2013-10-22, 20:09
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Rolig tråd och dessutom blir det väldigt bra julklappar som brukar uppskattas av alla.

Jag har ett tips nu men kan nog komma på fler om jag får fundera ett tag.

Gör egen glögg enligt Göteborgspostens superbra recept. Den ska sättas typ nu och blir fantastiskt bra. Den riktigt listige sätter också en sats efter jul som sedan flasklagras till julen efter och blir ännu bättre. Recept: http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.22...r-dunderglogg-

Edit:

Inlagd chili är jag stor älskare av. Den har inte evighetslång hållbarhet men ett par månader är inga problem. http://barariktigmat.se/2012/septemb...lad-chili.html

Sen kan du ju testa att göra egen ketchup. Jag postade ett par recept nyss om det i hamburgertråden.

Tack för tipsen! Inlagd chili-receptet lät gott! Har du provat receptet? Funderar starkt på att ge det till min svåger? Men vad gör man egentligen med inlagd chili? :P

Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Brukar ibland ge bort godsaker, t.ex macarons eller pâte de fruits i lite roliga och annorlunda smaker. Även gjort parfait/pâte på anklever något år. Brukar vara uppskattat, men är å andra sidan inte några saker man direkt sparar en längre tid.

Har du nåt bra recept? Speciellt på pâte de fruits?

Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Jag följer receptet och gillar det, men smaken är olika. Ger en tydlig men inte dominerande sälta. Den blir nog bra utan salt eller med någon annan smaksättning också.

Okej, tack för inputen! Tror jag får prova några gånger innan och äta upp det själv

Citat:
Ursprungligen postat av annzah
Jag gjorde hallon- och saltlakritsmarmelad för ett tag sedan som blev väldigt poppis.

Utgick ifrån detta receptet: http://www.dansukker.se/se/recept/ha...d-lakrits.aspx - men nästa gång skulle jag definitivt ha i mer karameller, och kanske krossa hälften fint istället för att smälta dem.

Aaah, tack för receptet, det lät faktiskt gott! Hallon har jag men vet inte om jag har någon det passar åt... Får helt enkelt göra det åt mig själv

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Kan du inte utgå från din egen bekantskapskrets, alltså de som ska få de ätbara julklapparna.

Jag har nämligen själv fått en del ätbara julklappar, men de har inte passat mig av olika skäl. Dessvärre har man inte direkt hjärta att tala om att man inte vill ha dessa saker eller att slänga det omedelbart när man kommer hem.

Därför vore det bästa om du utgår från de personer som ska få dessa julklappar. Gillar de till exempel marmelad? I så fall, ska det vara en mer traditionell sort som till exempel apelsinmarmelad eller tror du att de skulle uppskatta något annorlunda? Vet du om de äter marmelad hyfsat ofta så att de inte äter det sällan och sedan behöver slänga det mesta bara för att det har gått ut och börjat bli dåligt/mögla? Samma sak gäller för bland annat glögg, knäckebröd och senap.

Har du en kompis eller familjemedlem som verkligen älskar choklad? Kanske till och med en viss typ av choklad? Då kan du använda detta som inspiration och baka en hel del. Skulle de däremot vara mer förtjust i pepparkakor eller något annat, så är det också något som man kan dra nytta av.

Sedan finns det allt från fudge, ischoklad, tryffel till kola som man kan göra. En del av dessa saker går också att variera en hel del, och det är sådant som brukar förknippas med jul. Så det kan passa bra att göra sådant och ge bort.

Absolut, men som jag skrev tidigare så är det främst recept jag söker. Jag vill inte laga flera olika recept innan jag hittar något som är bra, därför frågar jag dom som vet (=Flashback). Dessutom tänkte jag ge bort ätbart så långt som det är möjligt så lite allt möjligt kan bra lagas (eftersom det är flera olika personer) och man kan alltid komma på nya grejer som man inte tänkt på att personen gillar!
Citera
2013-10-22, 20:43
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
God jul

Jag får julabstinens i oktober (nu har dessutom den första snön fallit i mina hemtrakter). För att bota den lite, då jag inte får julbaka eller julpynta innan första advent, så har jag nu börjat fundera på julklappar. Jag avskyr att försöka hitta något i butikerna så i år har jag tänkt mig att baka och laga ätbara grejer så långt det går!

Är det någon som gjort det tidigare och har bra recept och tips? Funderar på t.ex. smaksatt olja, senap, knäckebröd o.s.v. Har googlat och jag tycker det finns allt för mycket olika recept. Därför väljer jag att höra med er, kära FBare, har ni något recept som ni testat och VET att blir bra?

God Jul!

Ett trevligt initiativ! Har ett kanonrecept på äppelchutney med sting samt ett fint recept på syltade svampar. Återkom om du finner någon av dessa intresseranta. Då lägger jag mer än gärna upp recept.

Mvh. JerryCotton
Citera
2013-10-22, 21:43
Medlem
Citat:
Tack för tipsen! Inlagd chili-receptet lät gott! Har du provat receptet? Funderar starkt på att ge det till min svåger? Men vad gör man egentligen med inlagd chili? :P

Ja visst har jag provat det, det är ju mitt recept och min blogg . Jag använder det till alla typer av texmex. Senast använde jag det i fredags till chili cheese fries som liten topping med sting.

Lägg in jalapeno, det är nästan det godaste. Köp några en vecka i förväg och låt dem ligga luftigt i ett fönster så kommer de bli röda. Sen lägger du in både röda och gröna.
Citera
2013-10-22, 22:01
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Absolut, men som jag skrev tidigare så är det främst recept jag söker. Jag vill inte laga flera olika recept innan jag hittar något som är bra, därför frågar jag dom som vet (=Flashback). Dessutom tänkte jag ge bort ätbart så långt som det är möjligt så lite allt möjligt kan bra lagas (eftersom det är flera olika personer) och man kan alltid komma på nya grejer som man inte tänkt på att personen gillar!

Jag skulle kunna komma med recept om jag hade mer bakgrundsinformation. Skulle du till exempel råka känna någon som råkar älskar bär, frukt och sådant så skulle du kunna få recept på bland annat saft. Min mamma är hejare på att koka egen saft på bland annat hallon, rabarber och vinbär. Det är verkligen fantastiskt gott. Oftast blir det ingen blandsaft utan det blir saft på respektive sort. Förutom saften på rabarber och citron. Min mamma är också duktig på att göra olika sylter och marmelader. Jag skulle lätt kunna be henne om recepten. Men det vore lönlöst om dina familjemedlemmar och vänner aldrig eller väldigt sällan dricker saft eller i princip aldrig äter marmelad och sylt.

Om mottagarna hellre skulle föredra till exempel vit choklad, hasselnötter, kokos eller vad som helst så skulle jag hellre vilja komma med andra recept. Om du förstår vad jag menar.
Citera
2013-10-23, 08:52
Medlem
Citat:
Har du nåt bra recept? Speciellt på pâte de fruits?
Om du googlar efter Boirons hemsida så har de recept för pâte de fruits med nästan varenda tänkbar frukt (i princip fruktpuré, pektin, socker och något syrligt, t.ex citronjuice). Sedan kan man ofta göra dem lite roliga med t.ex kryddor. Förra julen gjorde jag t.ex mandarin-och-timjan-smak, som jag jag förstärkte med lite eterisk olja från mandarin.
Citera
2013-10-30, 16:30
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
God Jul!

Ett trevligt initiativ! Har ett kanonrecept på äppelchutney med sting samt ett fint recept på syltade svampar. Återkom om du finner någon av dessa intresseranta. Då lägger jag mer än gärna upp recept.

Mvh. JerryCotton

Äppelchutney låter riktigt gott, vill gärna ha recept!

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja visst har jag provat det, det är ju mitt recept och min blogg . Jag använder det till alla typer av texmex. Senast använde jag det i fredags till chili cheese fries som liten topping med sting.

Lägg in jalapeno, det är nästan det godaste. Köp några en vecka i förväg och låt dem ligga luftigt i ett fönster så kommer de bli röda. Sen lägger du in både röda och gröna.

Din blogg, då förstår jag Tror jag ska testa det faktiskt, inget för mig tror jag men andra! Tack för tipsen!!

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag skulle kunna komma med recept om jag hade mer bakgrundsinformation. Skulle du till exempel råka känna någon som råkar älskar bär, frukt och sådant så skulle du kunna få recept på bland annat saft. Min mamma är hejare på att koka egen saft på bland annat hallon, rabarber och vinbär. Det är verkligen fantastiskt gott. Oftast blir det ingen blandsaft utan det blir saft på respektive sort. Förutom saften på rabarber och citron. Min mamma är också duktig på att göra olika sylter och marmelader. Jag skulle lätt kunna be henne om recepten. Men det vore lönlöst om dina familjemedlemmar och vänner aldrig eller väldigt sällan dricker saft eller i princip aldrig äter marmelad och sylt.

Om mottagarna hellre skulle föredra till exempel vit choklad, hasselnötter, kokos eller vad som helst så skulle jag hellre vilja komma med andra recept. Om du förstår vad jag menar.

Jo, jag förstår absolut vad du menar men det är lite svårt för jag har inte kommit så långt i mina tankebanor än att jag kan besvara frågan helt exakt... Som jag har funderat på nu är väl något julgodis som är lite trevligare än vanliga knäck, bröd/knäcke, senap, julsnaps... Men jag vet inte riktigt

Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Om du googlar efter Boirons hemsida så har de recept för pâte de fruits med nästan varenda tänkbar frukt (i princip fruktpuré, pektin, socker och något syrligt, t.ex citronjuice). Sedan kan man ofta göra dem lite roliga med t.ex kryddor. Förra julen gjorde jag t.ex mandarin-och-timjan-smak, som jag jag förstärkte med lite eterisk olja från mandarin.

Intressant! Ska kolla upp det! Tack!
Citera
2013-10-30, 17:19
Medlem
MeanMEs avatar
Brukar få en korg med olika hemgjorda oljor av en bekant, uppskattas mycket.
Hennes gubbe kommer få en korg hemgjorda korvar av mig, tror de kommer slinka ner.
Citera
2013-11-02, 13:20
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Brukar få en korg med olika hemgjorda oljor av en bekant, uppskattas mycket.
Hennes gubbe kommer få en korg hemgjorda korvar av mig, tror de kommer slinka ner.

Då måste jag fråga, vad har du fått för smaker på oljorna? Vilka har varit bäst och finns det såna som du tyckt sämre om? Och varför?
Citera
2013-11-02, 13:50
Medlem
tclaessons avatar
Förra julen kokade jag egen ketchup och gjorde två sorters kolor till närmaste familjen, vilket uppskattades. Lättsamt för mig också eftersom att jag inte har någon aning om vad jag ska/skulle köpa annars. Jag har tyvärr inte recepten till hands just nu, men det är ju bara att använda kära google så dyker det upp hur många recept som helst.
Citera
2013-11-02, 20:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Då måste jag fråga, vad har du fått för smaker på oljorna? Vilka har varit bäst och finns det såna som du tyckt sämre om? Och varför?
Vitlök och rosmarin är mina favoriter.
Chili är fint det med.
Har ingen jag direkt inte tycker om.

Kom på att pesto i olika former kan ju vara en trevlig julklapp.
Finns ju en uppsjö av goda varianter man kan hitta recept på, på nätet.
Sedan att det är snabbt och enkelt att göra dem är ju inte en nackdel heller.
Senast redigerad av MeanME 2013-11-02 kl. 21:17.
Citera
2013-11-03, 09:48
Medlem
Citat:
Chili är fint det med.

Har du någon länk till något "recept"? Har aldrig gjort något liknande hehe.
Citera
2013-11-03, 10:35
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Förra julen kokade jag egen ketchup och gjorde två sorters kolor till närmaste familjen, vilket uppskattades. Lättsamt för mig också eftersom att jag inte har någon aning om vad jag ska/skulle köpa annars. Jag har tyvärr inte recepten till hands just nu, men det är ju bara att använda kära google så dyker det upp hur många recept som helst.

Nu har du inte läst min trådstart ordentligt Jag vet att det finns recept på internet. Vissa är helt värdelösa och vissa är jättebra. Därför har jag startat en tråd där jag vill ha beprövade recept så jag slipper ha 4 burkar halvtaskiga ketchupflaskor sen

Citat:
Chili är fint det med.

Kom på att pesto i olika former kan ju vara en trevlig julklapp.
Finns ju en uppsjö av goda varianter man kan hitta recept på, på nätet.
Sedan att det är snabbt och enkelt att göra dem är ju inte en nackdel heller.

Så det var blandat vitlök och rosmarin? Tror jag ska ta och prova det i år! Förresten, kan du känna på smaken om det är vanlig rapsolja eller olivolja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in