlem
Om du har haft din axel ut led så pass många gånger så är ska du köra övningarna du fick av din Sjgymn noga i veckor. Inget som bara kan lösas på en pisskvart.

Rotationsövingar med gummiband är det viktigaste. Skulle det inte bli bättre på säg 6 månader då måste du besöka en ortoped. I många fall med frekvent luxation av axel är det operation som gäller.
Googla Bankart skada, SLAP tear.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback