För mig så är "addictive free" inte det första jag tänker när jag läser det där. It just plain doesn't make sense. Klart att man kanske läser addictive istället för additive, men man läser ju om när meningen inte betyder något vettigt. Tycker mer att det här har att göra med Svenssons skitdåliga engelska.
Tobak är fortfarande tobak. Klart att folk kommer tänka "det måste ju vara hälsosammare", men idioter finns ju alltid.
Hurvida de försöker lura folk att röka eller inte beror på hur man definierar "lura". De gör ju reklam för att sälja mer.
.....
För att gå tillbaka till ämnet, så borde Prince-paketen som säljs här ha text på svenska. "Utan tillsatser" istället för "Additive free" som kan feltolkas. Om det är en konspiration för att lura rökarna är svårt att säga, då "additive" faktiskt är det engelska ordet för tillsatser.
Svensk text är utmärkt förslag.
Jag skiljer på två olika begrepp, det är 1900-talets ideologiska fascism, och urfascism.
Umberto Eco beskriver urfascismen mer som ett normsystem och sätt att uppfatta världen.
Urfascismen kan ploppa upp lite här och där under olika former, även till vänster men passar bättre med extremhögern. Det fanns mycket av urfascism under nazismen. Mussolini ville att alla högre partimedlemar skulle genomgått nån idrottsexamen, så även han avslöjade lite om sundhetsideal. Jag gissar att man kan gräva fram en del om hur Hitlerjugend, såg på att röka, supa mm.
Det finns väldigt mycket i svensk hälsofascism som passar med urfascismen.
Även om det fanns nazister som rökte och söp mm, så talar antirök-lagarna ett tydligt språk. De finns på: http://www.sott.net/articles/show/139304-Let's+All+Light+Up!
Det finns sanna konspirationer. Men om "målet helgar medlen", så "målet helgar" lögnen och då kan det bli falska konspirationsteorier. Då "målet helgar medlen" så sprider man den falska uppfattningen indirekt, att riskfaktorn endast är en effekt av en enda sak. (Se signatur).
Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-10-28 kl. 04:47.
Anledning: rättelse
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!