2013-10-17, 05:55
Medlem
EpicureNo2s avatar
Tanderosion drabbas många av som äter och dricker surt. Syran från t.ex. läskeblask, juicer och frukter, mjukar upp tandemaljen och får den att lättare nötas bort. T.o.m. tandborstning efter att man haft surt i munnen är skadligt, eftersom det slipar bort mjuk emalj, så man bör skölja munnen och vänta minst en timme innan man borstar tänderna.

Emaljen är död och växer inte tillbaka om man slitit bort den. Tanderosion får tänderna att se gulare ut, då tandbenet lyser igenom, och kanterna på framtänderna kan se grå och lätt genomskinliga ut.

Fluor hjälper emaljen att remineraliseras och blidar fluorapatit, som är starkare än den naturliga emaljen. Kan fluorsköljning, med t.ex. lösning med 0,2% natriumfluorid hjälpa till med att stärka eroderad emalj, och kan det till och med lägga nya lager med emalj där den gamla gått förlorad?

Personer, speciellt barn, som fått för mycket fluor kan få vita fläckar på tänderna av extratjock fluorapatit (fluoros), men frågan är om extra användning av fluor som vuxen med tanderosion kan ge liknande effekt?

Efter begynnande spår av tanderosion så har jag slutat att dricka läskeblask på daglig basis, och när jag ätit surt så sköljer jag munnen några gånger. Först lätt, sedan silar jag vattnet mellan tänderna, och sedan med lite bikarbonat, och därefter med rent vatten igen.

En knivsudd bikarbonat i munsköljen neutraliserar kvarvarande syra, men eftersom koldioxidgas bildas vid kontakt vid syra så finns risken att emaljen skadas när gasen bildas inuti mikrosprickor i emaljen (spränga bort mikroskopiska bitar av emalj). Därför bör man skölja tänderna med vatten innan man sänker pH-värdet med bikarbonat (OM man nu vill göra det).

Tandkrämstillverkaren Pepsodent har hävdat att man tillsatt citrat i tandkrämen för att göra den lätt sur, eftersom undersökningar visat att fluoret binder sig lättare med emaljen vid lägre pH. Hur vettigt är det egentligen, med tanke på att det mjukar upp emaljen som då skadas lättare av den mekaniska borstningen?

Min tandrutin innan sängdags går ut på att jag undviker att äta någon timme innan jag borstar tänderna, och dricker bara vatten. Jag använder tandtråd och borstar sedan tänderna med elektrisk tandborste, sköljer noga för att tömma munnen på bortborstade rester, och därefter sköljer jag tänderna med 0,2 natriumfluoridlösning. Låter det vettigt?

Kanske någon tandläkare här har några synpunkter.
Citera
2013-10-17, 21:00
Medlem
Kul du är intresserad av dina tänder så mycket. Det låter väl bra din rengöring. Det är som du är inne på, visst kan du remineralisera dina tänder med fluor men någon fluoros som barn får kan du inte få. Det får man under tandens genes.

Bikarbonaten känns bara omständig. Hoppa den. Saliven har i normala fall buffrande kapacitet.

Du kan köpa tabletter på apoteket för och färga in plack så kan du testa din borstmetod om den fungerar bra. Även tandtråd är teknikkänsligt, du ska föra den upp och ned 10 ggr per tandyta och försiktigt ner i tandköttsfickan med en ny bit av tandtråden per tand.
Citera
2013-10-18, 04:35
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Kul du är intresserad av dina tänder så mycket. Det låter väl bra din rengöring. Det är som du är inne på, visst kan du remineralisera dina tänder med fluor men någon fluoros som barn får kan du inte få. Det får man under tandens genes.

Ah, nåväl, jag klagar inte. Fluoros ser oftast inte bra ut ändå.

Citat:
Bikarbonaten känns bara omständig. Hoppa den. Saliven har i normala fall buffrande kapacitet.

Nej, det är inte omständligt alls. Jag har bikarbonaten i en liten behändig burk och använder den även mot halsbränna och andra saker när jag behöver. Kanske onödig som tandskölj, men den ger även bättre andedräkt.

Citat:
Du kan köpa tabletter på apoteket för och färga in plack så kan du testa din borstmetod om den fungerar bra. Även tandtråd är teknikkänsligt, du ska föra den upp och ned 10 ggr per tandyta och försiktigt ner i tandköttsfickan med en ny bit av tandtråden per tand.

Jag har testat de röda tabletterna och resultatet är utmärkt. Synd att tandtråd är dyrt, annars skulle jag köra med din metod. Jag brukar skölja av den efter varje tand istället.
Citera
2013-10-18, 08:30
Moderator
ofays avatar
1. Nej, fluor kan bara skydda befintlig emalj.
2. Fluoros kan bara drabba tänder under utveckling, inte färdigutvecklade tänder.
3. Beror på vilken ph tandkrämen sänker ph till. jag kan tycka det är lite tokigt då det kritiska ph:t för emalj är 5.5, medans rotyor har ett kritiskt ph på 6.5. Har man då många blottade rotytor kan ju detta erodera.
4. Skölj inte med fluorskölj i samband med tandborstning, lägg fluorsköljningen på andra tillfällen under dagen. Forkning visar att det är antalet gånger man förser tänderna med fluor, inte mängden. Du får ändå fluor genom tandkräm vid tandborstning.
Citera
2013-10-18, 10:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Synd att tandtråd är dyrt, annars skulle jag köra med din metod. Jag brukar skölja av den efter varje tand istället.

Du behöver inte ta en ny lång tråd för varje tand, utan en längre bit som man använder successivt.

Ta en lång bit tråd. Snurra runt pekfingrarna, mycket tråd på ena fingret och lite på andra. Sedan du gjort rent, släpper du upp på sidan där det är mycket, drar av ett varv och snurrar upp på fingret där det är lite. Sen håller du på så tills allt på sidan med mycket tråd har hamnat på sidan med lite tråd.

Var inte lätt beskriva detta, men hoppas du förstår hur jag menar, eller nån annan kanske kan förklara bättre. Finns nån film på youtube också.
Citera
2013-10-18, 16:51
Medlem
Meyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
4. Skölj inte med fluorskölj i samband med tandborstning, lägg fluorsköljningen på andra tillfällen under dagen. Forkning visar att det är antalet gånger man förser tänderna med fluor, inte mängden. Du får ändå fluor genom tandkräm vid tandborstning.

Det här var intressant. Det visste jag inte! Sonens tandläkare vill att han sköljer varje kväll efter tandborstningen, vilket vi slarvat med, men det gör alltså inte så mycket?

Apropå fluor så har det länge diskuterats om fluor ökar risken för att få skelettcancer hos pojkar. En studie visade:
"The risk peaked for boys who drank more highly fluoridated water between the ages of 6 and 8 years -- a time at which children undergo a major growth spurt. By the time they were 20, these boys got bone cancer 5.46 times more often than boys with the lowest consumption. No effect was seen for girls."

Ni här verkar ju insatta. Vad säger ni om detta?
Citera
2013-10-18, 17:03
Medlem
Själv har jag s.k. "supersaliv". Har aldrig haft ett hål under mina över 24 levnadsår, trots att jag inte är särskilt noga med tandborstning. Har inga speciella rutiner. Borsta lite halvslarvigt morgon och kväll och går till tandläkaren en gång om året.
Citera
2013-10-18, 19:11
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyven
Det här var intressant. Det visste jag inte! Sonens tandläkare vill att han sköljer varje kväll efter tandborstningen, vilket vi slarvat med, men det gör alltså inte så mycket?

Apropå fluor så har det länge diskuterats om fluor ökar risken för att få skelettcancer hos pojkar. En studie visade:
"The risk peaked for boys who drank more highly fluoridated water between the ages of 6 and 8 years -- a time at which children undergo a major growth spurt. By the time they were 20, these boys got bone cancer 5.46 times more often than boys with the lowest consumption. No effect was seen for girls."

Nu har vi inte fluoriderat vatten i Sverige och fluorsköljning spottar man ut.
Citera
2013-10-19, 03:39
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
1. Nej, fluor kan bara skydda befintlig emalj.

Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar, men det låter i all fall som att "skadade" molekyler i emaljen helar sig genom att ta upp fluorjoner.

Citat:

Tack för tipset. Jag tänker dock fortsätta, eftersom jag vill skölja med vatten efter tandborstningen och få ut de bakterier och matrester jag borstat loss från tänderna. Fluorsköljer jag då innan jag går och lägger mig så stannar ju en hel del kvar fluor kvar i munnen medan jag sover. Jag skall dock börja tillföra flour en extra gång på dagen.
Citera
2013-10-19, 03:52
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyven

Vi har inte tillsatt fluor i dricksvattnet i Sverige, men det förekommer naturligt i vattentäkterna i varierande mängd. Många med egna brunnar har mer fluor i sitt dricksvatten än rekommenderat. Din kommun kan ge dig information om hur mycket fluor som finns i ert dricksvatten. Har ni egen brunn så kan ni låta analysera vattnet.

Samband med cancer känner jag inte till.
Citera
2013-10-20, 02:08
Medlem
Meyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Vi har inte tillsatt fluor i dricksvattnet i Sverige, men det förekommer naturligt i vattentäkterna i varierande mängd. Många med egna brunnar har mer fluor i sitt dricksvatten än rekommenderat. Din kommun kan ge dig information om hur mycket fluor som finns i ert dricksvatten. Har ni egen brunn så kan ni låta analysera vattnet.

Samband med cancer känner jag inte till.

Tack för tipset. Nu råkar jag bo i USA där man har fluoriderat vatten. Men även om det verkar vara mindre debatt kring fluoret i Sverige så har det tydligen uppmärksammats:

"Debatten kring fluor har tagit ny fart sedan en pilotstudie vid Harvard visat att halter som förekommer i svenskt dricksvatten tycks femfaldiga risken för skelettcancer hos pojkar. I ett upprop kräver forskare och experter att riskerna utreds. En av undertecknarna är den svenske Nobelpristagaren Arvid Carlsson."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fl...cer_498843.svd

Och att man inte tillsätter fluor i svenskt vatten kanske beror på att det redan innehåller höga halter? Målet för landets vattenverk är 1.5mg/L medan det i USA är 0.7–1.2 mg/L.

"Oenighet om flourhalt i dricksvattnet
Myndigheterna tillåter dubbelt så mycket fluor i dricksvatten än vad som är bra för barns hälsa enligt FASS. Trots oroande forskningsrön har Sverige höjt den fluorhalt som tillåts utan att vattenverken behöver varna småbarnsföräldrarna."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oe...net_503159.svd

Men men, jag skall inte ta upp tid med detta här. Hittade ett antal FB trådar som redan berör ämnet. Däremot har jag inte lyckats hitta mer akademisk forskning.
Citera
2013-10-20, 11:14
Moderator
ofays avatar
Denna tråd gällde inte fluor i vattnet. Trådar finns i det ämnet. Åter till topic mina vänner /moderator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in