Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-16, 09:53
  #1
Medlem
Hej,

Jag närmar mig 30 och har idag fast arbete sedan flera år. Jag får in ca 18 k efter skatt varje månad. Jag bor i hyreslägenhet och jag och min sambo vill flytta till hus så snart som möjligt. Jag har ny bil som kostar mig ca 3000 varje månad. Nu vill jag börja plugga, då jag känner att avsaknaden av högskolestudier begränsar mig i min chans att anta ny tjänst/position i arbetet, plus att jag inte får chansen att utvecklas i den takt jag vill på mitt jobb... Det känns riktigt tungt, just pga. våra framtidsplaner att vi vill till hus, och att jag inte vill göra mig av med bilen.. Jag har endel pengar sparat som är tänkt att användas till huslån.. Men nu vet jag inte om det kommer gå eftersom jag vill vidare.
Någon annan som har erfarenhet av att "backa" livet och börja om , för att försöka nå högre mål? Eller någon som sitter i samma sits, hur känner ni?

Tacksam för seriösa svar!
Citera
2013-10-16, 09:55
  #2
Medlem
VonFanderblads avatar
Det är ju inte direkt ovanligt att man gör det men det beror ju också på vilken sorts utbildning du tänker dig. Är ju lite skillnad på en kandidatexamen och att plugga till läkare.
Citera
2013-10-16, 10:08
  #3
Medlem
Jag tänker mig kanske en 2-årig yrkeshögskoleutbildning på helfart / distans.
Citera
2013-10-16, 12:41
  #4
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfoCom
Jag tänker mig kanske en 2-årig yrkeshögskoleutbildning på helfart / distans.

Ungefär vad jag gjorde när jag närmade mig 30snåret. Inga som helst problem tycker jag, utan ta tillfället o plugga ett par år så har du ett välbetalt jobb och en riktigt fin karriär (om du vill satsa).

jag läste nåt liknande detta: http://www.hudiksvall.se/Utbildning-...90-v-450-yh-p/

edit* det kan vara en fördel att faktiskt ha jobbat innan då många IT-bolag INTE vill ha en finnig nyexad 20åring med 0 arbetslivserfarenhet!
Citera
2013-10-16, 21:20
  #5
Medlem
Det är inga som helst problem att börja plugga bara du är "hungrig" och har intresset att studera.
Jag var ungefär i samma sits som dig, hade jobbat i 8år innan jag började plugga igen. Misstaget jag kanske gjorde i början var väl att jag spendera mitt sparkapital ganska snabbt i början, när man jobbar och har en bra inkomst så är man van med en viss nivå av "lyx". Jag levde vidare med den lyxen och vipps var sparandet borta sen började verkligen studentlivet där man fick snåla in på allt, men tack vare extra jobb behöver man inte snåla allt för mycket.

Så jag säger bar kör på annars kommer du ångra dig när du är 42 och fortfarande sitter på samma skitjobb där man inte utvecklas för fem öre och lönen stått stilla senaste 10 åren.

YH låter som en riktigt bra ide, de är oftast praktiskt lagda vilket är bra om man har jobbat en massa år och inte orkar gräva ner sig för djupt i det teoretiska.

Färdiga efter en YH är oftast i samma nivå som Högskoleingenjörer vad det gäller jobbmässigt iaf.
__________________
Senast redigerad av Reato 2013-10-16 kl. 21:22.
Citera
2013-10-16, 21:30
  #6
Medlem
Oscizs avatar
Satsa på en rejäl grund att stå på mao kandidatexamen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback