• 1
  • 2
2013-10-19, 18:45
Medlem
SavageRSs avatar
Jag har bra koll på min privatekonomi men jag skulle vilja göra detta till en "hobby" under en månad! Jag kommer att lägga in ALLA mina utgifter i något slags dokument. Funderar på excel '2009'. Det jag vill fråga är ifall någon annan har gjort något liknande?

Jag kommer att ha olika kategorier där även varje kategori har underkategorier här kommer ett exempel!
Livsmedel; Godis - Mat - Hygien (kanske även påpeka i en annan underkategori om man köpt "lyxprodukter"). Med dessa lyxprodukter så menar jag till exempel kokain och oxfilé, sånt vardagen inte kräver (FÖR MIG)!

Sen får det gärna vara något fint diagram så att siffrorna blir lättare att tyda! Vill ha möjlighet att skriva in lön och eventuellt sparande också. Vill gärna kunna utöka detta senare med inte bara fler kategorier utan även hur framtiden kommer se ut (om man ser till sparandet osv.) Kommer att börja med det jag nämnde först. Men programmet bör ha potential för det andra.

Om någon annan har gjort detta, hur gick du/ni tillväga? Finns det något speciellt jag bör tänka på eller inte får glömma?
Finns det bättre alternativ än excel som jag funderar på? Har sett att det finns några applications till smartphones men jag har inte testat några utav dessa då många påpekar att om man besöker Coop och köper kläder, mat samt hårvårdsprodukter så går allt till matkassan. Gör man detta själv så kan jag lägga precis varje krona där jag känner för det och därmed utesluter felresultat.

Här kommer en länk till min andra tråd (skapad samtidigt som denna)
>>>> DATA - ÖVRIGA DATOR- OCH IT-DISKUSSIONER <<<<
Kort sammanfattning, jag kan nämligen inte excel så jag undrar ifall någon skulle kunna hjälpa mig!
Senast redigerad av SavageRS 2013-10-19 kl. 18:48.
Citera
2013-10-19, 18:53
Medlem
Excel duger alldeles utmärkt till det. Vill du nörda till det lite så använd avancerade filter för att sortera ut information som du vill ha.

http://office.microsoft.com/sv-se/ex...010073942.aspx
Citera
2013-10-19, 19:17
Medlem
Har gjort precis så i ett par år nu. Man får en snabb överblick av sin ekonomi och vet hur stora marginaler det finns.

Utgifter:
Bokför enligt följande:
Bil: bensin, service/repartion, försäkring, skatt, bensin.
Boende: Avgift till BRF, ränta, amortering, telefon, el, TV-licens, bredband, kabel-TV, hemförsäkring, övrigt
Nöje, mat, övriga försäkringar, kläder
Lön

Finns ett par kategorier till men du fattar nog modellen.

Använder Excel och allt summeras månadsvis, kvartalsvis och årsvis.
Citera
2013-10-19, 19:25
Medlem
ettiss avatar
Om du har en smartphone, så använd den. Finns massa olika appar. Du kan lägga in utgiften i appen direkt efter ett köp så glömmer du inte bort det sen.
Citera
2013-10-20, 02:17
Medlem
Jag gör det i excel, på veckobasis. Funkar mycket bra! Jag har dock gjort det lite mer avancerat, så jag lägger in alla inkomster och utgifter för hela året direkt i arket.

Börjar med lön, mat, bil, tele och dom andra stora utgifterna/inkomsterna. Då kan jag se överskottet direkt i slutet av året (arket räknar själv ut resultaten för varje vecka och sedan årsresultatet). När jag har den siffran kan jag lägga in extra utgiftsposter där jag kan unna mig något vissa veckor, helt beroende på hur mycket pengar jag vill ha över i slutet av året. Sen spikar jag hur mycket jag ska spara vid vilka löneutbetalningar.

Man kan göra det detaljerat in absurdum, men man bestämmer ju själv hur roligt man tycker det / hur mycket man får ut av det. Ett tips är att alltid överskatta rörliga utgifter som mat och tele. Bättre att behöva justera ner utgifter än upp i efterhand.
Citera
2013-10-20, 10:36
Medlem
Kulles avatar
Jag använder GnuCash för att hålla koll på intäkter och kostnader. Det tog lite tid att sätta sig in i, men en kan få ut betydligt mer matnyttigt om sin privatekonomi med hjälp av detta program jämfört med Excel.
Citera
2013-10-20, 15:51
Medlem
kezz89s avatar
Jag använder smartbudget.se . Det funkar utmärkt tycker jag!
Citera
2013-10-20, 16:12
Medlem
SavageRSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forarn
Jag gör det i excel, på veckobasis. Funkar mycket bra! Jag har dock gjort det lite mer avancerat, så jag lägger in alla inkomster och utgifter för hela året direkt i arket.

Börjar med lön, mat, bil, tele och dom andra stora utgifterna/inkomsterna. Då kan jag se överskottet direkt i slutet av året (arket räknar själv ut resultaten för varje vecka och sedan årsresultatet). När jag har den siffran kan jag lägga in extra utgiftsposter där jag kan unna mig något vissa veckor, helt beroende på hur mycket pengar jag vill ha över i slutet av året. Sen spikar jag hur mycket jag ska spara vid vilka löneutbetalningar.

Man kan göra det detaljerat in absurdum, men man bestämmer ju själv hur roligt man tycker det / hur mycket man får ut av det. Ett tips är att alltid överskatta rörliga utgifter som mat och tele. Bättre att behöva justera ner utgifter än upp i efterhand.

Skulle du kunna dela med dig av ditt dokument kanske (om du har möjlighet och lust att tömma det på din info). Jag skulle bli glad över en bild så att man ser strukturen på det hela! Men om du har möjlighet att dela .doc så är det såklart bäst hör av dig via PM.

Det finns rätt många mallar på internet, har dock inte hittat någon som jag gillar alls, räknar med att göra om rätt mycket men vill gärna få en ganska bra start!

MVH
Citera
2013-10-20, 16:15
Medlem
SavageRSs avatar
Applications i telefonen är inget för mig då jag vill kunna ändra en del saker.
Smartbudget ska jag kika på men jag tror att en bra excelmall är något för mig sen får man kanske göra den själv i värsta fall. GnuCash har jag inte kikat tillräckligt på.

MVH
Citera
2013-10-20, 16:16
Medlem
Benziinas avatar
Bara en månad?
Du får bättre koll om du gör det över ett år/flera år eftersom in- o utgifter kan variera så mkt.

Appen 'Mina utgifter', använder jag.
Skulle inte ha ork att dokumentera allt på excel men med smartphone appen funkar det smidigt och fort. Det blir gjort så att säga.
Citera
2013-10-20, 22:36
Medlem
Axel61s avatar
Jag har använt excelark i några år med inkomster och utgifter med resultat i slutet, dock bara med de räkningar som ska betalas. Det som blir över blir till mat och småutgifter, har inte orkat att hålla reda på det.

Men vill man ha koll på minsta utgift så kan ett excelark bli för omfattande beroende hur smått man specificera det. Då är ett bokföringsprogram som GnuCash eller liknande bättre, men då bör man vara bokföringskunnig och ordningsam för att saldona ska stämma i slutet på månaden.

Själv har jag bokfört i 25 år med SPCS 1000, Avendo 40, löneprogram och använder IOrdning idag för mitt företag, har lekt med tanken att spara vartenda kvitto och utgift men det är nästan omöjligt i en familj, kanske om man är själv.
Citera
2013-10-20, 23:25
Medlem
SavageRSs avatar

Börjar med en månad, självklart varierar utgifterna rätt mycket. Jo förstår att det är mycket smidigare med en app dock så kommer resultatet att bli sämre, men man slipper kanske 5 timmar extra per månad

Jag vill ha exakt koll på siffrorna, trodde att excel var programmet att använda? Eller jag kanske missuppfattade ditt inlägg? Jag vill kunna välja om de 15 kronorna var godis eller mat samt ev. onödigt eller nödvändigt! Kommer alltså ha alla kvitton och inte endast räkningar
Spara alla kvitton är absolut inga problem, jag har dock bara en sambo... men om något går snett så är det för att kvitton saknas därifrån

Du får jätte gärna dela med dig hur ditt ark ser ut! Hör av dig via PM!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in