• 1
  • 2
2013-10-17, 12:00
Medlem
Finlandssvenskans avatar
God jul

Jag får julabstinens i oktober (nu har dessutom den första snön fallit i mina hemtrakter). För att bota den lite, då jag inte får julbaka eller julpynta innan första advent, så har jag nu börjat fundera på julklappar. Jag avskyr att försöka hitta något i butikerna så i år har jag tänkt mig att baka och laga ätbara grejer så långt det går!

Är det någon som gjort det tidigare och har bra recept och tips? Funderar på t.ex. smaksatt olja, senap, knäckebröd o.s.v. Har googlat och jag tycker det finns allt för mycket olika recept. Därför väljer jag att höra med er, kära FBare, har ni något recept som ni testat och VET att blir bra?
Senast redigerad av Finlandssvenskan 2013-10-17 kl. 12:09.
Citera
2013-10-17, 13:00
Medlem
krings avatar
Jag har lagat egna julklappar senaste åren till närmaste familjen och det har varit väldigt lyckat! Senast nu i vintras gjorde jag en rödlöksmarmelad (receptet hittas på http://www.homesicktexan.com/2011/08...nion-jam.html) och det var en succé. Passade utmärkt till julskinkan men även till annat kött och speciellt hamburgare. Jag hade inte några chipotles i adobosås så tog vad som fanns hemma, minns inte vad men bra blev det. Tror det var någon stark sås jag hade hemma.

Jag har även gjort en baconspread där receptet finns på samma blogg året innan. Lite speciellt men jag tror det uppskattades

I år funderar jag på att göra en egen senap och ge bort men jag har inte bestämt mig för något recept än. Spännande att se vad som dyker upp i den här tråden!
Citera
2013-10-17, 14:26
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Jag har lagat egna julklappar senaste åren till närmaste familjen och det har varit väldigt lyckat! Senast nu i vintras gjorde jag en rödlöksmarmelad (receptet hittas på http://www.homesicktexan.com/2011/08...nion-jam.html) och det var en succé. Passade utmärkt till julskinkan men även till annat kött och speciellt hamburgare. Jag hade inte några chipotles i adobosås så tog vad som fanns hemma, minns inte vad men bra blev det. Tror det var någon stark sås jag hade hemma.

Jag har även gjort en baconspread där receptet finns på samma blogg året innan. Lite speciellt men jag tror det uppskattades

I år funderar jag på att göra en egen senap och ge bort men jag har inte bestämt mig för något recept än. Spännande att se vad som dyker upp i den här tråden!

Härligt med svar! Jag var lite orolig att det är lite för tidigt för att få svar Hoppas fler hakar på!

Och tack för tipsen! Sidan gav inget recept men jag hittade det ändå, och det är verkligen något jag ska fundera på att göra!

Edit: Vad är baconspread för något? Det hittade jag nämligen inte på sidan...
Citera
2013-10-17, 14:33
Medlem
Cliffords avatar
Jag brukar göra chokladkola med havssalt varje jul, brukar vara populärt.

http://www.alltommat.se/recept/Farmo...med-salt-11036
Citera
2013-10-17, 15:18
Medlem
christerys avatar
Lagar inte julkäk själv men idéer kanske duger.

Lagrad ost (1år i källare, kolla det finns tråd) fast det är kanske försent nu...
Hemgjord korv, torkad baserad på älg har jag testat, supergott
Godis i alla former, jag antar att det är bra hållbarhet på tex polkagrisar osv.
Torkat kött/beef jerky kallas väl nåt som liknar balisong (jo, jag vet att det är en fällkniv)
Sylta och safta
inläggningar (grönsaker, sill osv.)

Fan, nu fick jag idétorka...
Citera
2013-10-18, 13:51
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Jag brukar göra chokladkola med havssalt varje jul, brukar vara populärt.

http://www.alltommat.se/recept/Farmo...med-salt-11036

Jag har faktiskt, av någon underlig anledning, aldrig gjort chokladkola. Jag gör knäck och andra sorters godis till jul men ändå har det här blivit missat. Ska testa det bara julen närmar sig! Tack! Det står i receptet att vissa medarbetare på redaktionen tyckte att det var för mycket salt i. Följde du receptet? Vad tyckte du?

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lagar inte julkäk själv men idéer kanske duger.

Lagrad ost (1år i källare, kolla det finns tråd) fast det är kanske försent nu...
Hemgjord korv, torkad baserad på älg har jag testat, supergott
Godis i alla former, jag antar att det är bra hållbarhet på tex polkagrisar osv.
Torkat kött/beef jerky kallas väl nåt som liknar balisong (jo, jag vet att det är en fällkniv)
Sylta och safta
inläggningar (grönsaker, sill osv.)

Fan, nu fick jag idétorka...

Tack för tipsen! Jag söker huvudsakligen efter specifika recept som någon FBare har testat och VET att är gott och funkar (vill inte stå där med fyra burkar senap som inte är tillräckligt goda att ge bort efter att jag testat första bästa recepten från google ) Men tips tas också gärna emot, man kan ju alltid upptäcka något man missat
Citera
2013-10-20, 12:51
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Det är kanske bara jag som kommer att fylla den här tråden med eget prat Eller är jag kanske bara för tidigt ute? Vissa grejer ska ju stå länge så då måste man ju vara ute i god tid.

Sitter nu och funderar på recept på senap och har googlat en massa. Dock så tycker jag alla recept har olika ingredienser eller/och olika mängd så det är svårt att välja ett. Är det någon som brukar göra egen senap och har ett bra recept på lager? Har även andra funderingar; hur länge håller hemmagjord senap och hur är det med smaksättningar? Är det en god idé eller är det godare utan?

Edit: Gjorde marknadsnougat (http://terese.wordpress.com/2007/12/...arknadsnougat) här för någon dag sedan eftersom jag läst i flera forum om att det var gott och lätt gjort att ge bort i julklapp. Tänkte att det skulle vara perfekt att lägga till i korgen med hemmagjorda grejer ifall det såg för lite ut. Det är ju bara att svänga ihop på 10 min typ. Dock så tyckte jag att det nästan smakade illa. Alldeles för sött. Smakade som en torkad glasyr till mockarutor utan kaffesmak. Min sambo gjorde däremot tummen upp och äter av den halva satsen jag gjorde. Så jag vet inte, jag verkar vara den enda som inte gillar det så det kanske går att ge bort ändå...
Senast redigerad av Finlandssvenskan 2013-10-20 kl. 13:00.
Citera
2013-10-21, 09:32
Medlem
Rolig tråd och dessutom blir det väldigt bra julklappar som brukar uppskattas av alla.

Jag har ett tips nu men kan nog komma på fler om jag får fundera ett tag.

Gör egen glögg enligt Göteborgspostens superbra recept. Den ska sättas typ nu och blir fantastiskt bra. Den riktigt listige sätter också en sats efter jul som sedan flasklagras till julen efter och blir ännu bättre. Recept: http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.22...r-dunderglogg-

Edit:

Inlagd chili är jag stor älskare av. Den har inte evighetslång hållbarhet men ett par månader är inga problem. http://barariktigmat.se/2012/septemb...lad-chili.html

Sen kan du ju testa att göra egen ketchup. Jag postade ett par recept nyss om det i hamburgertråden.
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-10-21 kl. 09:35.
Citera
2013-10-21, 10:29
Medlem
Brukar ibland ge bort godsaker, t.ex macarons eller pâte de fruits i lite roliga och annorlunda smaker. Även gjort parfait/pâte på anklever något år. Brukar vara uppskattat, men är å andra sidan inte några saker man direkt sparar en längre tid.
Citera
2013-10-21, 10:29
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Jag har faktiskt, av någon underlig anledning, aldrig gjort chokladkola. Jag gör knäck och andra sorters godis till jul men ändå har det här blivit missat. Ska testa det bara julen närmar sig! Tack! Det står i receptet att vissa medarbetare på redaktionen tyckte att det var för mycket salt i. Följde du receptet? Vad tyckte du?
Jag följer receptet och gillar det, men smaken är olika. Ger en tydlig men inte dominerande sälta. Den blir nog bra utan salt eller med någon annan smaksättning också.
Citera
2013-10-21, 10:39
Medlem
annzahs avatar
Jag gjorde hallon- och saltlakritsmarmelad för ett tag sedan som blev väldigt poppis.

Utgick ifrån detta receptet: http://www.dansukker.se/se/recept/ha...d-lakrits.aspx - men nästa gång skulle jag definitivt ha i mer karameller, och kanske krossa hälften fint istället för att smälta dem.
Citera
2013-10-21, 23:31
Medlem
Spyrrans avatar
Kan du inte utgå från din egen bekantskapskrets, alltså de som ska få de ätbara julklapparna.

Jag har nämligen själv fått en del ätbara julklappar, men de har inte passat mig av olika skäl. Dessvärre har man inte direkt hjärta att tala om att man inte vill ha dessa saker eller att slänga det omedelbart när man kommer hem.

Därför vore det bästa om du utgår från de personer som ska få dessa julklappar. Gillar de till exempel marmelad? I så fall, ska det vara en mer traditionell sort som till exempel apelsinmarmelad eller tror du att de skulle uppskatta något annorlunda? Vet du om de äter marmelad hyfsat ofta så att de inte äter det sällan och sedan behöver slänga det mesta bara för att det har gått ut och börjat bli dåligt/mögla? Samma sak gäller för bland annat glögg, knäckebröd och senap.

Har du en kompis eller familjemedlem som verkligen älskar choklad? Kanske till och med en viss typ av choklad? Då kan du använda detta som inspiration och baka en hel del. Skulle de däremot vara mer förtjust i pepparkakor eller något annat, så är det också något som man kan dra nytta av.

Sedan finns det allt från fudge, ischoklad, tryffel till kola som man kan göra. En del av dessa saker går också att variera en hel del, och det är sådant som brukar förknippas med jul. Så det kan passa bra att göra sådant och ge bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in