Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-17, 10:38
  #1
Medlem
Investerarns avatar
Jag har haft neuropatisk smärta i 13år och ätit det mesta i medicinväg
det som lindrat bäst är Gabapentin, Lyrica och Cymbalta som jag inte tålde.
Gällande Gabapentin och Lyrica så avtog effekten efter ca ett halvår.

Nu vill jag inte ha några tips om andra mediciner, har nästan provat allt, tom Oxynorm 40mg

Till frågan: Idag har jag börjat igen med Gabapentin 900mg/dag (tidigare: maxdoser)
ja är rädd för att bli tolerant igen eftersom denna medicin hjälpt mig mest, så därför
undrar jag om någon har tips på hur man kan undvika detta, kanske med speciell dosering?


En vän till mig har ätit maxdoser i ca 10år och inte blivit tolerant. Han ligger på en
lite lägre grunddosering, och tar extra vid vissa smärt toppar, samt på morgonen

Lyrica har haft likvärdig effekt på mig men jag kunde knappt hålla mig vaken på dagtid.

Tacksam för svar
Citera
2013-10-17, 11:10
  #2
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Enda sättet jag kommit på för att fixa bort toleransen: Trappa ner och gör det sakta. Man får ta lite lidande då. När kroppen vant av sig, trappa upp igen.
Citera
2013-10-17, 11:42
  #3
Medlem
Investerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Enda sättet jag kommit på för att fixa bort toleransen: Trappa ner och gör det sakta. Man får ta lite lidande då. När kroppen vant av sig, trappa upp igen.
Ok, hur länge har du ätit medicinen? och vilka doser ligger du på?

Tack för ditt svar
Citera
2013-10-17, 11:50
  #4
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har slutat med Gabapentin pga för mycket biverkningar, bytte till Lyrica efter nåt halvår men de är så närbesläktade att det borde funka lika.

Har ätit 3-4 år nu.

Ligger på 450 mg Lyrica, 3x150mg för dagen. Har fixat 75 mg-are och hållit på med en liten nertrappning, gick ner till 75 mg x 2 men fick för ont, gjorde saker som irriterade nerven. Ville testa hur det kändes och fixa bort lite tolerans. Är uppe på gamla dosen och har bra effekt igen. Vill dra ner, Lyrica gör mig helt klart seg i skallen. Jag kommer laborera lite fram och tillbaks, se till att undvika sånt som irriterar nerven nästa nertrappningstest. Min läkare har inget emot att jag fixar och donar efter eget huvud.
Citera
2013-10-17, 12:32
  #5
Medlem
Investerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har slutat med Gabapentin pga för mycket biverkningar, bytte till Lyrica efter nåt halvår men de är så närbesläktade att det borde funka lika.

Har ätit 3-4 år nu.

Ligger på 450 mg Lyrica, 3x150mg för dagen. Har fixat 75 mg-are och hållit på med en liten nertrappning, gick ner till 75 mg x 2 men fick för ont, gjorde saker som irriterade nerven. Ville testa hur det kändes och fixa bort lite tolerans. Är uppe på gamla dosen och har bra effekt igen. Vill dra ner, Lyrica gör mig helt klart seg i skallen. Jag kommer laborera lite fram och tillbaks, se till att undvika sånt som irriterar nerven nästa nertrappningstest. Min läkare har inget emot att jag fixar och donar efter eget huvud.

När jag åt Lyrica för några årsen så låg jag som mest på 600mg innan jag fick tolerans
å trappade ner å slutade (en av mina värsta nertrappningar) man blir ju seg i bollen

Som du säger e dom ju väldigt närbesläktade, iaf när det gäller min neuropatiska smärta
men de som skiljer dom åt (på mig) är ju att jag förr fick sömnproblem av Gabapentin
men tvärtom med Lyrica... somnade tom under en rotfyllning tandläkaren va minst
sagt förvånad, så då e ja hellre mera vaken även om jag får mera problem med sömnen

Min vän som påstår att han inte blivit tolerant på 10år ligger på 3600mg (som mig förr)
men han får a dom lite som han vill för sin läkare, alltså inte 1200mg x 3 dagligen
han ligger på 800mgx3 i regelbuden dosering + att han tar resterande vid behov säger han.
Citera
2013-10-17, 12:43
  #6
Medlem
Investerarns avatar
OFF TOPPIC: En annan sak som förvånar mig är att dessa två preparat har en liknande effekt
som steroider (iaf på mig) har tränat i hela mitt liv och åt steroider för 25år sedan så jag vet.

Det jag märkte av dessa preparat är: Viktuppgång på 13kg under ca 2mån, dålig hy, vätska
och fet, men också mkt muskler, ökade 30kg i bänkpress, å även bättre återhämtning

Så nu får man väl träna lite extra å tänka lite på maten så man inte bara blir fet, märkligt!!


När jag slutade så tappade jag de mesta också, men behöll väl något. kändes ju lite dumt
när man gick runt på gymmet i min ålder å ökade så, men nu e de hemmagym som gäller
__________________
Senast redigerad av Investerarn 2013-10-17 kl. 13:03.
Citera
2013-10-17, 19:08
  #7
Medlem
Investerarns avatar
Kan de hjälpa om man tex har 2400mg ordinerat/dag, men istället tar
tex 1800mg vissa dagar och kanske 3000mg vid smärttoppar tro?

Spelar det nån roll om man tex tar 1200mg morgon, 600mg middag, 600mg kväll eller
märker man ingen skillnad om man tar olika doser? har alltid tagit jämt fördelade dos/dygn
Citera
2013-10-18, 14:18
  #8
Medlem
När jag tog Gabapentin, det var Neurotonin brand, så läste jag ju på en del och som jag fattar det kommer 85% av effekten vid 900mg, frågan är om de få ytterligare procenten är värda dosökningarna?
Jag skulle nog lägga mig på en lägre dos och ta ngt annat när det är som värst.

Tyvärr tror jag att det är lika illa som för lyrican, som en vän sa som prisade den ofantligt, sen gick upp i vansinnesdos och tillslut kallade den "lurica"...
Citera
2013-10-18, 14:34
  #9
Medlem
Investerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
När jag tog Gabapentin, det var Neurotonin brand, så läste jag ju på en del och som jag fattar det kommer 85% av effekten vid 900mg, frågan är om de få ytterligare procenten är värda dosökningarna?
Jag skulle nog lägga mig på en lägre dos och ta ngt annat när det är som värst.

Tyvärr tror jag att det är lika illa som för lyrican, som en vän sa som prisade den ofantligt, sen gick upp i vansinnesdos och tillslut kallade den "lurica"...
Ja, de kan ju bli lite "lurigt" när man kommer upp i dos

Enligt tidigare erfarenheter så märker man ju helt klart mer effekt ju mer man tar
men detta e ju mest under upptrappningen och i början av medicineringen, för om jag
efter några månaders behandling sänker dosen (kanske tom halverar) så märker jag
inte så stor skillnad. Så jag skulle vilja ligga på en "lagom" dos, och kunna ta något extra
när det är som värst. Men ja vet ju inte om läkare e så förtjusta av "extra medicinera" med
dessa mediciner... men om man blir ordinerad ex.vis 1800mg så kan man ju kanske försöka
klara sig på 1500mg så man har något extra, alternativt annan medicin som extra!

Har 5st Oxynorm 20mg:are kvar sedan tidigare recept för många år sen, men dom e ju
riktigt stygga å ta när man inte e van vid dom. Dom e mina akutmediciner om jag tex
ramlar ihop som hände för några årsen, så dom räcker i några år hoppas jag.

Tack för ditt svar
Citera
2013-10-18, 15:00
  #10
Medlem
Nej, jag tror att de flesta mediciner skapar tolerans, och det man kan hoppas på är snarare att en sänkning av dosen eller kliva av helt ska återskapa dess funktion.

Och uttrycket "lägsta möjliga dos som fungerar" är ju välkänt, personligen tycker jag man jagar upp för högt när man kliver över 1800mg med Gabapetin, klart det är individuellt men...
Du säger att du provat många meds, vad har du provat då och vilket effekt har oxynormen på smärtan?
Citera
2013-10-18, 22:41
  #11
Medlem
Investerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Nej, jag tror att de flesta mediciner skapar tolerans, och det man kan hoppas på är snarare att en sänkning av dosen eller kliva av helt ska återskapa dess funktion.

Och uttrycket "lägsta möjliga dos som fungerar" är ju välkänt, personligen tycker jag man jagar upp för högt när man kliver över 1800mg med Gabapetin, klart det är individuellt men...
Du säger att du provat många meds, vad har du provat då och vilket effekt har oxynormen på smärtan?
Oxynormen funkade ganska hyffsat, bättre än Dolcontin å Ketogan av dom starka.
men jag åt 40mg i ca 2år och fick sluta med dom rakt av pga ett läkarbyte, å de va tufft.

Sen har jag ju provat Tramadol, Dexofen, Panocod, Somadril med kombinationer
å massa annat men Gabapentin, Lyrica och Cymbalta lindrar mest på nervsmärtan

Somadrilen va bra mot muskelspänningarna, men nu får ja nöja mig med Stesolid

Sömnmediciner har jag lagt ner efter 10år, eftersom sömnen e bättre nu när jag
medicinerar mindre, och även spänningshuvudvärken. Men tuffare nu pga skilsmässa

Kan de göra någon skilnad om man tar en dubbeldos Gabapentin på morgonen
eller har man samma jämnkoncentration? vet inte hur snabbverkande den är!
Citera
2013-10-19, 10:31
  #12
Medlem
5.2 Farmakokinetiska egenskaper under produktresume på fass bör svara lite på din fråga.

Trist att soman försvann, som så mycket annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback