• 1
  • 2
2013-10-20, 23:40
Medlem
Började med detta när jag blev en "sparare" för ca 2 års sen

Själv kör jag med excel och det funkar utmärkt för mig.

Delar upp det månadsvis i kolumner.
Första delen för fasta utgifter, där jag listar samtliga specifika räkningar. Är väldigt bra till en början vilket gör att man kan kapa bort en del man inte behöver.
Sen har jag en liten del med rörliga men endast de rörliga som jag måste ha varje månad ex. mat, medicin.
Sen rörliga som jag kan påverka mycket, ex restaurang besök, öl ute, hobby, kläder, systemet, prenumerationer etc.

underst varje månad fyller jag även i hur mycket ja kunnat spara denna månad.
Sen jag började med detta system har jag sparat stora summor på onödigt skit, och tänker alltid en extra gång innan man köper något.

Kan låta tråkigt, men det är trevligt att se sin ekonomi växa om man är lagd åt det hållet
Citera
2013-10-20, 23:48
Medlem
Axel61s avatar
Ja, jag misstänkte att du ville specificera detaljerat så som du beskriver. Då tror jag att ett excelark kan bli omfattande, ett bokföringsprogram är då enklare där man kan bygga på konton i den omfattning som man önskar samt att man även får en balanskoll, förutsätter att man kan dubbelbokföringens konst.
Excelark kan man då använda som en budget. Själv börjar jag med inkomster och summerar sedan utgifter och summerar och sist resultatet, en spalt per månad.

Lycka till
Citera
2013-10-21, 00:02
Medlem
Axel61s avatar
Här får du ett smakprov på ett mer avancerat exempel om du vill vara mycket noggrann.
Du vill ju även hålla reda på skatten då? Är det då en kostnad? Inte i bokföringens värld inte förrän efter deklarationen. Alltså bokför man den på ett fodranskonto (balanskonto), för du kan ju få tillbaka på skatten.
Efter deklarationen för du över det som är kvar på fodranskontot till skattekontot och kan avsluta året.

Bara så att du förstår vad du ger dig in på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in